وزارت اقتصاد:

نگاه دولت سیزدهم به بورس حمایتی است؛ نه درآمدی

1401/08/15 - 13:24 - کد خبر: 79751 نسخه چاپی

نصر: وزارت اقتصاد اعلام کرد: حمایت دولت از بازار سرمایه یک ضرورت راهبردی است که دولت سیزدهم خود را مقید به آن دانسته و در هیچ مقطعی بورس را رها نکرده است؛ انتقاد از این نگاه منصفانه نیست.

به گزارش نصر، روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه «جهان صنعت» با عنوان «سایه ترس بر بازار بورس» تاکید کرد: وضعیت امروز بورس معلول عوامل مختلفی هم در سطح جهانی و هم سطح داخلی است که البته طی سال‌های گذشته شکل گرفته و حل و فصل آن هم‌زمان بر است با این حال دولت سیزدهم همواره سیاست‌های حمایتی جدی از بازار سرمایه داشته و حمایت از این بازار را یک ضرورت راهبردی می‌داند.
رویکرد جدی دولت سیزدهم، ترجیح حمایت از بورس بر درآمدهای کوتاه‌مدت بوده و اقدامات حمایتی نیز در همین راستا انجام شده و اخیراً نیز بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه را ابلاغ کرده است.
بیمه پرتفوی سهامداران خرد و پوشش ریسک سرمایه‌گذاران خرد به مدت یک سال از بندهای مهم این بسته است که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند آثار مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.
کاهش ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با انتشار اوراق تبعی، تزریق منابع جدید به صندوق‌های حاکمیتی بازار است به عنوان محرک تقاضا، هماهنگی و پایش حقوقی‌ها جهت توقف فروش تا زمان ثبات در بازار، هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در مورد نرخ بهره، محدود کردن فروش بازارگردان‌ها تدابیر دیگری است که هم آثار کوتاه‌مدت و هم بلندمدت بر بازار سرمایه خواهد داشت.
البته حمایت‌های دولت از بورس محدود به این بسته ۱۰بندی نمی‌شود و رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام مهم‌ترین هدف دولت است که در حال پیگیری است؛ دغدغه‌هایی همچون حذف هاب‌های اروپایی از فرمول نرخ خوراک، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری و مواردی از این دست که رفع آنها آثار بلندمدت بر بازار سرمایه خواهد داشت.
تلاش برای رفع دغدغه‌های فعالان بازار در بودجه ۱۴۰۲ و پرهیز از هر تصمیم بودجه‌ای که واکنش منفی بازار را به دنبال داشته باشد و در کنار آن برگزاری بزرگ‌ترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی در روزهای اخیر و مزایده بلوک ۱۲ درصدی شرکت صنایع پتروشیمی فارس که روح تازه‌ای به بازار دمید، نشانه‌هایی است از تلاش حداکثری دولت برای حمایت از بازار سرمایه.
اینکه اقدامات حمایتی دولت از بورس مورد انتقاد قرار گیرد منصفانه نیست، چراکه دولت نه تنها درباره بورس و وضعیت آن فرافکنی نکرده بلکه حمایت حداکثری و همه‌جانبه را در پیش گرفته است؛ در حالی که در گذشته تجاربی از بی‌تفاوتی دولت وقت به وضعیت بورس داشتیم آن هم در حالی که وضعیت پیش‌آمده معلول نگاه درآمدی و کوتاه‌مدت دولت به بورس بود که میلیون‌ها سهامدار خرد را روانه بازاری کرد که نیاز به ورود و نگاه حرفه‌ای داشت.
انتهای پیام/
نگاه دولت سیزدهم به بورس حمایتی است؛ نه درآمدی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار