گزارش/

چرخ توسعه شرق تبریز از اتوبان ولایت می‌گذرد

1401/08/19 - 12:56 - کد خبر: 80196 نسخه چاپی

نصر: اتوبان ۹ کیلومتری «ولایت» از جمله اَبَرطرح های زیرساختی شهر تبریز است که انتهای «شهرک نصر» را از طریق «آرپادره سی» به جاده اهر متصل می‌کند و گفته می‌شود اتمام آن کلید توسعه شرق تبریز است.

به گزارش نصر، ابرپروژه بزرگراه «ولایت»، علاوه بر کارکرد ترافیکی به عنوان پدافند غیرعامل نیز ایفای نقش ایفا می کند و می تواند به عنوان مسیری حیاتی برای تخلیه ساکنان شهر از شرق تبریز در مواقع بروز حوادث و بحران های مورد استفاده قرار گیرد.
این طرح زیرساختی به ۲ فاز تقسیم شده که فاز اول به طول یکهزار و ۳۰۰ متر، شامل تقاطع غیرهمسطحِ «حضرت ولیعصر» برای اتصال «کوی های صادرات و استانداری به کوی ولیعصر» ، تقاطع غیرهمسطح «اتوبان پاسداران» برای اتصال کوی استانداری به کوی نصر و دوربرگردان کوی نصر به پاسداران و بالعکس است که از این طرح ها تاکنون تقاطع غیرهمسطح و دوربرگردان پاسداران با حدود ۷۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند.
این طرح زیرساختی به ۲ فاز تقسیم شده که فاز اول به طول یکهزار و ۳۰۰ متر، شامل تقاطع غیرهمسطحِ «حضرت ولیعصر» برای اتصال «کوی های صادرات و استانداری به کوی ولیعصر» ، تقاطع غیرهمسطح «اتوبان پاسداران» برای اتصال کوی استانداری به کوی نصر و دوربرگردان کوی نصر به پاسداران و بالعکس است که از این طرح ها تاکنون تقاطع غیرهمسطح و دوربرگردان پاسداران با حدود ۷۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند.
در این میان تقاطع غیرهمسطح «حضرت ولیعصر عج» نیز که کوی های استانداری و صادرات را به کوی ولیعصر متصل می کند، به عنوان بزرگ ترین پل بتنی تبریز، ۴۰۰ متر، ۲۴ متر عرض و ۱۲ دهنه دارد و تکمیل آن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که تابلوی روزشمار آن مرداد امسال نصب شده و قرار است این طرح ۲۹ بهمن امسال به بهره برداری برسد.
در واقع تکمیل تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) تبریز، یکی از پروژه های مهم عمران شهری به شمار می رود که علاوه بر کاهش میزان ترافیک، کوی های نصر، استانداری و مرزداران را از بن بست خارج می کند.
فاز دوم ابرپروژه اتوبان ولایت نیز که از کوی نصر آغاز می شود، عملیات اجرایی اش شامل خاکبرداری، تسطیح و زیرسازی در حال انجام بوده و پیش بینی می شود بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد که به صورت مرحله به مرحله اجرا می شود.
کارشناسان می گویند با افتتاح اتوبان ولایت، مسیر جدیدی از سمت شهرک نصر به سمت آرپادره سی و جاده اهر ایجاد شده و به عنوان جاده دوم، در روانسازی جاده تبریز- تهران موثر خواهد بود؛ این نکته به خصوص در روزهای پایان هفته و تعطیلات رسمی که بزرگراه تبریز - اهر در حد فاصل خواجه دچار راه بندان های شدید می شود، اهمیت مضاعفی در روان سازی ترافیک خواهد داشت.
با در نظر گرفتن حجم و سرعت ساخت و ساز در شهرک های نوبنیان «نصر» و «مرزداران» و از سویی وجود دانشگاه آزاد تبریز با وسعت و میزان مراجعه زیاد، تا چند سال آینده این مناطق جزو محل های پرجمعیت و پر تردد شهر می شود و از این رو پیش بینی می شود وجود راه های دسترسی آسان و کم ترافیک به این مناطق یکی از ضرورت های اساسی اهالی این محل ها به شمار برود.
طبق این پیش بینی، شهرداری تبریز در موعد مناسب اقدام به احداث یک تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی راحت تر به این مناطق کرده است و اکنون که هنوز جمعیت در این مناطق رشد چندان زیادی ندارد، این پروژه بدون اینکه برای اهالی محل و خیابان های اطراف ایجاد مزاحمت کند، در حال تکمیل است. 
کارشناسان شهری می گویند این پروژه پس از بهره برداری، به مرور زمان تاثیر مثبت خود خود را بر تسهیل تردد در منطقه شرق تبریز بیشتر نشان می دهد و پیش بینی می شود حتی با افزایش جمعیت در این محل ها، ترافیک و میزان تردد مشکلی برای منطقه ایجاد نکند.
 
نقش پدافندی اتوبان ولایت
شهردار پیشین منطقه پنج تبریز که تجربه مدیریت در فاز نخست اتوبان «ولایت» را دارد، گفت: تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) بخشی از اتوبان ولایت است که از سال ۹۴ قرارداد آن با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بسته شده و ۹ کیلومتر طول دارد. این اتوبان خیابان رودکی ولیعصر تبریز را تا جاده اهر و مابین شهرک شهریار و شهرک فجر وصل می کند؛ تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) تبریز نیز بخشی از این پروژه بزرگ است.
میرعلی اصغر نساج ادامه داد: تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) نقش مهمی در بار ترافیکی منطقه باغمیشه، میدان بسیج، تبادل امام علی (ع) و مرزداران دارد و به نوعی این مناطق را به یکدیگر وصل می کند؛ رفتن به کوی نصر و مرزداران، پیشتر از طریق باغمیشه، تبادل امام علی (ع) و میدان بسیج امکان پذیر بود که موجب طولانی تر شدن مسیر و ایجاد ترافیک در این مسیرها می شد که با احداث و راه اندازی تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج)، به راحتی می توان از هر سمتی به کوی نصر و مرزداران و بالعکس تردد کرد؛ همچنین مسیر دستیابی به جاده تهران، کوی ولیعصر و میدان فهمیده نیز نزدیک تر شده و می توان از طریق تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) به مسیرهای یاد شده عزیمت کرد؛ احداث تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج) تبریز همچنین باعث رونق در منطقه کوی نصر و مرزداران شده و با توجه به وجود دانشگاه آزاد در این منطقه، دسترسی به این دانشگاه از سمت اتوبان پاسداران راحت تر می شود.
نساج با بیان اینکه استفاده از تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) ترافیک در منطقه باغمیشه و میدان فهمیده را روان تر می کند، عنوان کرد: با توجه به افزایش میزان ساخت و ساز در منطقه نصر و مرزداران و گسترش شهر به سمت جاده اهر، این مناطق در آینده جزو محل های پرجمعیت شهر می شود و از این رو نقش تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) در جابجایی و تردد خودروها پررنگ می شود؛ همچنین اتصال به جاده تهران یکی دیگر از مزیت های این تقاطع است؛ با بهره برداری از این تقاطع غیرهمسطح، شاید منطقه ولیعصر تبریز کمی شلوغ تر شود اما ارتباط بین مناطق و مسیرهای یاد شده را آسان می کند.
نساج با بیان اینکه استفاده از تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) ترافیک در منطقه باغمیشه و میدان فهمیده را روان تر می کند، عنوان کرد: با توجه به افزایش میزان ساخت و ساز در منطقه نصر و مرزداران و گسترش شهر به سمت جاده اهر، این مناطق در آینده جزو محل های پرجمعیت شهر می شود و از این رو نقش تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) در جابجایی و تردد خودروها پررنگ می شود؛ همچنین اتصال به جاده تهران یکی دیگر از مزیت های این تقاطع است؛ با بهره برداری از این تقاطع غیرهمسطح، شاید منطقه ولیعصر تبریز کمی شلوغ تر شود اما ارتباط بین مناطق و مسیرهای یاد شده را آسان می کند.
وی در ادامه با اشاره به قابلیت پدافندی این تقاطع غیرهمسطح در اتوبان ولایت، عنوان کرد: پس از تکمیل اتوبان ولایت که تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) نیز جزئی از این پروژه است، این اتوبان نقش پدافند غیرعامل را در شرق تبریز ایفا می کند و در مواقع بحرانی می توان از این اتوبان برای تخلیه شهر به سمت جاده اهر استفاده کرد؛ همچنین در ادامه پروژه های مربوط به این اتوبان، تقاطع غیرهمسطح دوکمال در دستور کار شهرداری قرار می گیرد و پس از اتصال به تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج)، این اتوبان به سمت جنوب غرب گسترش پیدا می کند؛ در مجموع ۲ پروژه تقاطع غیرهمسطح ولیعصر (عج) و دوکمال، ۱۳۰۰ متر طول دارد که از نخستین میدان کوی نصر تا کوی استانداری ادامه می یابد.
شهردار پیشین منطقه پنج تبریز با اشاره به زمان بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح حضرت ولیعصر (عج)، گفت: این پروژه قرار بود که تا پایان سال ۹۷ افتتاح شود، اما با توجه به اینکه یک لوپ دیگر به این تقاطع اضافه می شود تا از هر چهار سمت لوپ وجود داشته باشد، افتتاح این پروژه در به تعویق افتاد؛ از طرفی تزئین این تقاطع غیرهمسطح از جمله نورپردازی و ایجاد فضای سبز در دستور کار قرار دارد و تا احداث و راه اندازی لوپ چهارم، این تزئینات نیز انجام می شود تا پروژه تکمیل و سپس افتتاح شود.

بهره‌برداری از فاز اول ابرپروژه اتوبان ولایت تا پایان امسال
شهردار تبریز نیز حوزه عمرانی شهرداری منطقه پنج را که ابرپروژه اتوبان ولایت نیز در محدوده آن واقع است، گسترده و با اهمیت دانست و گفت: تلاش داریم تمام پروژه‌های عمرانی این منطقه بر اساس زمانبندی تکمیل و بهره برداری شود.
یعقوب هوشیار بیان کرد: پروژه روگذر شهید فهمیده تامین اعتبار شده و باید با نظارت و پیگیری‌های لازم ضمن رعایت زمانبندی، ۱۸ دی سال جاری آماده بهره‌برداری شود. 
شهردار تبریز با اشاره به روزشمار پروژه اتوبان ولایت، تشریح کرد: زمان بهره برداری از دومین تقاطع غیرهمسطح و تکمیل فاز اول اتوبان ولایت بر اساس تاریخ روزشمار، ۲۹ بهمن تعیین شده و باید برای تکمیل آن به صورت ضربتی و شبانه‌روز اقدام شود. 
هوشیار با اشاره به وسعت این پروژه یادآور شد: پروژه اتوبان ولایت، یکی از ابرپروژه‌های شهرداری تبریز است که علاوه بر تسهیل تردد شهروندان در شمال‌شرق تبریز و کاهش ترافیک، می‌تواند به عنوان پدافند غیرعامل نیز عمل کند. از همین رو تامین و پرداخت مسائل مالی برای این پروژه حائز اهمیت است. 
در نهایت می توان گفت با توجه به توسعه کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز به سمت شرق در سه دهه اخیر و ساکن شدن بیش از یک چهارم جمعیت شهر در این منطقه، پیش بینی می شود که تکمیل و افتتاح اتوبان ولایت، بتواند ضمن گره گشایی از ترافیک شهری در این منطقه با تراکم جمعیت بالا، در تعدیل آمد و شد جاده تبریز - تهران نیز نقش اساسی داشته باشد.
بدیهی است که تسریع در اجرای فاز دوم ابر پروژه «ولایت»، با توجه به طراحی پل ها و تونل های متعدد در مسیر آن، نیازمند هم افزایی همه سازمان های مسوول است و شهرداری تبریز به تنهایی از عهده آن بر نمی آید.
انتهای پیام/
چرخ توسعه شرق تبریز از اتوبان ولایت می‌گذرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار