فیبرومیالژی؛ دردی مزمن که شما را رها نمی‌ کند!

1401/08/15 - 13:25 - کد خبر: 79749 نسخه چاپی

نصر: فیبرومیالژی یک سندرم درد اسکلتی- عضلانی مزمن است که با درد در سطوح گسترده، نقاط حساس، خستگی و همچنین اختلال خواب مشخص می‌ شود.

به گزارش نصر، گفتنی است که علل اصلی این اختلال تا به امروز ناشناخته باقی مانده اند. فیبرومیالژی باعث بروز علائمی نظیر موارد زیر می شود:
- درد در عضلات و استخوان ها
- سفتی عضلانی
- خستگی عمومی
- مشکل در به خواب رفتن و اختلالات شناختی
درک این وضعیت حتی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز دشوار است. چرا که نشانه های آن بسیار مشابه سایر شرایط پزشکی است و هیچ آزمایشی هم به منظور تایید قطعی تشخیص وجود ندارد. در نتیجه، فیبرومیالژی اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود.
گاها در گذشته برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی این سوال را مطرح می کردند که آیا فیبرومیالژی واقعی است یا خیر! خوشبختانه امروزه جوامع علمی به درک کامل تر و بهتری از این بیماری دست یافته اند.
به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا حدود 4 میلیون بزرگسال یا نزدیک به 2 درصد از جمعیت این کشور مبتلا به فیبرومیالژی تشخیص داده شده اند. همچنین لازم به ذکر است که اکثر موارد فیبرومیالژی در بانوان و سنین میانسالی شناسایی می شود اما فیبرومیالژی می تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
هرچند اطلاعات محققان در خصوص این بیماری تا اندازه چشمیگری افزایش یافته است، اما هنوز هم درمان آن چالش برانگیز است. انواع داروها، درمان های فیزیکی و تغییرات سبک زندگی می توانند به بیماران در جهت مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند. هر بیمار ممکن است دوره هایی از بهبودی خود به خودی را هم تجربه کند که طی آن درد و خستگی کاهش می یابد.
 فواید شگفت انگیز 5- هیدروکسی تریپتوفان/ از کاهش وزن تا کنترل افسردگی و میگرن
 پتشی: علل، علائم و درمان/ چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم(+عکس)
تمامی اطلاعاتی که در ادامه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند با استناد به پژوهش های منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

علائم فیبرومیالژی
فیبرومیالژی باعث ایجاد وضعیتی می شود که هم اکنون به عنوان مناطق درد از آن یاد می شود. برخی از این مناطق با نواحی حساسی که به طور سنتی به عنوان نقاط حساس یا تحریک پذیر شناخته می شوند، همپوشانی دارند.
درد ناشی از این اختلال همچون یک درد مداوم و مبهم است. اگر شما در حداقل 11 ناحیه از 18 نقطه حساس ذکر شده در معیارهای تشخیص فیبرومیالژی در سال 2016 درد و تحریک را تجربه کرده باشید و این وضعیت به طور مزمن برای دست کم 3 ماه ادامه يافته باشد، توصیه می شود هرچه سریعتر به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.
سایر علائم فیبرومیالژی عبارت اند از:
- خستگی
- مشکل خواب
- خواب غیر ترمیمی یا خواب طولانی مدت بدون احساس استراحت
- سردرد
- مشکل در تمرکز یا توجه
- خشکی چشم
- کهیر
- خارش
- درد مبهم در زیر شکم
- مشکلات مثانه
- افسردگی
- اضطراب
این عارضه می تواند بر احساسات و همچنین سلامت جسمانی فرد نیز تاثیر بگذارد.
یکی دیگر از نشانه های فیبرومیالژی مه فیبرو نام دارد. مه فیبرو یا مه مغزی اصطلاحی است که برخی از افراد برای توصیف احساسی مبهم از آن استفاده می کنند. علائم مه فیبرو شامل موارد زیر هستند:
- اختلال حافظه
- مشکل در تمرکز
- مشکل در هوشیاری
بر اساس یک بررسی علمی در سال 2015، برخی افراد مه‌ آلودگی ذهنی ناشی از فیبرومیالژی را بیشتر از درد فیزیکی ‌آزار دهنده می‌ دانند.
درمان فیبرومیالژی
در حال حاضر هیچ درمان قطعی مشخصی برای فیبرومیالژی وجود ندارد. در مقابل، درمان بر کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی به کمک داروها، استراتژی‌ های مراقبت از خود و تغییر سبک زندگی متمرکز است.
علاوه بر این، ممکن است نیاز به مراجعه به یک درمانگر هم وجود داشته باشد. روان درمان به طور بالقوه می تواند استرسی را که باعث علائم فیبرومیالژی می شود کاهش دهد و احساس کلی بیمار را بهبود ببخشد. گروه درمانی نیز ممکن است مقرون به صرفه ترین گزینه باشد و همچنین فرصتی در اختیار بیمار قرار می دهد تا با دیگرانی که با همین مشکلات روبرو هستند ملاقات کند. همانطور که گفته شد مه مغزی ناشی از این بیماری می تواند به شدت کلافه کننده باشد و مشخص شده که یکی از موثرترین روش های مقابله با آن شرکت در جلسات مشاوره و روان درمانی البته توسط متخصص خبره و با سابقه در زمینه فیبرومیالژی است.
داروها می توانند درد را تسکین دهند و به خواب بهتر کمک کنند. داروهای رایج برای فیبرومیالژی شامل مسکن ها، داروهای ضد تشنج و داروهای ضد افسردگی هستند که توصیه می شود از مصرف خودسرانه آنها پرهیز شود. از جمله مسکن های بدون نیاز به نسخه که از طریق داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه هستند می توان به استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد.
اگر داروها نتوانند علائم را به طور کامل تسکین دهند، می توان به دنبال ر‌وش های جایگزین بود. از جمله متدهای موثر می توان به درمان های طبیعی اشاره کرد.
بسیاری از درمان های طبیعی بر کاهش استرس و همینطور درد تمرکز دارند و می توانند به شما کمک کنند تا هم از نظر روحی و هم جسمی احساس بهتری داشته باشید. می توانید آنها را به تنهایی یا همراه با درمان های طب سنتی استفاده کنید.
درمان های طبیعی برای فیبرومیالژی عبارت اند از:
- کار درمانی و فیزیوتراپی که قدرت حرکتی را بهبود می بخشد و استرس بدن را کاهش می دهد
- طب سوزنی
- ماساژ درمانی
- یوگا
- ورزش
- تکنیک های کاهش استرس
- رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی مانند
5- هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP) که یک اسید آمینه مفید در این زمینه است
انتهای پیام/
فیبرومیالژی؛ دردی مزمن که شما را رها نمی‌ کند! خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار