مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی:

سالانه ۵۰ حلقه چاه آب در آذربایجان‌شرقی حفر می‌شود/ حل مقطعی مشکل امروز با برداشت از منابع استراتژیک

1401/08/11 - 14:25 - کد خبر: 79401 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، گفت: سالانه ۵۰ حلقه چاه برای جلوگیری از بروز مشکل آب در استان حفر می‌شود که در واقع برداشت از منابع استراتژیک آبی و حقوق آیندگان برای حل مقطعی مشکلات امروز است.

به گزارش نصر، محمد خانی در مورد اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از قطعی آب در سطح استان و در دوره‌های اوج مصرف اظهار داشت: تا زمان اجرای طرح آبرسانی از رود ارس به تبریز که پروژه‌ای بلندمدت است و علاوه بر تبریز مشکل تامین آب پایدار شهرهای واقع در مسیر این انتقال را نیز حل می‌کند، مجوز حفر سالانه ۱۵ حلقه چاه را برای تامین آب این شهر داریم.
وی با بیان اینکه این اقدام تحت عنوان پروژه های اضطرار صورت می‌گیرد، افزود: بر همین اساس تا اردیبهشت سال آینده ۱۵حلقه چاه دیگر در تبریز حفر خواهند شد تا نیاز میانگین مصرف ۲۳۵ لیتری این شهر تامین شود که البته این میزان مصرف عدد بالایی است و در شهرهای کوچکتری مانند آذرشهر و هادیشهر حتی میانگین مصرف بیش از ۳۰۰ لیتر را نیز داریم.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: در حالی سالانه ۵۰ حلقه چاه با همین هدف در استان حفر می‌شود و ۱۱۵ حلقه چاه تنها در دامنه شمالی رشته کوه سهند مورد بهره‌برداری است که این منابع باید برای نسل‌های آینده حفظ شوند اما به دلیل هزینه‌های بالای انتقال آب از منابع سطحی مانند رود ارس به ناچار مجبور به حفر چاه هستیم و در واقع برداشت از منابع استراتژیک آبی و حقوق آیندگان برای حل مقطعی مشکلات امروز است.
خانی، هزینه تولید هر متر مکعب آب شرب را سه هزار تومان اعلام و یادآور شد: این آب تولیدی با مبلغ یک‌هزار تومان به مشترکان داده می‌شود و این یعنی یک سوم قیمت واقعی آب مصرفی را از مردم دریافت می‌کنیم که البته ۶۲ درصد  مشترکان استان الگوی مصرف را مراعات می‌کنند و در مواردی که سقف مصرف رعایت نمی‌شود، قیمت مصرف به صورت پلکانی به قیمت واقعی نزدیک و با آن مبلغ محاسبه می‌شود.

کمبود آب شرب در شهر جدید سهند/ وقتی شهرداری هنوز فضای سبز را با آب شرب آبیاری می‌کند!
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، گفت: شهر جدید سهند، تنها شهر آذربایجان‌شرقی است که در آن از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و میزان آن در حدود ۲۰ لیتر در ثانیه است.
محمد خانی اذعان داشت: شهر جدید سهند تنها شهر آذربایجان‌شرقی است که در آن از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و میزان آن در حدود ۲۰ لیتر در ثانیه است که با توجه به هزینه‌های بالای انتقال پساب تصفیه‌خانه این شهر امکان استفاده از این منبع در فضای سبز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در شهر جدید سهند با مشکل جدی تامین آب شرب مواجه هستیم، تاکید کرد: این مشکل در آینده تشدید نیز خواهد شد، چرا که افزایش جمعیت این شهر بیش از برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمان ساخت آن بوده و منابع و زیرساخت‌های فعلی به سختی پاسخگوی میزان مصرف آن است.
مدیرعامل آبفای استان متذکر شد: در حالی که جمعیت سهند ۲۲۰ هزار نفر در درازمدت پیش‌بینی شده بود، شواهد ساخت و سازهای قبلی و مسکن ملی حاکی از حضور جمعیت ۲۷۰ هزار نفری این شهر در سال‌های آینده است.
خانی تصریح کرد: علاوه بر این تامین آب اراضی و مزارع مناطق اطراف نیز چالش دیگری است که چنین شرایطی شهر جدید سهند را به یکی از مشکل‌دارترین شهرهای استان به لحاظ امکان تامین پایدار آب شرب تبدیل می‌کنند و حل آن نیازمند اقداماتی از جمله تفکیک انشعابات غیرضروری و استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌هاست.

آب ناپایدار در ۷۶۰ روستای آذربایجان‌شرقی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: ۷۶۰ روستا از ۲ هزار و ۷۶۰ روستای استان با مشکل تامین آب پایدار روبه‌رو هستند.
محمد خانی ابراز کرد: ۷۶۰ روستا از ۲ هزار و ۷۶۰ روستای آذربایجان‌شرقی به علت خشکسالی‌های بلندمدت و کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها و در نتیجه کاهش آب چشمه‌ها و چاه‌های با مشکل تامین آب پایدار روبه‌رو هستند و برای تامین آب آنها از منابع فرامنطقه‌ای و به صورت مخازن مجتمع آبرسانی استفاده می‌کنیم.
وی بیان داشت: پروژه آزادگان برای تامین آب تعدادی از این روستاها از رود ارس و پروژه مخزن آب سد حاجیلار نیز برای تامین آب ۶۰ روستای اطراف شهرستان ورزقان از منابع سطحی از جمله پروژه‌های این بخش هستند که با استفاده از اعتبارات محرومیت‌زدایی وزارت نیرو اجرا می‌شوند.
مدیرعامل آبفای آذربایجان‌شرقی از اجرای ۳۴ پروژه در نقاط مختلف شهری و روستایی استان نیز خبر داد و گفت: مجموع اعتبار این پروژه‌ها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است که علاوه بر ۹۰۰میلیارد تومان اعتبارات مصوب سفر استانی برای ۶ پروژه تخصیص یافته است.
وی در خصوص جذب اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی نیز  خاطرنشان کرد: مرحله نخست اعتبارات سفر استانی نیز تخصیص یافته و البته مبادله تفاهم‌نامه اعتبارات غیر از سفر استانی با تاخیر مواجه است که از مسؤولان امر انتظار داریم برای ادامه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حوزه آب و فاضلاب استان اقدامات و توجه لازم را داشته باشند.
خانی افزود: ۳۵۰ میلیارد تومان نیز از محل مسؤولیت‌های اجتماعی مس سونگون از طرف شرکت ملی مس برای طرح های آب و فاضلاب ورزقان شامل شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه ورزقان، خاروانا و روستای توریستی گل آخور تخصیص یافته که قدم اول است و با ادامه تخصیص اعتبار از این محل برای ورزقان و دو شهر و روستاهای تابعه آن، می‌توان نسبت به تامین آب پایدار و حل مشکل فاضلاب این مناطق امیدوار بود.
انتهای پیام/
سالانه ۵۰ حلقه چاه آب در آذربایجان‌شرقی حفر می‌شود/ حل مقطعی مشکل امروز با برداشت از منابع استراتژیک خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار