گزارش/

توقفِ خام‌فروشی در مراغه، معطل ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

1401/08/18 - 12:12 - کد خبر: 80081 نسخه چاپی

نصر: جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورزی مراغه در زمان حاضر از طریق ایجاد شهرک صنایع غذایی دنبال می‌شود، اما عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی سهند، نسخه جامع‌تری برای حل این مشکل و ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و حتی بخش معدن این شهرستان به شمار می‌رود.

به گزارش نصر، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مراغه با عنوان «سهند» همراه با مناطق آزاد «آستارا» و «سهلان» در سال ۱۳۸۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و منطقه ویژه اقتصادی سهلان در ۱۵ کیلومتری تبریز خیلی زود، اما آستارا با تاخیر و طی سال گذشته عملیاتی شدند تا شاید نوبت به سهند هم برسد. 
در مورد نسخه ایجاد شهرک صنایع تبدیلی در مراغه برای مقابله با خام‌فروشی محصولات کشاورزی باید اذعان کرد که به طور طبیعی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات مختلف نیاز دارد و واردات ماشین‌آلات خط تولید و حتی ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی از جمله مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی است.
علاوه بر آن صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان و معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده نیز از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی است و در صورتی که شهرک صنایع تبدیلی یا حتی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی مراغه در داخل منطقه ویژه اقتصادی سهند ایجاد شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزیت‌های اقتصادی آن بهره‌مند شوند.
به عقیده کارشناسان نیز نه تنها عملیاتی کردن منطقه ویژه اقتصادی مراغه بر هر زیرساخت اقتصادی دیگری اولویت دارد، بلکه این ظرفیت مغفول راهکار اصلی برای خروج از رکود اقتصادی این شهرستان به شمار می‌رود.  
عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا نیز از دیگر مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی است که به نوبه خود می‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی و تجاری و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم کند.

منطقه ویژه اقتصادی سهند همان مزیتی که اتکا به دنبال آن در مراغه است
«مرتضی اعلمی»، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان اتکا چندی پیش همراه با معاون وزیر دفاع به مراغه سفر کردند تا امکان سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی این شهرستان را مورد بررسی قرار دهند و نسبت به استفاده از تسهیلات، مزیت‌ها و تخفیف‌ها جهت سرمایه‌گذاری در مراغه نیز ابراز امیدواری کردند.
مزیت‌هایی که شاید مسئولان امر در اعطای آنها با محدودیت‌هایی مواجه شوند اما قوانین رایج بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرایط آن را در داخل محدوده منطقه ویژه اقتصادی سهند فراهم خواهد کرد تاخیلی زود سهندی همتراز با سهلان در مراغه شکل بگیرد.
این مزیت‌های قانونی تا حدی برای سرمایه‌گذاران دارای اهمیت است که در صورت عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی مراغه، رقابت بر سر سرمایه‌گذاری در سهند نیز دور از ذهن نیست.
زیرا سرمایه‌گذاران به طور طبیعی به دنبال ارزش افزوده بیشتر هستند و سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی با مزیت‌هایی چون واردات ماشین‌آلات بدون عوارض گمرکی و همچنین معافیت‌های مالیاتی، به تنهایی می‌تواند انتظارات آنان در ارتباط با بازگشت سرمایه و سودهی را برآورد کند.
حتی اگر مزیت دیگری هم برای سرمایه‌گذاری در مراغه وجود داشته باشد، با اجرای طرح در داخل محدوده منطقه ویژه اقتصادی و برخورداری از مزیت‌های قانونی، دوچندان خواهد شد و همین نکته نیز اولویت‌دار بودن منطقه ویژه اقتصادی در مقایسه با هر زیر ساخت دیگری را به خوبی نشان می‌دهد.

قانون منطقه ویژه اقتصادی مراغه طی سال ۱۳۸۹ تصویب شد
قانون ایجاد مناطق ویژه اقتصادی سهند مراغه، آستارا و سهلان در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و هشتم آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۱۵ دیماه ۱۳۸۹ مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. 
بر اساس این قانون به دولت اجازه داده شد تا در استان‌های آذربایجان‌شرقی (سهند مراغه و سهلان) و گیلان (آستارا) در محدوده‌ای که به تصویب هیأت وزیران رسید، مناطق ویژه اقتصادی ایجاد شود.
این مناطق بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ اداره می‌شود و نگاهی بر وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سهلان و نقشی که در اقتصاد تبریز ایفا می‌کند، بدون‌شک مسئولان دولت سیزدهم در مراغه را به جبران عقب ماندگی‌های گذشته وادار می‌کند.
«داود آقایی»، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری مراغه با بیان اینکه عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی سهند را طی ماه‌های اخیر پیگیری کرده است، می‌گوید: عملیاتی کردن این منطقه را در گذشته به ایدور واگذار کرده بودند و بر همین اساس نیز در ۱۴ تیر سال جاری با ارسال نامه‌ای به ایدور، آغاز عملیات اجرایی آن را خواستار شدیم.
وی ادامه داد: شرکت ایدور در پاسخ اینگونه نوشت که احداث مناطق ویژه اقتصادی به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذار شده است و بر همین اساس ضمن مکاتبه، زمین‌هایی را در مسیر «موسی درق» این شهرستان شناسایی کردیم و برخی از استعلام‌ها را انجام دادیم.
به گفته وی حتی سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز برای احداث و عملیاتی کردن منطقه ویژه اقتصادی سهند متقاضی است اما شرکت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی تاکنون در این خصوص اقدام یا اعلام نظر نکرده است.
وی پیگیری موضوع از مسئولان استانی و کشوری را مورد یادآوری قرار می‌دهد و بیان می‌کند: عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی سهند، بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند و به همت جمعی مسئولان محلی، استانی و کشوری نیاز دارد.

مطالبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهند در سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه مراغه همزمان باسفر رئیس جمهور به تبریز و نماینده ویزه ایشان به مراغه با بیان اینکه سال ها از تصویب این منطقه می گذرد، عملیاتی شدن آن را مطالبه کرد و گفت: این امر تاکنون به دلایل مختلف محقق نشده است در حالی که وضعیت اقتصادی شهرستان را متحول خواهد کرد.
به گفته «داود اسدیان» ایجاد بستر لازم برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و ایجاد کریدور شمال - جنوب در استان بین منطقه آزاد ارس  و منطقه ویژه اقتصادی مراغه از جمله مزیت‌های کلان منطقه ویژه اقتصادی سهند به شمار می‌رود.
وی در این جلسه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده عالی دولت در سفر ریاست محترم جمهوری به آذربایجان‌شرقی تقاضای تخصیص اعتبار کرد تا زمین لازم برای احداث منطقه ویژه اقتصادی سهند خریداری شود و در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گیرد.
به گزارش ایرنا عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی سهند با توجه به اهمیتی که برای معیشت مردم منطقه دارد، باید با جدیت بیشتر و فراتر از هر نسخه دیگری در این شهرستان مورد پیگیری قرار گیرد.   
انتهای پیام/
توقفِ خام‌فروشی در مراغه، معطل ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار