خبر/

آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت ویروسی

1401/08/17 - 12:48 - کد خبر: 79975 نسخه چاپی

نصر: مقاومت آنتی­ بیوتیکی به این معناست که در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی حتی با مصرف دارو، باکتری‌ها هم­چنان به رشد و فعالیت ادامه می‌دهند و دارو قادر نیست باکتری را از بین ببرد و از فعالیت بیماری­‌زایی­ آن جلوگیری کند.

به گزارش نصر، معاون غذا و داروی اراک گفت: بر خلاف تصور عموم، آنتی­ بیوتیک ­‌ها بر عفونت­‌های ویروسی بی­‌تاثیر هستند و منجر به بهبود نمی‌شوند؛ به همین دلیل هنگامی که سرما می‌خوریم به هر میزان نیز آنتی­ بیوتیک مصرف کنیم باز هم بهتر نمی ‌شویم و کار اشتباه این است که دائم از آنتی­ بیوتیک­‌های متنوع استفاده کنیم.
عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: تشخیص اینکه عفونت ویروسی است یا باکتریایی فقط بر عهده­ پزشک است؛ یک سری علائم و شاخص ‌ها وجود دارد که به پزشک در تشخیص کمک می­‌کند که متناسب با آن، داروی مناسب را تجویز کند یا حتی هیچ دارویی تجویز نکند.
دکتر علیمرادیان ادامه داد: هر زمان که یک داروی آنتی­ بیوتیک را با تشخیص خود یا افراد غیرپزشک مصرف کنیم، یک قدم به سمت عوارض جانبی و مقاومت آنتی­ بیوتیکی پیش می­ رویم. بسیاری از عفونت­‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بسیاری از گلودردها نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ندارند.
معاون غذا و دارو اظهارداشت: مقاومت آنتی­ بیوتیکی به این معناست که در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی حتی با مصرف دارو، باکتری‌ها هم­چنان به رشد و فعالیت ادامه می‌دهند و دارو قادر نیست باکتری را از بین ببرد و از فعالیت بیماری­‌زایی­ آن جلوگیری کند.  
وی تاکید کرد: مصرف بیش از حد و غیراصولی آنتی­ بیوتیک­‌ها به باکتری­‌ها فرصت می­‌دهد مکانیسم­‌های دفاعی آنها را برای مقاومت در برابر داروها فعال­‌تر کنند. هر زمانی که هر فردی در جامعه یک آنتی­‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های حساس و مفید بدن از بین می­‌روند اما باکتری‌های مقاوم شروع به رشد و تکثیر می­‌کنند.
مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در کشور بسیار بالاست
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در کشور بسیار بالاست، ادامه داد: آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد؛ تا قبل از اجرای طرح دارویاری به دلیل ارزان بودن آنتی بیوتیک ها در کشور نسبت به کشورهای همجوار، آنها قاچاق هم می شدند و میزان مصرف خودسرانه و قاچاق آنتی بیوتیک ها بالاتر از میزان فروش دارو بود.
به گفته وی، مردم باید بدانند که مصرف آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک ضرر دارد و تاثیری در روند بهبودی بیماری‌های ویروسی نداشته و بیماری‌های کبدی و کلیه را ایجاد می‌کند.

فروش آنتی بیوتیک‌ها بر اساس قانون ممنوع است
معاون غذا و دارو تاکید کرد: آنتی بیوتیک مانند آب، نان و نمک نیست که هر وقت نیاز پیدا کردیم مصرف شود، استفاده از آن باید استاندارد و بر اساس تجویز پزشک باشد، فروش آنتی بیوتیک ها بر اساس قانون ممنوع است اما بی‌رویه هم توسط پزشکان تجویز می‌شود و مردم نیز به داروخانه‌ها اصرار می‌کنند که بدون نسخه عرضه کنند.
علیمرادیان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کاهش مقاومت میکروبی ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف منطقی آنها است و مردم نباید فریب تبلیغات کاذب را در فضای مجاز بخورند.
انتهای پیام/
آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت ویروسی پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار