سخنگوی بازار متشکل ارزی خبر داد:

ثبت ۳ هزار درخواست ارز در سامانه برخط/ تفاوت نرخ آزاد و توافقی

1401/08/16 - 12:02 - کد خبر: 79835 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی بازار متشکل ارزی اظهار داشت: در این چند روز اخیر در بین 10 تا 15 صرافی صف تقاضای ارز تشکیل شده بود. اما دلالان با هدف القای بار روانی به مردم و بازار به این صفوف دامن می‌زنند و به دنبال این هستند که با طولانی شدن صف این تصور را بین مردم ایجاد کنند که عرضه ارز کاهش یافته و باعث نگرانی مردم شوند.

به گزارش نصر، مسعود توکلی در گفت وگو با اشاره به میزان تقاضای خرید ارز از سامانه برخط بازار متشکل ارزی پس از شروع به کار این سامانه، اظهار داشت: سامانه برخط بازار متشکل ارزی در اسفند ماه سال گذشته رونمایی شد و در این مدت سامانه برای انجام اقداماتی فعال بود. بانک مرکزی تصمیم گرفت برای مدیریت صف صرافی‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت مردم، خرید ارز از طریق این سامانه را آغاز کند تا با نوبت‌دهی آنلاین، تعیین زمان مراجعه به صرافی در اختیار متقاضی باشد و از این طریق جلوی تشکیل صف و سوء استفاده دلالان از این صفوف و بروز تخلفات گرفته می‌شود.  
وی ادامه داد: از شنبه که امکان ثبت سفارش خرید ارز از طریق این سامانه فراهم شده تا کنون، تقریبا 30 هزار مراجعه به سامانه انجام شده و 3 هزار نفر در مراجعه به سامانه، نوبت خرید ارز از صرافی را دریافت کردند.  
سخنگوی بازار متشکل ارزی با بیان اینکه سامانه برخط از سوء استفاده دلالان از شرایط بازار و ایجاد جو روانی بین مردم جلوگیری می‌کند، گفت: در حال حاضر در این شرایط کنونی بازار ارز از بین 150 صرافی فعال در سطح شهر تهران تنها صرافی‌هایی که در 4 موقعیت مکانی پرازدحام شهر واقع شده‌اند شلوغ بودند یعنی در این چند روز اخیر در بین 10 تا 15 صرافی صف تقاضای ارز تشکیل شده بود. اما دلالان با هدف القای بار روانی به مردم و بازار به این صفوف دامن می‌زنند و به دنبال این هستند که با طولانی شدن صف این تصور را بین مردم ایجاد کنند که عرضه ارز کاهش یافته و باعث نگرانی مردم شوند.      
توکلی افزود: این در حالی است که به غیر از این 10 تا 15 صرافی که صف تقاضای ارز داشتند، طبق گزارش‌ها و آمار سنا در سایر صرافی‌های فعال در تهران تقاضای ارز بیت یک تا 6 مورد و مراجعه بوده است.   
وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ با محدودیتی در منابع ارزی مواجه نیستیم.
سخنگوی بازار متشکل ارزی با بیان اینکه بانک مرکزی موظف است به نیاز واقعی شهروندان به ارز پاسخ دهد، اظهار داشت: هر حال حاضر امکان ثبت خرید تا سقف 2 هزار یورو یا تا سقف 2 هزار دلار برای هر فرد و هر کد ملی در بخش سرفصل «سایر» وجود دارد و هر نیازی که جزو سرفصل‌های مصوب نیست(مانند سرفصل‌های دانشجویی، درمانی، مسافری) در سرفصل سایر قرار می‌گیرد. در حال حاضر هر فرد می‌تواند از سهمیه خود در سرفصل سایر را از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی استفاده کند و این شامل ارز مسافری نمی‌شود و نیازی نیست برای تقاضای خرید ارز مسافری، افراد به سامانه مراجعه کنند.   
توکلی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند که امکان استفاده از این سرفصل‌ها برای هر فرد یک بار در یک سال است و سنا تعدد درخواست و استفاده افراد از سهمیه ارزی را بررسی می‌کند ودر صورت استفاده از آن، امکان تقاضا و فروش دوباره نیست. هر فرد یک بار در سال می‌تواند از یکی از این سرفصل‌ها استفاده کند. به این معنا که فردی که یک بار در سال از سرفصل ارز مسافری استفاده کرده باشد این امکان را ندارند که از ارز سرفصل سایر هم استفاده کند.
وی گفت: همچنین متقاضیان باید توجه داشته باشند که سقف استفاده از آن  برای هر فرد در یک سال 2 هزار یورو است و اگر در ماه‌های گذشته از بخشی از آن استفاده کرده باشند در حال حاضر فقط امکان استفاده از بخشی از ظرفیت باقی مانده  تا سقف 2 هزار یورو را دارند.
سخنگوی بازار متشکل ارزی در پاسخ به این سوال که آیا ثبت یورو در سامانه اما خرید دلار از صراف وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ برابری دلار نسبت به یورو بیشتر است یعنی دلار گران‌تراز یورو است بنابراین اگر افراد امروز از صرافی به جای یورو، دلار درخواست کنند دلار کمتری از سقف 2 هزار دلار تعیین شده، دریافت خواهند کرد و به صرفه نیست البته تاکید می‌کنم این شرایط نرخی بین دلار و یورو متوجه امروز است و قابل تعمیم به روزهای آینده نیست.  
وی همچنین با اشاره به تفاوت نرخ دلار بازار آزاد و نرخ بازار توافقی اظهار داشت: در حال حاضر در بازار غیر رسمی نرخ ثابتی وجود ندارد و اعداد مختلفی گفته می‌شود اما رصدهای  میدانی نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار آزاد بین 36 هزار تومان تا 35 هزار 400 تومان یا 35 هزار 300 تومان است و نرخ  دلار توافقی در روز گذشته حدود 34 هزار و 400 تومان تا حدود 34 هزار و  500 تومان بوده است.
انتهای پیام/
ثبت ۳ هزار درخواست ارز در سامانه برخط/ تفاوت نرخ آزاد و توافقی ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار