وزارت صمت:

تجارت الکترونیکی در کشور ۱۳۰۰ همت است

1401/08/17 - 10:54 - کد خبر: 79941 نسخه چاپی

نصر: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: تجارت الکترونیکی در کشور یک‌هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) است که بسیار کلیدی و حیاتی است.

به گزارش نصر، مرکز ارتباطات این وزارتخانه پیرو درج خبری با عنوان « انکار واقعیت درباره کسب‌وکارها و اینستاگرام » که در روز یکم آبان ۱۴۰۱ روی خروجی روزنامه «فرهیختگان» قرار گرفت، در جوابیه‌ای اعلام‌کرد: اینکه ۹۷ درصد تجارت الکترونیکی کشور بر روی پلتفرم و سامانه‌­های­های داخلی انجام می­شود، موجب خوشحالی هر وطن­دوستی است. اعداد و ارقامی که در خبرها آمده بود تحریف شده بود.
بر ما فرض است که از کل زنجیره کالا و خدمات در کشور مراقبت کنیم و نگران کاهش سرمایه­گذاری در آن باشیم و تجارت الکترونیکی در کشور یک‌هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) است که بسیار کلیدی و حیاتی است.
در محاسبات برخی رسانه‌­ها، سه صفر اشتباه شده بود که ممکن است سهوی بوده باشد و عدد کل تجارت الکترونیکی را یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته باشند، درحالیکه یک هزارو 300 همت است؛ یعنی معادل یک هزارو 300 هزار میلیارد تومان و بر این اساس سه درصد این عدد نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که با فرض ۱۰ میلیون تومان درآمد ماهانه هر نفر، به عدد ۳۳۰ هزار نفر می­رسیم اما آنها یک هزارم این عدد را اعلام کردند.
این نسبت سه درصد به هیچ‌­وجه نشان­دهنده کوچک بودن بخش «شبکه اجتماعی» نیست، بلکه پیام این آمار این است که حجم کل تجارت الکترونیکی کشور بسیار بزرگ است و نقش آن در زنجیره تامین کالا و خدمات کشور، کلیدی و حیاتی است. بر ما فرض است که نگران کاهش سرمایه‌­گذاری در تجارت الکترونیکی و بلکه در کل زنجیره‌های فروش و توزیع کالا و خدمات باشیم و نقش «فضای مجازی» در انواع روش‌­های تجارت نقش غیرقابل‌انکاری است. چه به لحاظ کمی که درصد بزرگی است و چه به لحاظ تاثیر در سایر بخش‌­ها.
در ادامه این جوابیه آمده است: در همین آمارهای مرکز تجارت الکترونیکی خود ما گفتیم که بیش از ۸۰ درصد کسب و کارها از شبکه‌­های اجتماعی استفاده می­کنند و این با عدد قبلی تناقض ندارد، زیرا به معنی آن است که یکی از روش‌های فروش آنها، شبکه اجتماعی است و یا اینکه فقط برای تبلیغات خود از این شبکه­‌ها استفاده می­­‌کنند.
زمانی می­‌گوییم فروش کالا و خدمات در یک پلتفرم انجام شده که معامله در آن پلتفرم انجام شود. در برخی کشورها کل فرایند که شامل پرداخت پول و پیگیری ارسال کالا می­‌شود نیز بر روی شبکه اجتماعی قابل انجام است اما در کشور ما معمولاً این فرایندها بر روی سایر پلتفرم‌­های داخلی انجام می­‌شود و هم­‌اکنون پلتفرم­های بسیار خوبی در کشور داریم که مردم با خیال راحت بر روی آنها پرداخت امن انجام می‌­دهند و فرایند ارسال کالا را مشاهده می‌­کنند و امکان شکایت هم دارند. بر این اساس، اینکه این پلتقرم­‌ها سهم ۹۷ درصدی دارند باید باعث خوشحالی شود نه اینکه ناراحت شویم.
کل اقتصاد شبکه­‌های اجتماعی، تجارت الکترونیکی نیست و سایر فعالیت‌ها هم درآمدزا و اشتغال­‌زا هستند و بخش‌های فرهنگی و بخش‌های دیگر نظیر مشاغل خانگی و فعالیت‌های مالی نیز وجود دارد که مسوولیت آن با وزارت صمت نیست و حتی کل تبلیغات مجازی نیز تبلیغات تجاری نیست و اهداف فرهنگی و رسانه­ای و برندینگ برای اشخاص دارد.    
انتهای پیام/
تجارت الکترونیکی در کشور ۱۳۰۰ همت است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار