اردوغان:

بحران اوکراین بیانگر ناکامی نهادهای امنیتی بین‌المللی است

1401/08/14 - 16:14 - کد خبر: 79665 نسخه چاپی

نصر: اردوغان امروز (شنبه) گفت، وضعیت در اوکراین نشان داده است که اقدامات نهادهای امنیتی بین‌المللی برای مقابله با مشکلات کنونی کافی نیستند.

به گزارش نصر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک نشست سیاسی در استانبول گفت: بحران روسیه و اوکراین شکست نهادها را نشان داده است. اعتبار ادعای ما مبنی بر اینکه جهان بزرگتر از پنج است (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل) با آنچه اتفاق افتاده، تایید می‌شود. جهان رابطه بین سیاست با اقتصاد و سیاست با امنیت را زیر سوال می‌برد.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین در این مراسم احیای توافق صادرات غلات اوکراین به دیگر کشورهای جهان از طریق کریدور دریای سیاه را یک موفقیت دیپلماتیک دانست و به رویکرد متوازن آنکارا نسبت به تمامی طرف‌های این توافق اشاره کرد.
۲۹ نوامبر سال جاری میلادی، در پی حمله اوکراین به ناوگان نیروی دریایی و کشتی‌های روسی در دریای سیاه، مسکو مشارکت خود را در این توافق که با میانجی‌گری سازمان ملل به امضای طرفین رسیده بود، تعلیق کرد.
روز چهارشنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مسکو پس از دریافت تضمین‌هایی از سوی اوکراین مبنی بر اجتناب از استفاده از این کریدور برای اهداف نظامی، به این توافق برگشت.
اردوغان همچنین گفت: ما نقش کلیدی در این دیپلماسی ایفا کردیم چون سیاست‌های ما صلح آمیز است. حل بحران غلات یک موفقیت دیپلماتیک است.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین خاطرنشان کرد، به لطف روابط متوازن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و همتای اوکراینی‌اش ولودیمیر زلنسکی و همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد احیای این توافق محقق شد.
انتهای پیام/
بحران اوکراین بیانگر ناکامی نهادهای امنیتی بین‌المللی است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار