وزیر آموزشوپرورش:
۱۹ درصد مدارس کشور فرسوده هستند /اخذ مجوز فعالیت ۱۳۰۰ نفر هیئت علمی در وزارتخانه
نصر: وزیر آموزشوپرورش گفت: حدود ۱۹ درصد مدارس کشور فرسوده و یا نیاز به مقاومسازی دارد.
به گزارش نصر، یوسف نوری شامگاه امروز (۱۲ آبانماه) در حاشیه افتتاح اولین مدرسه سبز کشور در زنجان و در جمع خبرنگاران به ضرورت تکمیل و آغاز فعالیت تعدادی از فضاهای نیمهتمام آموزشی اشاره کرد و افزود: دولت در سفرهای استانی اعتبار ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومانی به این پروژهها اختصاص داده است که بخشی از اعتبارات از حساب ذخیره ارزی بوده تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته تعهدات خیرین برای احداث مدارس جدید سه هزار میلیارد تومان بود، اظهار کرد: این مقدار در نهایت به سه هزار و 400 میلیارد تومان رسید و در سالجاری این کمکها به هشت هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. البته یک بخش دیگری از اعتبارات را خود آموزشوپرورش به همان مدارس خیرساز برای تکمیل اضافه میکند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اعتبارات پیشبینی شده در بودجه سال آینده و اقدامات لازم برای مقاومسازی مدارس، اذعان کرد: این اقدام با جدیت انجام خواهد شد.
این مسئول در بخش دیگری به موضوع جذب و تربیت دانشجومعلم اشاره کرد و گفت: متاسفانه دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی در طول سالیان گذشته تبدیل به یک دانشگاه غیرماموریتی شده بود و این دانشگاه در مرحله جدید براساس اسناد تحول بنیادین قرار دارد و با چرخش برنامهها از دانشگاه معمولی به مرکز آموزش عالی ماموریتگرا تبدیل شده است.
وی با اشاره به بحث تحول نیروی انسانی در این وزارتخانه، افزود: در گام نخست در تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بخش هیئت علمی اقدام شده و در همین راستا مجوز بهرهگیری یم هزار و 300 نفر اخذ شده است که هزار نفر از این افراد از بین دکترمعلمهای آموزشوپرورش گزینش خواهد شد.
نوری با تاکید بر پرورش معلمان چندمهارتی و چندپایه، ادامه داد: در محتوا و برنامه درسی دانشجومعلمها نیز اقدامات و تحولاتی انجام خواهد شد؛ البته دانشجومعلمان مهارتهایی را که کسب میکنند باید مطابق سند تحول بنیادین باشد.
وی اضافه کرد: صلاحیت معلمی حداقل باید براساس سند تحول بنیادین بوده و در شش ساحت سند بنیادین مهارت داشته باشد، یعنی خروجیهای دانشگاههای تربیت معلم و رجایی باید با دانش روز و مهارتهای مورد نیاز آشنا باشند.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه که در سند تحول بنیادین این مهارتها تشریح و الزام شده است، ابراز کرد: در دانشگاه فرهنگیان واقعا شرط گزینش، معلم است اما متاسفانه این انتخابها تبدیل به گزینشهای تشریفاتی شده بود.
این مسئول با تاکید بر اینکه گزینشها باید واقعی و جدی باشد، اذعان کرد: اگر امکان باشد بهصورت نیمهمتمرکز هم جذب خواهیم داشت تا فرصت سه تا ۶ ماهه برای ارزیابی و رصد حرفهای و شایستگیهای عمومی و تخصصی ورودی دانشگاه فرهنگیان را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ورودی و فرایند همچنین مراحل جذب و هم تربیت معلمان مورد ارزشیابی و بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: ما باید شاهد تربیت معلمی باشیم که در تراز سند تحول بنیادین قرار دارد.
وزیر آموزشوپرورش در بخش دیگری با اشاره به تاثیر فضای مجازی در اتفاقات اخیر بر دانشآموزان، تاکید کرد: متاسفانه ما فقط به یک ساحت از عرصههای تربیت یعنی آموزش پرداخته بودیم. این سند برای این است که دانشآموز را به شش ساحت ببریم و تنها آموزش علمی نباشد؛ در واقع دانشآموزان ظرفیت اجرای این سند را دارند. بیشتر این ساحتها در حوزههای تربیتی و فرهنگی است. متاسفانه در طول زمان، معاونت پرورشی را حذف کردند که یک خطای راهبردی بود. ما باید با قوت این مسائل را ادامه دهیم.
وی بااشاره به افزایش محتوای شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) از مباحث صرفا علمی، خاطرنشان کرد: در گذشته فقط مباحث علمی داشتیم اما حالا از ابتدای سالتحصیلی حتی قبل از این حوادث مباحث تربیتی را جدی و پررنگتر میبینیم؛ بچههای ما نیازهایی در ساحتهایی ششگانه دارند، ما باید این نیازها را بشناسیم.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا