گزارش/

سنجد آذربایجان شرقی از سفره هفت سین ایرانی در راه صادرات به اروپا

1401/08/10 - 12:18 - کد خبر: 79278 نسخه چاپی

نصر: محصول سنجد آذربایجان شرقی به لحاظ کیفیت و کمیت سرآمد در کشور بوده و به عنوان یکی از سین‌های سفره هفت سین ایرانی، زیر زبان برخی شهروندان اروپایی نیز مزه کرده و مشتری دایمی این محصول نافع شده اند.

به گزارش نصر، مقاومت درخت سنجد به کم آبی، گرما، ناملایمتی های طبیعت، خود رو بودن، کم آب بَر بودن، قابلیت کاشت در خاک های شور، محصول بالا، نیاز به مراقبت کمتر، نافع بودن برای انسان و کاربرد دارویی، محصول خشکباری بودن، نگهداری آسان تر نسبت به سایر محصولات کشاورزی، قابلیت صادرات، حمل آسان، درآمد مناسب از جمله ویژگی هایی است که نظر تولیدکنندگان و صادرکنندگان را جلب کرده است. 
آذربایجان شرقی با داشتن ۵۱۱ هکتار اراضی باغی مربوط به کاشت سنجد، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد و قطب تولید این محصول محسوب می شود .
آب و هوای مناسب آذربایجان شرقی برای محصول سنجد موجب شده تا گونه های خوشمزه ای مثل دَره وار، قیزیل ایده و حاج حسین که جزو گونه های پرمحصول و با کیفیت بوده در شهرستان آذرشهر که به عنوان قطب سنجد استان است، ثمر دهند و  سنجدهای تولیدی این استان تا اقصی نقاط ایران و اروپا ارسال شود. 
کم آبی در آذربایجان شرقی، مشکلات زیست محیطی و خشکی دریاچه ارومیه مشکلاتی را در حوزه کشاورزی به وجود آورده که اصلاح الگوی کشت به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با این مشکلات معرفی شده اما محصول سنجد با پشت سر گذاشتن موانع یاد شده بر اساس همین الگو، کشت و تولید می شود و این مزیت یکی دیگر از ویژگی های منحصر تولید سنجد در این استان است.

آذربایجان شرقی قطب اول تولید سنجد کشور/صادرات به پنج کشور  
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ۵۱۱ هکتار باغات موجود سنجد در استان سالانه حدود یکهزار و ۳۷۰ تن محصول برداشت می شود و به لحاظ کمیت و کیفیت رتبه اول کشور را در اختیار داریم. 
اکبر فتحی با بیان اینکه محصول تولیدی سنجد در استان از نوع مرغوب آن هستند، ادامه داد: محصول سنجد آذربایجان شرقی به پنج کشور کانادا، آلمان، هلند، قزاقستان و آذربایجان صادر می شود . 
وی یادآور شد: سنجد مطابق با اصلاح الگوی کشت، کشت تولید می شود که در کنار محصولات دیگری مثل پسته و زعفران توسعه خوبی در آذربایجان شرقی یافته است. 

مصرف سنجد به صورت غذایی، دارویی، میوه و گل آن در معالجه انواع بیماری ها کاربرد دارد 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آبان ماه موعد برداشت سنجد در استان است، گفت: بیشترین باغات سنجد آذربایجان شرقی در شهرستان های آذرشهر، شبستر، میانه، تبریز و مرند قرار دارد .
محمدباقر بی پروا با اشاره به اینکه شهرستان آذرشهر با ۱۴۱ هکتار و شهرستان میانه با ۷۰ هکتار باغات سنجد، رتبه های اول و دوم را در این زمینه به خود اختصاص می دهند، گفت: غالب ارقام سنجد در استان از نوع رقم، بومی، حاج حسین، قزل، دره وار و عنابی است که با توجه به شرایط اقلیمی آذربایجان شرقی از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند و دارای مزیت صادراتی نیز می باشند.
وی با اشاره به مصرف سنجد به صورت غذایی و دارویی و کاربرد میوه و گل آن در معالجه انواع بیماری ها، گفت: سطح زیرکشت باغات سنجد آذربایجان شرقی بیش از ۵۱۱ هکتار می باشد که از این میزان ۴۵۷ هکتار بارور و ۳۶ هکتار نیز غیربارور است.
بی پروا همچنین متوسط عملکرد این محصول در استان را سه تن در هکتار اعلام کرد و گفت: در باغات شاخص به پنج هکتار نیز می رسد.
وی افزود: با توجه به نیاز آبی کمتر سنجد به میزان سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب در هکتار، این محصول در اصلاح الگوی کشت و جایگزینی با گونه های پرمصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا به صورت بهینه از منابع آبی استفاده شود.

تاثیر سنجد در توسعه اقتصاد کشاورزی منطقه
مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر نیز در این خصوص گفت: سنجد با وجود شرایط کم آبی و شوری خاک، ثمردهی خوبی دارد و به صورت خشکبار فرآوری می شود و کاربرد دارویی نیز دارد. 
حسن علیوند اظهار کرد: ۱۵۰ هکتار در شهرستان آذرشهر مربوط به باغات سنجد است و به توسعه اقتصاد کشاورزی کمک می کند. 
کشاورز سنجدکار آذرشهری نیز به ایرنا گفت: سالانه ۱۵ تن سنجد مرغوب از ۴۰۰ درخت برداشت می کنیم که هزینه پایین و سود بالای آن انگیزه خوبی برای عمل آوری این محصول در آب و هوای مناسب آذربایجان شرقی به وجود آورده است. 
انتهای پیام/
سنجد آذربایجان شرقی از سفره هفت سین ایرانی در راه صادرات به اروپا خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار