سرپرست مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران خبرداد:

ضرورت کنترل زنجیره تامین دارو برای جلوگیری از کمبودها

1401/08/21 - 10:50 - کد خبر: 80273 نسخه چاپی

نصر: سرپرست مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران (مدد) با اشاره به اهمیت کنترل تمام اجزای زنجیره تأمین دارو، گفت: ۹۶ درصد داروهای مصرفی کشور، تولید داخلی هستند.

به گزارش نصر، محسن عبداله زاده با بیان اینکه تمام اجزای زنجیره تأمین دارو باید کنترل شوند، افزود: برنامه ریزی صحیح بازار دارویی کشور و کمک برای رفع کمبودها و محدودیتهای دارویی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: بعد از مدیریت کرونا، برنامه‌ریزی و اقدام برای حل مشکلات بازار دارو، رفع کمبودهای دارویی و جلوگیری از تخلفات ارزی در حوزه دارویی کشور از جمله مهمترین اقداماتی هستند که باید در حوزه سلامت کشور به آنها توجه خاص داشت، ماموریتی که طی ماههای اخیر در قالب طرح دارویاری مطرح و اجرا شد تا مردم کشورمان بیش از این در رنج تأمین دارو و پرداخت هزینه‌های آن نباشند.
عبداله زاده تصریح کرد: اگر چه طرح  دارویار هنوز به صورت تمام و کمال اجرایی نشده است اما بدون شک با همکاری و هماهنگی نهادهای دخیل در امر همچون وزارت صمت، سازمان گمرک، سازمان غذا و دارو، شرکتهای پخش و داروخانه ها، مجلس شورای اسلامی و مهم تر از همه این موارد، سازمانها و شرکت های بیمه گر با موفقیت در کشور اجرایی می شود و مشکلات موجود بر سر راه نظام سلامت کشور را تا حد زیادی مرتفع خواهد کرد.
وی از وابستگی حداکثر ۴۰ درصدی کارخانه های تولید داروی داخلی به ماده اولیه وارداتی خبر داد و افزود: ۹۶ درصد داروهای موردنیاز کشور تولید داخل هستند؛ چهار درصد مابقی هم داروهایی هستند که دانش یا تکنولوژی تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد و معمولأ این دسته از داروها ارزبری بالایی دارند.
عبداله زاده با بیان اینکه واردات دارو در شرایطی که به نقطه کمبود رسیده ایم، عوارض و پیامدهای خود را دارد، یادآور شد: نمونه داروهای تولید داخل که فرآوری و عرضه شده اند، در کارخانه داروسازی نگهداری می شوند تا در صورتی که گزارشی از عوارض آنها داده شود، کارخانه به استناد آن نمونه بتواند، از تولیدات خود دفاع کند.
سرپرست مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران (مدد) ادامه داد: این شرایط در مورد داروهای وارداتی هم وجود دارد و علاوه بر این، وضعیت حمل و نقل داروها کاملأ مستند می شود.
وی گفت: در مورد داروهایی که در وضعیت کمبود دارو و فشار افکار عمومی وارد می شوند، ممکن است این شرایط رعایت نشود.
سرپرست مجموعه مدد با تأکید بر اهمیت نگاه اپیدمیولوژی در برنامه ریزی برای تأمین دارو، یادآور شد: دارو جایگزین ندارد، بنابراین باید در تمامی فرآیندهای زنجیره دارو از واردات مواد موثره گرفته تا تولید، تأمین، توزیع و رساندن محصول نهایی به دست مصرف کننده یا بیمار، برنامه ریزی دقیقی انجام بگیرد تا به شرایط کمبود نرسیم.

تأمین صد در صدی داروی بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران
عبداله زاده با بیان اینکه وظیفه مجموعه مدد پشتیبانی و تأمین دارو و تجهیزات مصرفی تمام داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران است، گفت: ۱۹ داروخانه بیمارستانی و پنج داروخانه سرپایی شامل داروخانه رازی در شهر تهران و چهار داروخانه در شهرستانهای شهر قدس، شهریار، بهارستان و رباط کریم یعنی بیست و چهار داروخانه، مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران را تشکیل می دهند.
سرپرست مجموعه مدد افزود: داروی بیماران بستری در بیمارستانها صد در صد تأمین می شود و اگر دارویی در داخل بیمارستان نباشد، وظیفه داریم از خارج بیمارستان آن را تأمین کنیم. بنابراین به هیچ وجه همراهان بیماران بستری شده در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تأمین داروی مورد نیاز بیماران خود سرگردان نیستند.
وی اظهار داشت:بیش از ۹۰ درصد نیازهای دارویی و تجهیزات مصرفی مراجعه کنندگان در داروخانه های سرپایی پاسخ داده می شود.

انتقال دانش الگوی مدیریت مدد به سایر دانشگاه ها و بخش خصوصی
عبداله زاده از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای انتقال دانش الگوی مدیریتی در مجموعه مدد به سایر دانشگاهها و همچنین بخش خصوصی خبر داد و افزود: در حال حاضر زیرساخت قانونی برای داروخانه های زنجیره ای بخش خصوصی وجود ندارد، اما خواه یا ناخواه این نوع داروخانه ها مشابه مجموعه مدد در کشور نهادینه خواهند شد.
سرپرست مدد با اشاره به ضرورت راه اندازی سامانه نرم افزاری یکپارچه در مجموعه مدد برای کنترل دقیق موجودی و مدیریت بازرگانی مجموعه در دو حوزه خرید و فروش، اظهار کرد: عدم استقلال مجموعه مدد در حوزه مالی و جذب نیروی انسانی مورد نیاز از چالش های این مجموعه به شمار می روند که البته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران از دادن اختیارات بیشتر به مدد در چارچوب قانون حمایت می کند.
وی در پایان گفت: ۳۷۴ نفر در مجموعه مدد کار می کنند که ۲۴ نفر آنها داروساز هستند. البته مجوز جذب برای چهار دکتر داروساز دیگر اخذ شده و در برنامه کاری قرار دارد.
انتهای پیام/
ضرورت کنترل زنجیره تامین دارو برای جلوگیری از کمبودها خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار