اهمیت مراجعه به سونوگرافی غربالگری

1401/08/16 - 10:39 - کد خبر: 79824 نسخه چاپی

نصر:اغلب خانم ها نمی‌دانند بعد از مثبت شدن بی بی چک یا انجام آزمایش خون و مثبت شدن تست بارداری، چه زمانی به سونوگرافی مراجعه کنند و این سوال برایشان پیش می‌آید که دلیل این سونوگرافی ها چیست.

وضعیت آگاهی از سلامتی جنین یکی از دغدغه های اصلی هر پدر یا مادری است و خانم های باردار همیشه می‌خواهند از سلامت جنین خود مطلع باشند. لازم به ذکر است که با آزمایشات غربالگری به این مهم دست پیدا خواهید کرد و هم از سلامت و هم از وضعیت جنین خود با خبر باشید. آزمایشات غربالگری شامل مجموعه ای از تست های خون و همینطور سونوگرافی است که به جهت بررسی سلامت جنین و غربالگری از نظر گروه های پرخطر و همینطور به منظور تشخیص بیماری های عفونی، سندرم داون و همینطور برخی دیگر از نواقص ژنتیکی در ماه های مختلفی از بارداری انجام می‌شود.

سونوگرافی غربالگری چیست؟
بهتر است کمی به معنای غربالگری بیندیشید. غربالگری به معنای جدا کردن یا همان غربال کردن جنین های است که مشکوک به داشتن نواقص ژنتیکی هستند. باید در نظر داشته باشید که هنگام سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول، سونوگرافی مرحله دوم و به صورت کلی در تمام مراحل سونوگرافی غربالگری، متخصصان در تلاش هستند تا به شما بگویند که جنین شما چقدر احتمال دارد تا دچار مشکلات ژنتیکی باشد. به این نکته هم توجه داشته باشید که نمی‌توان در سونوگرافی غربالگری تشخیص صد در صدی داد و فقط می‌توان تشخیص داد که چقدر احتمال وجود دارد.

غربالگری سه ماهه اول بارداری
اگر این سوال ذهنتان را درگیر کرده است که غربالگری سه ماهه اول چیست و چگونه انجام می‌شود، باید بگوییم این آزمایشات غربالگری در هفته های یازدهم تا سیزدهم یا به عبارتی زمانی که اندازه جنین شما 45-89 میلی‌متر است باید انجام شوند و نتایجی که در این بازه زمانی از آزمایشات به دست می‌آیند، ارزشمند هستند. هدف این غربالگری نیز شناسایی وجود خطرات برای جنین است که ممکن است به اختلالاتی بزرگ تر در آینده تبدیل شوند. به عنوان مثال ناهنجاری های کروموزومی مثل تریزومی 13 یا سندرم داون تشخیص داده می‌شوند.
همچنین در این آزمایشات غربالگری، مشکلات خاص غیر کروموزومی را نیز می‌توان تشخیص داد. به دلیل اینکه اغلب این اختلالات از شدت بالایی برخوردار هستند، امکان خوب شدن و یا درمان در آن ها وجود ندارد. به عنوان مثال اگر تشخیص سونوگرافی غربالگری در تهران سندرم داون بود، امکان بهبود در این وضعیت وجود نخواهد داشت. اغلب زوج ها در این موارد ختم بارداری را انتخاب می‌کنند و باید بدانید هرچقدر این کار زودتر انجام شود، به نفع شما خواهد بود چون ایمن تر است. البته موردی که باید ذکر شود این است که بعضی از والدین نیز پایان بارداری را انتخاب نمی‌کنند و از قبل خودشان و خانوادشان را برای پذیرش نوزادی آماده می‌سازند که اختلالات مادرزادی دارد. در این غربالگری، یعنی غربالگری سه ماهه اول بارداری، به بررسی دو فاکتور در خون مادر باردار می‌پردازند. در ادامه خون گیری انجام می‌شود و نمونه برای بررسی تخصصی به بخش مربوطه داده می‌شود. سپس باید برای انجام سونوگرافی آماده شوید. متخصص سونوگرافی در این بخش با اندازه گیری ضخامت چینی که پشت گردن است و همچنین استخوان بینی، جنین را آنالیز می‌کند. و در ادامه سونوگرافیست با دیدن نتایج آزمایشات و همچنین نتایج اولیه سونوگرافی در مورد بقیه موارد تصمیم می‌گیرد.

غربالگری سه ماهه دوم بارداری
حالا که با سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول آشنا شدید، باید در مورد غربالگری سه ماهه دوم نیز اطلاعاتی کسب کنید. این تست غربالگری در هفته های 18 تا 23 دوران بارداری انجام می‌شود. این تست غربالگری به شناسایی و بررسی اختلالات ساختاری و همچنین اندام هایی که به درستی تا آن موقع رشد نکرده اند، می‌پردازد. در این غربالگری به وسیله سونوگرافی آنومالی، به اندازه گیری و اسکن مارکر های بیوشیمایی خون مادر پرداخته می شود. هنگام انجام این غربالگری، شاهد رشد و بزرگ شدن جنین هستیم؛ به حدی که بتوانیم تکامل ارگان ها و اندام های اصلی او مثل قلب، کلیه و مغز را ببینیم و حتی می‌توانیم به خوبی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر نقص یا مشکلی در طی این مدت در جنین مشاهده شود، به احتمال زیاد دیگر نمی‌توان در طی بارداری کاری در جهت برطرف کردن مشکل انجام داد اما حسنی که دارد این است که پزشک و والدین می‌توانند خودشان را برای بروز مشکلات احتمالی آماده کرده و در همین حین تا وقتی که جنین به دنیا بیاید تمرکز خود را جهت فراهم کردن امکانات بگذارند. انجام سونوگرافی در این مرحله از غربالگری، میزان چهار هورمون مهم را با انجام آزمایشات مشخص می‌کند و در ادامه بر اساس سن مادر و سن حاملگی تعیین میزان ریسک توسط متخصص ژنتیک پزشکی انجام می‌پذیرد.

چه آزمایش هایی در طول تست های غربالگری انجام می‌شود؟
حال که به طور کامل با مفهوم و اهمیت غربالگری آشنا شده اید، باید بدانید که چه آزمایش هایی در طول دوران سونوگرافی غربالگری انجام می‌شود. این آزمایشات که شامل سونوگرافی و آزمایش خون هستند، در مواقع لزوم به صورت تلفیقی هم انجام می‌شوند. مهم است که بدانید برای رفتن نزد متخصص سونوگرافی، بهتر است پیش بهترین سونوگرافی جنین بروید تا خیالتان از نتایج حاصل شده راحت باشد.

انجام سونوگرافی غربالگری چه خطری دارد؟
انجام سونوگرافی غربالگری چه برای مادر و چه برای جنین، خطری به همراه ندارند اما در صورتی که آزمایش غربالگری مثبت اعلام شود، نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی است که برای رفع نگرانی توصیه می‌شوند. به عنوان مثال اگر به سونوگرافی غربالگری در تهران مراجعه کردید و آزمایش شما مثبت شد و تشخیص به اختلال ژنتیکی بود، ممکن است مادر ناچار به انجام تست تشخیصی شود که انجام این نوع آزمایش ها به میزان اندکی احتمال سقط را افزایش می‌دهند. اگر تست تشخیصی مثبت شود، تصمیم نهایی برای اینکه بخواهید به بارداری ادامه یا به آن خاتمه دهید، بر عهده خودتان خواهد بود. در این شرایط شما هر تصمیمی بگیرید با حمایت پزشک متخصصتان روبه رو خواهید شد که شما را در این راه همراهی می‌کند.

انجام سونوگرافی غربالگری اجباری است یا خیر؟
انجام سونوگرافی غربالگری اجباری نیست و انجام دادن یا ندادن آن کاملا بر عهده خود شما است. ولی بهتر است برای انجام دادن یا ندادن هر یک از آزمایش هایی که پزشک توصیه می‌کند، با یک متخصص سونوگرافی صحبت کنید و نظر او را در این باره جویا شوید.
انتهای پیام/
اهمیت مراجعه به سونوگرافی غربالگری خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار