خبر/

طعنه بایدن به جمهوری‌ خواهان در انتخابات میان‌دوره: موج قرمز رخ نداد

1401/08/19 - 10:14 - کد خبر: 80163 نسخه چاپی

نصر: رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره کنگره رخ نداد، گفت مردم از این حزب انتظار دارند که با دموکرات‌ها همکاری داشته باشد.

به گزارش نصر، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در نشست خبری برای سخنرانی درباره انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور شرکت کرد.
بایدن در این سخنرانی گفت: «موج قرمز بزرگ (اصطلاحی که جمهوری‌خواهان درباره پیروزی احتمالی خود به‌کار می‌بردند) رخ نداد».
وی توضیح داد: «روز خوبی برای دموکراسی و روز خوبی برای آمریکا بود. البته رأی‌دهندگان در انتخابات شفاف گفتند که مستأصل شده‌اند، من این را درک می‌کنم».
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: «مردم آمریکا حرفشان را زدند و ثابت کردند که دموکراسی هویت ماست. رسانه‌ها انتظار موج قرمز بزرگی داشتند، اما این اتفاق نیافتاد و انتظار داشتند که ما خوب عمل کنیم».
بایدن با تاریخی خواندن میزان مشارکت در انتخابات میان‌دوره کنگره آمریکا، تصریح کرد: «رای‌دهندگان به وضوح ناامید شده‌اند و من این را با توجه به شرایط دو سال گذشته درک می‌کنم. نسبت به موضع مردم آمریکا در مورد آنچه به دست آورده‌ایم خوش‌بین هستیم».
وی در تعریف از اقدامات خود در دو سال ریاست‌جمهوری، گفت: «سیاست‌های اقتصادی منجر به ایجاد ۱۰ میلیون شغل جدید شد و این یک عدد تاریخی است. ما بهتر از هر کشور توسعه‌یافته دیگری با موضوع تورم برخورد می‌کنیم و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۳.۷ درصد رسیده است».
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «اکثریت مردم آمریکا از برنامه اقتصادی من حمایت می‌کنند. ما باید معافیت‌های مالیاتی را برای طبقه کارگر تصویب کنیم، نه برای ثروتمندان. هر قانونی را که کنگره برای ممنوعیت سقط جنین تصویب کند، وتو خواهم کرد».
بایدن ضمن اشاره به تمایل خود برای همکاری با جمهوری‌خواهان بدون توجه به نتایج انتخابات، افزود: «به مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین ادامه خواهیم داد و پس از بازگشت از سفر خارجی، رهبران هر دو حزب را به کاخ سفید دعوت خواهم کرد».
وی در ادامه اظهارات پوپولیستی خود گفت: «زمانی که مردم آمریکا از دستاوردهای ما مطلع شوند، حمایت بیشتری خواهیم داشت. من سلاح‌های تهاجمی را ممنوع می‌کنم و رویکردمان را تغییر نمی‌دهیم. هنوز امکان حفظ اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان وجود دارد و ما فقط چند کرسی را از دست دادیم».
رئیس جمهور آمریکا همچنین اضافه کرد: «دیدن عقب‌نشینی روسیه در خرسون یک روز پس از انتخابات قابل توجه است و می‌دانستیم که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. ما فرصتی خواهیم داشت که در مورد گام‌های بعدی روسیه در اجلاس گروه ۲۰ صحبت کنیم. روس‌ها منتظر نتایج انتخابات میان دوره‌ای بودند تا خروج خود از خرسون را اعلام کنند».
بایدن با بیان اینکه نمی‌تواند اقدامات جمهوری‌خواهان را کنترل کند، گفت: «اما به کار برای بهبود زندگی آمریکایی‌ها ادامه خواهم داد.
اکثریت رهبران خارجی به دنبال همکاری و تعامل با ایالات متحده هستند. من در طول سال‌ها با تعدادی از جمهوری‌خواهان کار کرده‌ام و آنها افراد صادقی هستند در حالی که گروه "ماگا" (ترامپ و حامیانش) در اقلیت است».
وی ضمن اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، توضیح داد: «حزب دموکرات برخلاف همه انتظارات خوب عمل کرده است و من قصد دارم دوباره نامزد ریاست جمهوری شوم، اما در تصمیم‌گیری عجله نخواهم کرد. من تلاش می‌کنم تا مطمئن شوم که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ریاست جمهوری بازنگردد».
اظهارات بایدن در حالی است که طبق گزارش «سی‌ان‌ان»، در رقابت بر سر مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان تا این لحظه ۲۰۴ و دموکرات‌ها ۱۸۷ کرسی به‌دست آورده‌اند. در مجلس سنا نیز تاکنون جمهوری‌خواهان با پیشتازی یک کرسی، به ۴۹ و دموکرات‌ها به ۴۸ کرسی دست یافته‌اند.
پایان پیام/
طعنه بایدن به جمهوری‌ خواهان در انتخابات میان‌دوره: موج قرمز رخ نداد خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار