اوجی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری پیمانکاران و سرمایه‌گذاران روس در هفت میدان نفتی ایران

1401/08/09 - 22:15 - کد خبر: 79242 نسخه چاپی

نصر: وزیر نفت گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد هفت میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار نهایی کرده‌اند که بعضی از پروژه‌ها تاکنون هفت تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

به گزارش نصر، جواد اوجی بعدازظهر دوشنبه (نهم آبان‌ماه) در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوین‌شده به‌ منظور مذاکره و امضای سند نهایی همکاری‌های تهران - مسکو با بیان اینکه تاکنون در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه همه دستگاه‌های اجرایی به‌ نحو شایسته‌ای پای کار بودند، گفت: به‌زودی با جمع‌بندی‌های انجام‌شده اسناد کلی توافق‌ها بین دو کشور امضا خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه هیچ زمانی در تاریخ این‌ قدر روابط ایران و روسیه به هم نزدیک نبوده است، گفت: باید همه ما از این فرصت طلایی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، اقتصادی، صنعت، بهداشت و درمان، بانکی و ... استفاده کنیم. در این میان همکاری دو  کشور در زمینه بانکی از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد.
وزیر نفت با اشاره تحریم‌های احتمالی روسیه در ماه ژانویه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: سال‌هاست که ایران با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو است. بنابراین فرصت خوبی است تا بتوانیم تحریم‌ها را با کمک دو کشور بلااثر کنیم.
اوجی ضمن تشکر از همکاری‌های انجام‌شده در زمینه برگزاری کمیسیون مشترک همکارهای اقتصادی و ایران روسیه از سوی سفارتخانه ایران در روسیه گفت: بی‌شک بعضی از مسائل مطرح‌شده در مذاکرات اقتصادی میان ایران و روسیه برای اجرایی‌شدن به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد که امیدواریم این مهم نیز انجام شود.
او گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد هفت میدان نفت و گاز را با ایران به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار نهایی کرده‌اند و بعضی از پروژه‌ها هفت تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وزیر نفت احداث مشترک کارخانه پمپ‌های درون‌چاهی از سوی شرکت‌های روس و ستاد اجرایی فرمان امام در اهواز را یکی از پروژه‌های مهم میان دو کشور دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده سالانه ۱۵۰ پمپ درون‌چاهی در این کارخانه تولید خواهد شد. این پمپ‌ها با فناوری خاصی که دارند می‌توانند تولید چاه‌های نفت را دو تا سه برابر افزایش دهند.

همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر می‌کند
وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف و تحریم‌بودن هر دو کشور گفت: گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر خواهد کرد.
اوجی با اشاره به برگزاری پیش‌جلسه هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوین‌شده به‌منظور مذاکره و امضای سند نهایی همکاری‌های تهران-مسکو گفت: در چند ماه گذشته در قالب کارگروه‌های مختلف بحث‌های مربوط به حوزه بانکی، انرژی، حمل‌ونقل، بهداشت، اقتصادی و ... با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در محل وزارت نفت پیگیری شده است، هم‌زمان با این نشست‌ها مسئولان و مقام‌های روس با سفر به ایران برای ارتباط بیشتر نشست‌هایی را با مسئولان ایرانی داشته‌اند که در این زمینه سفارت ایران در روسیه کمک شایانی به وزارت نفت داشته است.
او با تأکید بر اینکه همه توافق‌های انجام‌شده و مورد بحث و تبادل‌ نظر ما در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در واقع همان محورهای مورد توافق رؤسای جمهور دو کشور است، گفت: در هیچ برهه‌ای از تاریخ، روابط ایران و روسیه به این نزدیکی نبوده، از این رو هم‌اکنون فرصت بسیار خوبی برای همکاری با این کشور فراهم شده است.
وزیر نفت به ظرفیت‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف و تحریم‌بودن دو کشور اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر کنند و فردا در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور توافق‌ها و تصمیم‌های دو طرف نهایی و امضا خواهد شد. ضمن آنکه توافق‌نامه‌ای کلی نیز بین دو کشور امضا می‌شود.
اوجی با تأکید بر اینکه برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: در آینده سطح روابط دو کشور روزبه‌روز به‌ویژه در حوزه اقتصادی افزایش می‌یابد.
انتهای پیام/
سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری پیمانکاران و سرمایه‌گذاران روس در هفت میدان نفتی ایران خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار