خبر/

حضور ارکستر نوجوانان رودکی در ششمین جشنواره موسیقی «نوای خرم»

1398/09/09 - 09:40 - کد خبر: 8020 نسخه چاپی

نصر: سرپرست گروه موسیقی رودکی گفت: ارکستر نوجوان گروه موسیقی با ترکیبی از نوجوانان هنرمند، توانمند و بااستعداد، در بخش‌های مختلف دونوازی، سه‌نوازی و گروه‌نوازی، در ششمین جشنواره موسیقی «نوای خرم» شرکت می‌کند.

به گزارش نصر، قادر رودکیان در گفتگویی با بیان این مطلب اظهار داشت: جشنواره موسیقی نوای خرم «یادبود استاد همایون خرم» از بسترهای ارزشمندی است که توسط بخش خصوصی، برای حمایت از استعدادهای نوجوان موسیقی فراهم شده و امسال در بخش رقابتی، پذیرای ۸۴ گروه موسیقی سنتی ایرانی از سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: قطعات این جشنواره، از آثار برگزیده و شاخص موسیقی سنتی ایرانی است که طی فراخوانی، از سوی هیئت برگزاری جشنواره اعلام شده‌است.

رودکیان با بیان اینکه امسال بیش از چهار هزار کودک و نوجوان از سراسر کشور در این جشنواره حضور می‌یابند، اضافه کرد: برنامه ارکستر رودکی هفته گذشته، با اجرای چهار گروه دونوازی، تحسین مخاطبان و کارشناسان جشنواره را در پی داشت.

سرپرست گروه موسیقی رودکی، افزود: گروه رودکی در بخش گروه‌نوازی، با ۳۶ هنرمند نوجوان در این جشنواره شرکت می‌کند؛ به همین منظور گروه، از مدت‌ها پیش، تمرینات فشرده و دقیق خود را با تنظیم هنرمندانه «حسین خاوی» پشت سر گذاشته‌اند.

وی یادآور شد: جشنواره«نوای خرم» از رویدادهایی است که جایزه خاصی ندارد، همچنین جشنواره در هزینه ایاب‌وذهاب و اقامت گروه نیز مشارکت ندارد، با این حال، خانواده این نوجوانان، با اشتیاق، پشتیبان گروه هستند و همین یک موضوع دلگرم‌کننده برای موفقیت گروه است.

رودکیان متذکر شد: تبریز از ستون‌های موسیقی سنتی ایرانی است و امیدواریم در کنار حمایت خانواده، پشتیبانی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی را برای شکوفایی ظرفیت‌های موسیقی سنتی ایرانی در تبریز و آذربایجان، همراه داشته باشیم.

ارکستر نوجوانان موسیقی، در رده سنی ۸ تا ۱۶ سال از بین هنرجویان آموزشگاه موسیقی رودکی و به سرپرستی «قادر رودکیان» و با تنظیم «حسین خاوی» تشکیل شده و در سال ۹۶ در چهارمین جشنواره موسیقی نوای خرم مقام برتر جشنواره را از آن خود کرده‌است.

این گروه، امسال و در ششمین دوره برگزاری، با ترکیب نسترن روشنی، نیلا جبرئیلی، طاها باغشمال، طاهر قبه زرین، محمد امین کاظمی توفیقی، آوا نجارپور، اسرا میکائیلی، نوید فرهادی، عرفان اکبرنژاد، امیرحسین اکبرنژاد باقری، رایا کرمی، ساینا یوسف زاده، علیرضا عرب احمدی، آتنا شیخی، الینا رحمت، عرشیا محمدی، امیر علی بهروزیه، سید مهدی رضویلر خسروشاهی، نیما کبیری فر، امیرسالار شکری، علی وصالی، اشکان فرجی، برفین جعفرزاده، ادیب ایزدخواه، ثمین حامد جودت، سما شجری، فرزاد یاری، هوراد بخشی شایان، سینا شجری، افرا اصلا حسینی، امیر وصالی و یسنا رهو به رقابت با سایر گروه‌ها می‌پردازد.

ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم ۶) همچون دوره‌های گذشته، هنرجویان و هنرمندان زیر ۱۸ سال را مد نظر دارد و توسط مؤسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش با همراهی خانواده محترم استاد همایون خرّم و مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

هدف اصلی جشنواره، بالا بردن سطح فرهنگی جامعه از طریق ارتقای سطح هنری و موسیقایی کودکان و نوجوانان با تاکید بر پاسداشت و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی با استفاده از نمونه‌ها و الگوهای موجود در جامعه هنر ایران زمین است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مرحله ارسال آثار تصویری به دبیرخانه جشنواره از ۲۲ تیرماه ۱۳۹۸ آغاز و در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ پایان می‌یابد. پس از بازبینی آثار و اعلام اسامی برگزیدگان، مرحله رقابتی در روزهای ۷، ۸، ۱۴ و ۱۵ آذرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و در نهایت ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم در ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۸ در تالار وحدت تهران به پایان می‌رسد.

طبق فراخوان این جشنواره، نوازندگان کلیه سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) می‌توانند با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام اساتید مرتضی محجوبی، ابوالحسن صبا، روح‌الله خالقی، مجید وفادار، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم‌، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی و اسداله ملک که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی در این جشنواره شرکت نمایند.

انتهای پیام/

حضور ارکستر نوجوانان رودکی در ششمین جشنواره موسیقی «نوای خرم» نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار