دیگر کسی در راه نخواهد ماند!

پوست اندازی ناوگان حمل و نقل تبریز پس از ۱۰ سال

1401/08/14 - 23:12 - کد خبر: 79684 نسخه چاپی

نصر: پوست اندازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز، اعم از تاکسی، اتوبوس، مترو و دیگر بسترهای مکمل، در راستای تحقق برنامه کلان حمل و نقل ترکیبی، از جمله اولویت‌ها و سیاست‌های راهبردی مورد نیاز شهر تبریز است که با وجود غفلت‌ها و بی‌توجهی‌های صورت گرفته در ۱۰ سال گذشته، حالا به سرخط برنامه‌های مدیریت شهری بازگشته است.

به گزارش نصر، حمل و نقل درون شهری تبریز طی دهه گذشته، یکی از پرچالش‌ترین حوزه های مدیریت شهری بوده و به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و سوءمدیریت‌های قبلی از یک سو و مسدود شدن راه‌ها و حلقه‌های حمایت دولت از سوی دیگر، به حوزه‌ای فقیر، فرسوده و البته پرانتقاد نزد افکار عمومی بدل شده است.
این چالش ها، متاسفانه طی ۱۰ سال اخیر و با تغییر شهرداران و شوراهای ادوار قبلی نیز، نه تنها همچنان بدون توجه و برنامه ریزی های راهگشا پابرجا بوده اند؛ بلکه سال به سال و در سایه فرسودگی، کاهش و از رده خارج شدن بخشی از ناوگان حمل و نقل درون شهری به ویژه اتوبوسرانی، بر حجم و شدت آنها نیز افزوده شده است.
با این وجود، این روزها و در سایه اولویت بخشی مدیریت شهرداری به اهمیت و ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل درون شهری و نیز تعامل و همدلی شورای شهر و شهرداری و همچنین، پیگیری‌های بالادستی مدیریت شهری، اولویت‌ها و نیازهای حمل ونقل درون شهری تبریز، در همه بخش‌ها، به مساله نخست شهرداری و شورای ششم تبدیل شده است.
از تلاش برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، با طرح اعطای تسهیلات بانکی به رانندگان، تا خرید صدها دستگاه اتوبوس جدید و از تسریع روند احداث و تکمیل ایستگاه های خطوط یک و دو مترو تا پیگیری موضوع فاینانس برای این پروژه عظیم شهری، همه حکایت از عزم جدی شهرداری برای رفع تدریجی چالش‌های فرآروی حوزه حمل و نقل درون شهری تبریز دارد.
این سطح و حجم از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی که تقریبا در تمام حوزه‌های زیر مجموعه حمل و نقل درون شهری در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، امروز و تنها پس از گذشت ۶ ماه از آغاز به کار دوره جدید مدیریت شهرداری، در حال ثمر دادن است و به گفته شهردار تبریز، طی یک سال آینده خواهد توانست، به موتور محرک و شتاب بخش نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز تبدیل شود.
این برنامه‌ریزی‌ها البته در شکل عملی و عینی خود، طی روزهای گذشته و با سفر یک روزه "احمد وحیدی" وزیر کشور به تبریز، وارد فاز عملیاتی و جدی‌تر خود شد و خبرهای خوش و امیدبخش وزیر کشور نیز نوید روزهای خوش و بهار جوانی و تحول در این حوزه را به شهروندان تبریزی منتقل کرد.

خرید و تزریق ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تبریز
در همین حال، "یعقوب هوشیار"، شهردار تبریز، همزمان با سفر وزیر کشور به این شهر و در بازدید از اتوبوس های جدید خریداری شده برای تبریز، از خرید و تزریق ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی، با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان، تا پایان امسال خبر داد.
شهردار تبریز در عین حال افزود: این تعداد اتوبوس جدید که تا پایان سال خریداری و وارد ناوگان اتوبوسرانی خواهند شد، علاوه بر یکصد دستگاه اتوبوس خریداری شده قبلی است که با احتساب آن ها، تعداد اتوبوس های خریداری شده در دوره فعلی به ۴۰۰ دستگاه خواهد رسید.
در همین حال، وحیدی، وزیر کشور نیز در این بازدید، در سخنانی با تاکید بر این نکته که حمل و نقل درون شهری تبریز در دوره فعلی، در مسیر توسعه و رشد قرار گرفته است، گفت: موضوع حمل‌ونقل عمومی یکی از ضروریات ناگزیر کلانشهرها است و بی شک نوسازی و افزودن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری، باعث افزایش رضایتمندی عمومی شهروندان خواهد شد.
وی ادامه داد: مجموعه مدیریت شهری تبریز در موضوع خرید اتوبوس‌های جدید و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدامات خوبی انجام داده است و در مجموع حمل و نقل عمومی شهر تبریز در مسیر رشد قرار دارد.
وزیرکشور خاطرنشان کرد: خرید اتوبوس‌های جدید شهرداری تبریز از محل منابع خود شهرداری و با کمک وزارت‌ کشور در حوزه حمل‌ونقل درون شهری تامین شده است.
علاوه بر توجه به تقویت و توسعه ناوگان اتوبوسرانی از سوی مدیریت شهری تبریز، این مجموعه، گام های عملی و جدی تری نیز در راستای تسریع روند احداث و تکمیل خطوط یک و دو مترو تبریز برداشته و در این میان، وعده شهردار تبریز برای بهره برداری کامل از خط اول این پروژه تا پایان سال جاری، از دیگر خبرهای امیدبخش و خوب در حوزه مدیریت شهری به شمار می رود.
 این خبر در خلال مراسم افتتاح ایستگاه شماره ۱۵ مترو تبریز که با حضور وزیر کشور و مقامات محلی و در منطقه لاله صورت گرفت، برای چندمین بار از زیان یعقوب هوشیار شنیده شد، خبری که باتوجه به خوش قولی وی در افتتاح به موقع پروژه های عمرانی در ماه های اخیر، بیش از هر دوره دیگری، قابل اتکاست.
ایستگاه لاله در حالی به دست وزیر کشور افتتاح شد که به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز این ایستگاه در مساحت هشت هزار متر مربع و با هزینه ای بالغ بر یک هزارو 200 میلیارد ریال اجرا شده است.
یعقوب وحیدکیا اظهار کرد: ایستگاه مذکور در عمق ۲۵ متری از سطح زمین و به شکل جزیره ای بوده و در سه طبقه با دسترسی شمالی و جنوبی طراحی و اجرا شده است.
وی افزود: ایستگاه لاله یکی از منحصربه فردترین ایستگاه ها از نظر معماری است که از مکتب هنری آذربایجان الگوبرداری شده است و روح تجدد میراث فرهنگی با بهره‌گیری از تکنیک های کاشی‌کاری سنتی در آن جلوه‌گر است.

تسریع روند تخصیص اعتبارات فاینانس برای تکمیل خط اول مترو تبریز
در همین حال و در حاشیه بهره برداری از این ایستگاه، احمد وحیدی، وزیر کشور، خبر خوش تسریع روند تخصیص اعتبارات فاینانس برای تکمیل خط اول و تسریع روند احداث خط دوم مترو تبریز را به شهروندان تبریزی و مدیران ارشد شهری داد.
وی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته و نیاز ضروری برای پیشرفت کار، تخصیص فایناس به خط دو مترو تبریز تسریع شده و در اولویت قرار می گیرد.

اسناد خزانه برای خط دو مترو تبریز 
وحیدی افزود: همچنین از اسناد خزانه نیز برای پیشرفت خط دو مترو تبریز تخصیص داده می شود.
وزیر کشور ضمن ابراز رضایت از پیشرفت خط یک مترو تبریز گفت: در صورت احتیاج و نیاز برای تکمیل خط یک مترو تبریز، فاینانس مورد نیاز به این پروژه نیز اختصاص می یابد.
وحیدی با اشاره به لزوم انجام تمهیدات لازم برای افزایش جذب مسافر در خط یک تأکید کرد: مسئولان و متولیان امر در مترو تبریز با بهره‌برداری از فاز سوم و افزایش ساعات سرویس‌دهی به شهروندان، باید میزان جذب مسافر را در کل خط یک مترو تبریز افزایش دهند.

پوست اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز پس از ۱۰ سال
پوست اندازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز، اعم از تاکسی، اتوبوس، مترو و دیگر بسترهای مکمل، در راستای تحقق برنامه کلان حمل و نقل ترکیبی، از جمله اولویت‌ها و سیاست‌های راهبردی مورد نیاز شهر تبریز است که با وجود غفلت‌ها و بی‌توجهی‌های صورت گرفته در ۱۰ سال گذشته، حالا به سرخط برنامه‌های مدیریت شهری بازگشته است.
این سیاست راهبردی که در دل خود، اهدافی همچون تسهیل جابه‌جایی‌های شهری، گره‌گشایی از مشکلات شهروندان، کاهش بار ترافیکی شهر، کاهش هزینه های زندگی شهری، کمک به کاهش آلودگی هوا و در نهایت، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های شهروندی را دنبال می کند، اگرچه دیر؛ اما در نخستین ماه های استقرار دوره فعلی مدیریت شهرداری مورد توجه قرار گرفته و نویدبخش تحقق مطالبات شهروندان در این بخش شده سات؛ موضوعی که حالا به راحتی و اطمینان خاطر بیشتر از قبل می توان گفت: "دیگر، کسی در راه نخواهد ماند".
انتهای پیام/
 پوست اندازی ناوگان حمل و نقل تبریز پس از ۱۰ سال خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار