خبر/

آموزش داخل مدرسه، کلید موفقیت در کنکور

1398/09/09 - 09:57 - کد خبر: 8024 نسخه چاپی

نصر: برخی اولیا و دانش آموزان کنکوری، شرکت در کلاس‌های خصوصی کنکور را لازمه قبولی در دانشگاه های معتبر کشور و کسب رتبه های بالا می‌دانند، اما برنامه‌ریزی‌های آموزشی داخل مدرسه کلید گذر از در آزمون ورودی دانشگاه‌هاست.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، در حالی که مافیای موسسات و مراکز خصوصی آموزش کنکور ادعا دارد که نفرات برتر کنکور به علت استفاده از کتب و شرکت در کلاس های آموزشی آنها توانسته اند در دانشگاه ها و رشته های مورد علاقه خود قبول شوند، دارندگان رتبه های برتر کنکور و قبول شدگان رشته های دانشگاهی پرطرفدار، اتکا به توانایی های فردی و برنامه ریزی جامع را عامل موفقیت در کنکور سراسری می دانند.  

اعتماد به نفس، اراده، تلاش، تمرین، آموزش، برنامه ریزی دقیق، جدیت، پشتکار، حمایت خانواده و کلاس های مدرسه از جمله عواملی هستند که نفرات اول کنکور سراسری آنها را دلیل موفقیت در کسب رتبه های برتر آزمون ورودی دانشگاه ها اعلام می کنند. 

مرکز استعدادهای درخشان علامه طباطبایی تبریز از جمله مدارس دولتی است که دانش آموزان آن در سایه برنامه ریزی دقیق و جامع آموزش درون مدرسه ای توانسته اند ۲۰ رتبه زیر ۱۰۰ را در کنکور سال قبل به دست آورند و مدرسه نیز با اتکا به این افتخار رتبه نخست کشور را در بین مدارس کشور کسب کرد. 

این گزارش با هدف تبیین و تشریح رمز موفقیت دانش آموزان این مدرسه دولتی در آزمون ورودی دانشگاه ها و الگوسازی برای دانش آموزان دم کنکوری، میزگردی را با حضور تعدادی از نفرات برتر کنکوری و مدیران مدرسه و آموزش و پرورش تبریز تشکیل داد که مشروح آن در زیر ارایه  می شود:

 

هرگز از کلاس های کنکور موسسات خصوصی استفاده نکردم

نفر دوم رشته تجربی در کنکور سراسری و دانشجوی ترم اول پزشکی دانشگاه تهران در میزگردی در محل مدرسه استعدادهای درخشان گفت: هرگز از کلاس های کنکور مراکز و موسسات خصوصی استفاده نکردم و برنامه ریزی درسی ام را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه داشتم در روزهایی که در مدرسه بودم ۶ تا هفت و در روزهایی که مدرسه نداشتم هفت تا ۱۰ ساعت در روز مطالعه درسی برای کنکور انجام می دادم.  

«علی راستگار»  با بیان اینکه برنامه ریزی آزمون محور راهبرد برنامه ریزی وی بوده است، اظهار کرد: درس هایی که ضریب بالاتری داشت به نسبت دو به یک برای آن درس بیشتر وقت می گذاشتم یعنی دو برابر بیشتر از درس هایی با ضریب کمتر و همواره خودم را مورد سنجش آزمون های مختلف قرار می دادم تا میزان پیشرفتم را نسبت به آزمون قبلی بسنجم و بتوانم همواره سیر صعودی و پیشرفت داشته و میزان پیشرفت خودم را بدانم.  

وی افزود: جمع بندی و مرور را هرگز فراموش نمی کردم به خصوص هنگامی که به زمان کنکور نزدیک می شدم به این موضوع حساسیت بیشتری داشتم و همچنین برخی درس ها را هر روز مطالعه می کردم.  

راستگار با تاکید بر اینکه هرگز از کلاس های کنکور خصوصی استفاده نکرده است،  برنامه ریزی درسی و  تلاش و پشتکار را عامل اصلی در موفقیت و کسب رتبه دو کنکور سراسری تجربی عنوان کرد.  

نفر دوم کنکور در رشته تجربی که قاری و حافظ بخشی از قرآن کریم نیز می باشد، ادامه داد: برنامه ریزی و پشتکار دو عامل موفقیت در کسب رتبه برتر در کنکور است البته اگر برنامه ریزی درستی نباشد پشتکار به تنهایی جواب نخواهد داد، در پایان هر هفته و برنامه ریزی هفتگی جمع بندی و مرور نباید فراموش شود.   

راستگار، کمک خداوند، کمک خانواده، برنامه ریزی مدرسه، تلاش و پشتکار را دیگر عوامل موفقیت خود در کسب رتبه دو کنکور عنوان کرد و افزود: هدف گذاری لازم را انجام داده بودم و تلاشم برای رتبه تک رقمی بود بر این اساس نتیجه تلاشم را هم گرفتم،  پس از کنکور کلید پاسخ سئوالات را بررسی کردم بر این اساس حدس می زدم که رتبه خوبی داشته باشم.  

وی افزود: ادبیات ۶۸ درصد، عربی و دینی ۸۴ درصد، زبان ۸۹ درصد، زمین شناسی ۹۴ درصد، زیست شناسی ۹۴ درصد، ریاضی ۹۱ درصد، شیمی و فیزیک ۱۰۰ درصد در کنکور زدم تا رتبه دو را در تجربی کسب کردم.  

 

برنامه ریزی آموزشی مدرسه، کنکوری ها را از فضای استرس به برنامه ریزی درست سوق می دهد

«علی زرین نیا»، نفر ۳۳ کنکور علوم تجربی و دانشجوی ترم اول پزشکی دانشگاه تهران نیز در میزگردی که در محل مدرسه استعدادهای درخشان برگزار شد، گفت: در سال کنکور و زمان مدرسه هشت ساعت و بدون مدرسه مثلا در روزهای تعطیل و آخر هفته ۱۵ ساعت در روز مطالعه داشتم ولی از کلاس های کنکور موسسات خصوصی استفاده نکردم.  

وی افزود: از سال یازدهم تحصیلی برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور را آغاز کردم اما پس از شرکت در کلاس های داخل مدرسه ای نسبت به کنکور دید پیدا کردم به این ترتیب این کلاس ها موجب برنامه ریزی درست برای کسب رتبه دو رقمی شد.  

زرین نیا ادامه داد: روند آموزشی مدرسه کمک زیادی در موفقیت کنکورم داشت و توانست مرا از فضای استرس خارج و به فضای منطقی رقابت کنکوری وارد کند.  

وی ادامه داد: برنامه ریزی دروس تخصصی کنکور در مدرسه از سال یازدهم آغاز شد و در این کلاس ها بود که وارد فضای رقابتی کنکور شدم و حتی موجب شد تا برای سال دوازدهم نیز چالش نداشته باشم.   

زرین نیا  توکل به خدا، حمایت خانواده و تلاش را عامل موفقیت در کنکور خواند و افزود: هدفم کسب رتبه نبود بلکه قبولی در دانشگاه و رشته مد نظر خودم بود که با این راهبرد به آرزویم رسیدم.  

 

کنکورهای آزمایشی برای سنجش پیشرفت، معیار خوبی است

نفر ۳۸ رشته ریاضی در کنکور سراسری امسال و دانشجوی ترم اول مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تهران نیز در این میزگرد گفت: از سال دهم متوسطه برنامه ریزی ثابت برای کنکور را آغاز کردم و از همان زمان روزانه حدود پنج ساعت مطالعه داشتم.  

«امیرعلی مستغیث» اظهار کرد: در روزهای تعطیل که مدرسه نداشتیم تا هشت ساعت و در سال کنکور ۱۱ ساعت مطالعه می کردم البته در کنکورهای آزمایشی برای اینکه به نیازها و توانایی های خود بیشتر واقف شوم و بتوانم میزان پیشرفت خود را بسنجم، شرکت کردم.

دانشجوی ترم اول رشته برق دانشگاه صنعتی شریف تهران ادامه داد: این کنکورها معیار خوبی برای سنجش میزان آمادگی و جایگاه فرد داوطلب کنکور در سطح کشور است اما کلاس کنکور داخل مدارس بهتر است چون مسئولان مدرسه از دانش آموزان خود شناخت خوبی دارند و بر اساس نیاز آنان برنامه ریزی انجام می دهند.  

مستغیث با اشاره به اینکه حتی در کلاس های کنکور مدرسه نیز شرکت نکردم و با برنامه ریزی خودم نتیجه خوبی گرفتم، افزود: البته کلاس های کنکور داخل مدارس دانش آموزان را از فضای نگرانی خارج و به سمت پیشرفت هدفمند رهنمون می کند و راهنمایی های دبیران در کلاس درس نیز خیلی برایم راهگشا بود.   

وی یادآور شد: ویژگی برنامه درسی و کلاس های کنکور مدرسه ای قابل اطمینان بودن آن است زیرا منافع مالی را دنبال نمی کند و چیزی جز موفقیت دانش آموزان را مد نظر ندارد.  

مستغیث اظهار کرد: کنکور موسسات خصوصی به نوعی منافع مالی دارند و برخی مواقع روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دچار خلل می کنند اما چون در مدرسه با معلمان و دبیران خود برای کنکور آمادگی پیدا می کنیم با دلسوزی که وجود دارد و شناختی که کادر مدرسه از دانش آموزان دارند به خوبی می توانند برنامه پیشرفت تحصیلی و موفقیت در کنکور را تنظیم و اجرایی کنند.  

وی تشویق خانواده و زحمات دبیران مدرسه را عامل موفقیت خود دانست و افزود: به هدف خود که قبولی در دانشگاه معتبر و دارای درجه علمی بالا بود دست یافتم و از این بابت خوشحال هستم.  

 

قابل اطمینان بودن کلاس های کنکور مدرسه مهمترین مزیت آن است 

نفر ۵۰ کنکور سراسری در رشته تجربی و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران نیز در میزگردی با بیان اینکه اگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم در زمان کمتر، انژری کمتری صرف خواهیم کرد بنابراین نتیجه بهتری خواهیم گرفت،  افزود: روزانه به طور متوسط ۱۰ ساعت برای کنکور درس خواندم و هر چه به زمان کنکور نزدیک می شد انرژی بیشتری صرف می کردم، البته تاثیر موثر بر موفقیت و کسب رتبه ۲ رقمی در کنکور نتیجه شرکت فعال در کلاس های مدرسه و راهنمایی های تخصصی دبیران مدرسه بود.  

«سیدکسری پیراهش»  که به ورزش تنیس علاقمند است، اظهار کرد: در کنار مطالعه، ورزش را هرگز فراموش نکردم البته زمانی که به زمان برگزاری کنکور نزدیک شدیم ورزش را تعطیل کردم تا زمان مطالعه را افزایش دهم که نتیجه دلخواه را بدست آوردم که اکنون دوباره ورزش را ادامه می دهم.  

وی ادامه داد: البته قبل از کنکور همواره توانایی علمی خودم را می سنجیدم سپس برای جبران کاستی و ضعف های خودم اقدام می کردم این نوع برنامه ریزی در پیشرفت و کسب موفقیت بسیار موثر واقع شد.  

پیراهش همچنین با بیان اینکه زحمات خانواده، اولیای مدرسه و تلاش فراوان خودم موجب شد تا به نتیجه خوبی در کنکور دست پیدا کنم، اضافه کرد: به دانش آموزان کنکوری توصیه می کنم با برنامه ریزی حرکت کنند و از پیش هدف گذاری مناسبی برای کسب موفقیت های بزرگ داشته باشند.  

 

کسب رتبه برتر کشور توسط مدرسه استعدادهای درخشان علامه طباطبایی تبریز

مدیر مدرسه استعدادهای درخشان علامه طباطبایی تبریز نیز در این میزگرد گفت: از ۹۸ دانش آموز کنکوری مدرسه ۶۱ نفر در دانشگاه های معتبر کشور و ۳۰ نفر در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، فنی و مهندسی قبول شدند که  چهار نفر تا رتبه ۵۰ و حدود ۲۰ نفر رتبه زیر ۱۰۰ را کسب کردند.  

رضا اسلامی اظهار کرد: مدرسه استعدادهای درخشان ما رتبه اول قبولین کنکور در آذربایجان شرقی را کسب کرده و جزو مدارس برتر کشور در سال تحصیلی گذشته بوده است.  

وی همچنین در خصوص چگونگی برنامه ریزی درسی جهت شرکت در کنکور، گفت: برنامه ریزی به منظور کسب رتبه های بالای کنکور برای دانش آموزان باید از پایه دهم آغاز شود و بر این اساس مسئولان و دبیران مدرسه ما نیز این برنامه ریزی را محقق کردند و پس از ورود دانش آموزان به پایه یازدهم، مرور کلاس دهم و در پایه دوازدهم مرور پایه های دهم و یازدهم مجدد انجام شد.  

اسلامی ادامه داد: کلاس های پیشرفته علاوه بر شکل عمومی آن در تعطیلات تابستانی شیوه های تست زنی نیز برای دانش آموزان با برنامه ریزی جامع برگزار شد و تمام دانش آموزان شرکت کننده در کلاس کنکور مدرسه قبول شدند البته دانش آموزانی هم بودند که حتی در کلاس کنکور مدرسه نیز ثبت نام نکردند اما در رشته های خوبی قبول شدند.  

وی افزود: ایجاد فضای آرام و دور از استرس، سطح سواد و تجربه بالای دبیران، شرکت در کنکورهای آزمایشی، تسلط به شیوه امتحانات کنکور و تست زنی و پشتکار دانش آموزان از عوامل موفقیت مدرسه در کسب مقام اول استان و رتبه های برتر کشور است.  

اسلامی ادامه داد: بهترین محمل کلاس های کنکور، کلاس های کنکور مدارس است که دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند، در این کلاس ها امنیت بالا و مسائل حاشیه ای صفر است، رفت و آمد آسان و کم هزینه بوده و شناخت کافی از نیازهای دانش آموزان وجود دارد.  

مدیر مدرسه استعدادهای درخشان با بیان اینکه سه عامل موفقیت در کنکور سواد، تکنیک و اعتماد به نفس است، اظهار کرد: میزان تاثیرگذاری اعتماد به نفس بیشتر است و ۵۰ درصد عامل موفقیت به حساب می آید، سواد با ۳۰ درصد و تکنیک با ۲۰ درصد عوامل اصلی و موثر در موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری هستند.  

اسلامی ادامه داد: بر این اساس برنامه ریزی در مدرسه انجام شد چون دانش آموزان سطح سواد خوبی کسب کرده و اعتماد به نفس مناسبی داشتند گام موفقیت را بهتر برداشتند و موجب افتخار برای خود و مدرسه شدند.  

وی همچنین افزود: کتابخانه و امکانات لازم در مدارس وجود دارد تا حتی مطالعه نیز در خود مدرسه انجام شود و برنامه ریزی ما نیز بر این اساس است که مکان مطالعه را بیشتر برای دانش آموزان مهیا کند.  

اسلامی گفت: کتابخانه با ظرفیت ۴۰ نفر در مدرسه فعال است و بر اساس مشاهدات ما تمام دانش آموزانی که روزانه از کتابخانه استفاده کردند در کنکور سراسری قبول شدند.  

وی همچنین ادامه داد: دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت به جای اینکه به مسائل محیطی اعتماد کنند به توانایی های خود تکیه کنند و همگام با مدرسه در مسیر درست تحصیلی گام بردارند، تجربه نشان داده دانش آموزانی که چنین مسیری را انتخاب کردند همواره طعم شیرین موفقیت را چشیدند.  

وی تاکید کرد: با رصد رفتار آموزشی کنکوری های برتر و موفق، متوجه می شویم که حتی یک جلسه غیب کلاسی ندارند و همواره نمره انضباط آنها ۲۰ بوده و این موضوع نشان می دهد که نظم، انضباط و اخلاق حرف اول را در موفقیت می زند.  

 

تشکیل ستادهای کنکور در مدارس و نواحی آموزش و پرورش تبریز/ رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور در تبریز ۱۰ برابر شد 

معاون آموزشی ناحیه یک آموزش و پرورش تبریز نیز در این میزگرد گفت: با آغاز سال تحصیلی ستادهای کنکور تشکیل و فعال می شود این ستاد در نواحی و مدارس تاثیر خوبی در ارتقای علمی دانش آموزان داشته و در کسب رتبه های برتر کنکور دخیل بوده است.  

علی نریمانی با اشاره به تلاش بی وقفه دبیران و کادر آموزشی مدارس اظهار کرد: امسال تعداد رتبه های زیر ۱۰۰ در تبریز ۱۰ برابر شده است که یکی از تاثیرات فعال شدن ستادهای کنکور در مدارس و اقدامات مشابه مثل تشکیل مرتب شورای دبیری آموزش و پرورش است.  

وی ادامه داد: مدارس تیزهوشان در انتخاب معلمان خود اختیار دارند و می توانند از معلمان کیفی و خوب استفاده کنند و حتی برخی معلمان را به صورت مامور و ساعتی بکارگیری کنند این عامل موجب می شود تا کادر علمی و آموزشی خود را تقویت کنند که در موفقیت دانش آموزان نیز بسیار موثر واقع می شود.  

نریمانی همچنین اضافه کرد: برخی مدارس که محروم هستند یا در حاشیه شهر قرار دارند مدارس حامی برای این گونه مدارس مشخص کردیم  تا کلاس های آموزشی نیز برای آنان برنامه ریزی شود دبیران و استادان مدارسی که وضعیت مناسبی دارند هزینه و معلمان این آموزش ها را تامین و تقبل می کنند تا عدالت آموزشی تاحدودی برقرار شود بر این اساس منابع آموزشی نیز در اختیار آنان قرار می گیرد.  

وی همچنین با اشاره به برخی تبعات منفی کلاس های کنکور خارج از مدرسه گفت: برخی از این کلاس ها و برنامه ریزی ها موجب انحراف در پیشرفت علمی دانش آموزان می شود ولی کلاس های مدرسه ای علاوه بر دلسوزی که دبیر خود دانش آموز دارد نقاط ضعف دانش آموز را بر اساس برنامه ریزی مدرسه از سال دهم به آن واقف هستند بر این اساس توصیه می کنیم از دبیران داخل مدارس برای موفقیت در کنکور دانش آموزان بهره گرفته شود که در مجموع موجب پویایی و پیشرفت آموزشی می شود.  

معاون آموزشی ناحیه یک آموزش و پرورش تبریز با توصیه به اولیا، معلمان و دانش آموزان کنکوری گفت: همه چیز درس خواندن نیست، در کنار درس و برنامه ریزی ایجاد روحیه و اعتماد به نفس بسیار مهم است که ورزش می تواند این روحیه را در دانش آموزان کنکوری ایجاد کند بر این اساس معلمان و اولیا باید به این موضوع مهم توجه بیشتری کنند.  

نریمانی همچنین تاکید کرد: سلامتی دانش آموزان از هر چیز دیگری مهم است بر این اساس اولیا باید موفقیت در کنکور و آینده مادی آنها را به سلامت فعلی آنان ترجیح ندهند.  

وی همچنین اظهار کرد: اولیا باید به مدارس اطمینان داشته باشند به خصوص اولیا مدارس دختران بیشتر به مدارس اعتماد کنند چون امن ترین مکان آموزشی مدرسه است، دبیران و کادر مدارس مطمئن ترین افراد برای ارایه آموزش های لازم هستند، سیاست آموزش و پرورش هم همین است تا دانش آموزان در داخل مدارس آموزش های لازم را ببینند.  

وی افزود: آموزش های مدرسه ای آموزش های ماندگاری هستند که بعدها نیز در تحصیل و زندگی دانش آموزان کاربرد پیدا می کند بر این اساس اولیا مدرسه برای موفقیت جوانانی که آینده کشور در دست آنهاست از هیچ کوششی فروگذار نشوند.  

 

پیمان پاکزاد

انتهای پیام/

آموزش داخل مدرسه، کلید موفقیت در کنکور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار