با بنیامین فنایی، کاپیتان مشهدی تیم‌ملی دوچرخه‌سواری جوانان ایران

چون در مشهد تیم نداریم به تبریز رفتم!

1401/08/16 - 10:20 - کد خبر: 79823 نسخه چاپی

نصر: دیپلم مهندسی تجهیزات پزشکی دارد؛ پسر هجده‌ساله‌‌ای که اینک به مرد اول دوچرخه‌سواری خراسان بدل شده و بالاتر از محمد دانشور، امید آینده خراسان در این رشته ورزشی است. بنیامین فنایی، کاپیتان تیم‌ملی دوچرخه‌سواری جوانان ایران، بچه مشهد است. او که این روزها برای تیم دانشگاه آزاد تبریز رکاب می‌زند، از بچگی رکاب زده است و برای آینده‌اش نقشه‌های زیادی دارد.

 به گزارش نصر، فنایی در گفت‌وگو با شهرآراورزشی از دلایل کوچ به تبریز و رکاب‌زدن برای تیم دانشگاه آزاد می‌گوید؛ از اینکه چطور حمایت‌نکردن از رکاب‌زنان مشهدی، آن‌ها را به شهرهای دیگر فراری داده است.

کاپیتانی تیم‌ملی از خیابان‌های سیدرضی
می‌گوید هنوز سه ماه نداشته که پدرش را از دست داده است. بنیامین فنایی در خیابان سیدرضی مشهد زندگی می‌کند و پسر بزرگ‌تر خانواده چهارنفره‌ای است که سال‌هاست پدر آن دار فانی را وداع گفته است. او درباره ورودش به دنیای دوچرخه‌سواری می‌گوید: «پنج سالم بود که روی زین دوچرخه‌ نشستم. دوچرخه‌سواری را به‌خاطر سختی‌هایش دوست دارم. خیلی‌ها معتقدند دوچرخه‌سواری یکی از سه رشته سنگین جهان است.» وی می‌افزاید: «به سن دوازده‌سالگی که رسیدم، وارد باشگاه شهربهشت مشهد شدم و تا پانزده‌سالگی برای این باشگاه رکاب می‌زدم. اولین مربی‌ام ایمان انصاری بود و اکنون هم زیر نظر حسن سیف‌اللهی، قهرمان ایران و آسیا، کار می‌کنم. اکنون کاپیتان تیم‌ملی دوچرخه‌سواری جوانان ایران هستم.»

کوچ اجباری از مشهد به تبریز
ستاره جوان دوچرخه‌سواری خراسان در پانزده‌سالگی با باشگاه شهربهشت مشهد خداحافظی کرد و برای جست‌وجوی رؤیاهای بزرگ‌ترش به عضویت تیم دانشگاه آزاد تبریز درآمد. او درباره انتخاب تبریز و دوری از شهرش می‌گوید: «در مشهد حمایت نشدم، به تبریز رفتم! از زمانی که آقای طهوریان‌عسکری آمدند، به‌واسطه شغل پرمشغله‌ای که دارند، طبیعی است رسیدگی‌شان به دوچرخه‌سواری استان کمتر شده است. از طرفی دیگر، متأسفانه همیشه از سمت همشهری‌های خودمان سنگ‌اندازی‌ها و شایعاتی می‌شود که امثال فنایی، دانشور و حیدری خارج از استان رکاب بزنند.»

3 ستاره خارج از مدار شهر
فنایی تأکید می‌کند: «ما سه نفر برای مشهد رکاب نمی‌زنیم و علتش هم دو مسئله است؛ اول اینکه از سوی همشهری‌های خودمان شایعات و سنگ‌اندازی‌هایی می‌شود که ترجیح می‌دهیم بیرون استان باشیم و دوم هم آنکه در مشهد تیمی نداریم.» رکاب‌زن مشهدی تیم دانشگاه آزاد تبریز درباره داشتن الگوی ورزشی در زندگی می‌گوید: «متأسفانه در ایران کسی را نداریم که بخواهیم الگو قرار بدهیم. شاید الگوهای ورزشی قهرمان داشته باشیم، اما وقتی به اخلاق و پهلوانی می‌رسیم، الگویی نداریم. الگوی خارجی من «پیت کاک» انگلستانی است که در سن 21سالگی در مسابقات المپیک2022 توکیو مدال کراس کانتری کوهستان را گرفت.»

نابغه چندرشته‌ای با چند مدال کشوری
دوچرخه‌سوار جوان مشهدی در حالی برای تیم دانشگاه آزاد در رقابت‌های مختلف رده‌های سنی، کشوری، آزاد و... رکاب می‌زند که به گفته خودش تاکنون 5مدال قهرمانی کشور و 33مدال لیگ، جایزه‌بزرگ و کاپ آزاد را در همین سن‌وسال به دست آورده است. او معتقد است سه سال طلای قهرمانی کشور مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین مدال‌های دوران حرفه‌ای ورزشش تا به اینجا بوده است و می‌گوید: «طلای ماده اومینیوم و نقره اسپرینت را در دو سال گذشته در رده سنی جوانان با دانشگاه آزاد در لیگ‌برتر دوچرخه‌سواری به دست آوردم. فنایی درباره موادی که در دوچرخه‌سواری رکاب می‌زند، اظهار می‌کند: «من در هر سه بخش پیست، جاده و کراس کانتری کوهستان رکاب می‌زنم. البته تخصص اصلی من رشته پیست ماده اومینیوم است.» رکاب‌زن خراسانی تصریح می‌کند: «هم‌‎اکنون در عضویت تیم‌های ملی کوهستان و پیست ایران در رده سنی جوانان هستم.»

از هانگژو تا رؤیای آمریکا 2028
بنیامین فنایی می‌گوید: «هم‌اکنون در جدول رنکینگ فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری در رده 62 رکاب‌زنان جوان جهان هستم و رؤیایم این است که تا المپیک2028 آمریکا بتوانم خودم را به رتبه کمتر از 30 برسانم. البته پیش از آن باید طلای بازی‌های آسیایی هانگژو چین را که سال آینده برگزار می‌شود، به دست بیاورم و این اولین قدم برای رسیدن به آرزوهای بعدی است.» ستاره خراسانی دوچرخه‌سواری ایران می‌گوید: «واگانوف دنیل فرانسوی نفر اول رنکینگ برترین دوچرخه‌سواران جوان جهان است و من هدفم بهتر و بهترشدن برای رسیدن به رنکینگ بهتر است.»
مرتضی اخوان 
انتهای پیام/
چون در مشهد تیم نداریم به تبریز رفتم! نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار