مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

وضعیت آبی ۹ دشت آذربایجان شرقی بحرانی است

1401/08/14 - 14:43 - کد خبر: 79647 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: وضعیت آب‌های زیرزمینی در درازمدت منتهی به سال آبی جاری در سطح استان کاهشی است و اکنون ۹ دشت آذربایجان‌شرقی وضعیت بحرانی دارند.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات حوزه منابع آب شهرستان عجب شیر در محل فرمانداری افزود: همچنین پنج دشت آذربایجان شرقی از نظر سفره های آب زیرزمینی در وضعیت نامطلوب، هفت دشت در وضعیت متمایل به شرایط نامطلوب و چهار دشت در وضعیت عادی قرار دارد.
به گفته وی روند نزولی تراز آب زیرزمینی در درازمدت، کسری متوسط سالانه ۳۶.۸۷ میلیون مترمکعب و کسری تجمعی معادل ۱.۲۶ میلیارد مترمکعب از ذخایر آب‌های زیرزمینی استان را نشان می‌دهد.
وی وظیفه ذاتی امور آب را حفاظت و کنترل دانست وافزود: مسوولان شهرستانی باید در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت و کنترل آب‌های زیرزمینی و انسداد چاه‌های غیرمجاز همکاری لازم راداشته باشند.
وی با بیان اینکه ۱۶ سد بزرگ و ۱۲۰ سد کوچک در استان وجود دارد، اضافه کرد: فعالیت‌ها و اقدامات چشمگیری طی سال‌های گذشته انجام یافته، به طوری‌که تنها در سه سال اخیر چهار سد در استان به بهره‌برداری رسیده است.
«غفارزاده» با اشاره به اینکه انتقال آب ارس به تبریز جزو بزرگترین و مهمترین پروژه‌های عمرانی استان است، تشریح کرد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم، امکان حضور سرمایه‌گذار خارجی فراهم نشد، اما اخیرا با پیگیری استاندار، این پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد.

سطح آب‌های زیرزمینی عجب‌شیر سالانه ۶۵ سانتی‌متر پایین تر می‌رود
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه افت سطح آب‌های زیرزمینی چالش جدی است، گفت: سطح سفره‌های آبی عجب‌شیر سالانه به طور متوسط ۶۵ سانتی‌متر افت می‌کند.
«غفارزاده» در خصوص شبکه پایاب سد قلعه چای عجب‌شیر نیز اظهار داشت: در سال جاری ۷۰۰ هکتار از شبکه آبیاری اراضی بهبود سد قلعه‌چای به بهره‌برداری رسید.
وی مشارکت مردم در اجرای باقیمانده طرح پایاب شد و اظهار داشت: با اجرای قرارداد سه جانبه توسط فرمانداری و مردم و امور آب می‌توان این طرح را تکمیل و از هدررفت ۷۰ درصدی آب جلوگیری کرد.
فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه، تسریع در روند اجرایی پایاب‌سد قلعه‌چای عجب‌شیر را خواستار شد و افزود: رونق کشاورزی و کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی مهمترین ثمره بهره‌برداری از پایاب سد قلعه چای عجب شیر خواهد بود.
جعفر قادری با اشاره به اینکه کل وسعت پایاب سد قلعه چای ۲ هزار و ۳۰۰هکتار می باشد افزود:تامین به موقع آب توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، این سازمان را قادر خواهد کرد نسبت به توسعه آبیاری تحت فشار در پایاب سدهای این شهرستان، برنامه‌های مدون را اجرایی کند.
وی اجرای شبکه پایاب سد قلعه چای را بدون همکاری مردم، غیرممکن خواند و اظهار کرد: کشاورزان باید با مشارکت در این طرح و همکاری با مدیریت سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی، روند اجرای شبکه پایاب سد قلعه چای را سرعت دهند.
انتهای پیام/
 وضعیت آبی ۹ دشت آذربایجان شرقی بحرانی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار