دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

فرزندانمان را در اینترنت رها کردیم و اکنون شاهد فضایی متفاوت هستیم

1401/08/16 - 13:00 - کد خبر: 79849 نسخه چاپی

نصر: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید ماهیت نسل جدید را بفهمیم چرا که در دوران کرونا ۲۸ ماه آموزش و پرورش حضوری را تعطیل کردیم و برای آموزش مجازی، فرزندانمان را در اینترنت رها کردیم و هم اکنون شاهد فضایی متفاوت هستیم.

به گزارش نصر، سعیدرضا عاملی در دیدار با جمعی از نخبگان کشور با اشاره به ظهور دوران پساتجدد اظهار داشت: مشخصه این دوران بی‌قاعدگی است. طرفداران این تفکر بی‌قاعدگی و متفاوت بودن را اصل می‌دانند و ریشه این تفکر در استقلال گرایی فردی است که بحث «کسی بودن» در آن پررنگ است. در این دوران نظام نخبگی به هم خورده چراکه در نظام پسامدرن معتقدند همه نخبه هستند. دلیل امر میدان پیدا شدن برای کنش‌گری فردی از طریق حضور در فضای ۶ میلیاردی کاربران اینترنت است.
وی با اشاره به شکوفایی زنان و دختران در جامعه کنونی ایرانی اضافه کرد: با پدیده اغتشاشات روبرو هستیم و در صحنه قدرت نرم دروغ پردازی و دروغ سازی را مشاهده می‌کنیم، وقتی اینگونه شود سردرگمی اتفاق می‌افتد و احساس هراس اجتماعی بیشتر می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فعالیت کاربران در فضای مجازی گفت: کاربر باید توانمند باشد، با سیاست کنترلی نمی‌توانیم شهروند قدرتمند داشته باشیم. توانمندی در مهارت، اطلاعات ‌حقوقی و تشخیص حق از باطل است.
عاملی با اشاره به شرایط دوفضایی شده جدید، افزود: در دنیای جدید افراد ارتباطات فیزیکی و ارتباطات مجازی دارند این دو نوع ارتباط سبب شده که پراز تناقض و تضاد باشند، در این مسیر راهی جز توانمند کردن جامعه نداریم، طوری باید توانمند شوند که خود راهبر باشند و مسیر درست و غلط را تشخیص دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برای موفقیت در امور اجتماعی پیوستگی در تجربه خیلی مهم است. شاید یکی از چیزهایی که ما نیازمند توجه به آن هستیم، ادامه پیداکردن تجربه‌ها و تبدیل آن به رویه‌های درست است.
وی افزود: در رهبری نظام این پیوستگی را شاهد هستیم. موسس انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) بودند، با سابقه مبارزه طولانی از خرداد ۴۲ و حتی قبل از آن شروع شد و به پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن رسید. بعد از امام خمینی (ره) نیز این رهبری عظیم، حکیمانه، الهی، خالی از نفسانیات و جهت‌گیری خودخواهانه، پر از حکمت و تدبیر به آیت الله خامنه‌ای منتقل شد. رهبری حکیم انقلاب نیز این مسیر را با همان راه و نگاه امام بزرگوار ادامه دادند؛ بنابراین تراکم نظام ارزش آفرینی در مدیریت کلان کشور مشاهده می‌شود، اکنون میراث ۴۳ ساله ای داریم که به میراث بزرگ برای انقلاب و تبدیل به زنجیره ارزش شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مسیر از آغاز همواره دشمنانی داشته و تا امروز این دشمنی‌ها ادامه پیدا کرده است. شاید یکی از کسانی که همواره به مفهوم «دشمن» تاکید کرده، رهبر معظم انقلاب بوده‌اند و در بیاناتشان می‌گویند افراد می‌پرسند که چرا اینقدر از دشمن صحبت می‌کنید، دشمن عوامل مختلفی دارد و نباید دشمن را دست‌کم گرفت.
وی با اشاره به موضوع جهانی‌شدن بیان کرد: جهانی شدن معکوس برای دشمن خیلی مهم است چراکه جهانی شدن بر پایه ارزش‌های آمریکایی و بر محور استثناهای آمریکایی ایجاد شده است. نحوه نگارش تاریخ و مدیریت جهان نیز بر این اساس تنظیم شده است، یعنی مدیریت تک سویه و استکباری جهان، البته شکلها عوض می‌شود ولی ماهیت یکسان است؛ لذا اگر جریانی معکوس این نظام حاکم بر جهان باشد، مسأله پیدا می‌کنند و دشمنی‌های با جمهوری اسلامی ایران از باب جلوگیری رشد هنجارشکنی نسبت به نظام سلطه آمریکاست.
عاملی بیان کرد: ما در نحوه مدیریت اجتماعی با پیچیدگی‌هایی مواجه شدیم. این دنیا در مسیر تغییر است در مسئله انتقال جهانی، همه می‌دانند که جهان در حال تغییر است اما کسی نمی‌تواند مشخصه‌های تغییر را به طور قطعی برجسته کند، لذا با بیانات کلی در دوره انتقال این دوران را سپری می‌کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تا زمانی که مسئولیت نداشته باشید از مسائل و دغدغه‌ها باخبر نیستید. قبل از اینکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شوم، استاد دانشگاه تهران بودم و به راحتی به امور مختلف رسیدگی می‌کردم به محض اینکه احتمال دبیرشدن مطرح شد تخریب‌ها در رسانه‌های خارجی آغاز شد و تاکنون هم ادامه دارد.
عاملی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه بیش از ۵۰ بار از کلمه جوان استفاده کرده‌اند، ما چاره‌ای جز جابه جایی نسلی نداریم و این جابه‌جایی باید مبتنی بر تخصص گرایی باشد چراکه عمیق‌ترین لایه عدالت از طریق تخصص‌گرایی صورت می گیرد. در این زمینه نخبگان می‌توانند کمک کنند.
وی ادامه داد: کسانی که استعداد بیشتری دارند باید سهم بیشتری در حل مسئله داشته باشند. ممکن است بگویید فضا نمی دهند ولی بدانید کسی که حرفی برای گرفتن داشته باشد فضا پیدا می کند. حرف درست کار خودش را جلو می برد. حرف‌های شما می تواند دستور کار شورا و مجلس باشد. اصلا نباید اینگونه باشد که کنار بکشیم.
استاد دانشگاه تهران با تاکید بر ظرفیت‌های درونی کشور اضافه کرد: ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که به آن‌ها بی‌توجه هستیم، وجود شما نخبگان یک ظرفیت است که باید به آن توجه کنیم.
در این جلسه نخبگان حاضر، نظرات خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند.
انتهای پیام/
فرزندانمان را در اینترنت رها کردیم و اکنون شاهد فضایی متفاوت هستیم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار