خبر/

اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز بررسی و تصویب شد

1401/08/09 - 11:14 - کد خبر: 79164 نسخه چاپی

نصر: اعضای شورای اسلامی شهر تبریز پس از بررسی ماده و بندهای مختلف اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز، با تصویب این اساسنامه موافقت کردند.

به گزارش نصر، نود و چهارمین جلسه علنی این شورا صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این جلسه مصوبه کمیسیون ورزش و جوانان شورا در خصوص لایحه شماره ۳۷۳۶۰/۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ شهرداری با موضوع اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز بررسی شد.
پرویز هادی در رابطه با این مصوبه اظهار داشت: از روزهای ابتدایی شورای ششم و تشکیل کمیسیون ورزش و جوانان، نخستین مصوبه تفکیک سازمان ورزش از سازمان فرهنگی و ایجاد شرکت ورزشی باشگاه شهرداری بود که در صحن علنی هم با رأی مثبت همکاران همراه بود.
وی افزود: موضوع ورزش شامل کل مردم شهر و اقشار مختلف است به همین دلیل اهمیت آن خیلی زیاد است. ظرفیت‌ها و امکانات خوبی در ورزش داریم اما به خاطر اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داد، نه تنها فضاهای ورزشی توسعه نیافته بلکه داشته‌هایمان نیز از دست رفته است.
هادی ادامه داد: امروز ۴۰ چمن مصنوعی نابود شده‌اند در حالی که وقتی سازمان ورزش وجود داشت، به اماکن ورزشی رسیدگی می‌شد. سالن‌ها هم در همین وضعیت هستند، در اوایل شورا که به بهانه کرونا استخرها تعطیل بودند، بازدیدی از آن‌ها داشته و شاهد وضعیت نامناسب آن‌ها بودیم. با همت همکاران عزیز به خصوص آقای هوشیار که بحث ورزش را به صورت جدی پیگیری کردند، امروز شرایط رو به بهبود است. اسناد، مدارک و مصوبات مربوط به ایجاد شرکت ورزشی باشگاه شهرداری به صورت کامل وجود دارد. استاندار محترم هم در این خصوص نظر مساعدی داشته و دستور صریحی در خصوص تفکیک باشگاه و سازمان ورزش دادند. در سفر وزیر محترم کشور به تبریز هم دستورات مربوطه اخذ شد.
رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: در خصوص شرکت باشگاه شهرداری تبریز مصوبه شورا موجود است و مراحل آن نیز طی شده اما ایراداتی به اساسنامه آن وارد شده بود که اصلاح‌شده و در کمیسیون به تصویب رسیده است. نهایتاً این اساسنامه امروز در صحن علنی شورا مطرح می‌شود تا به تصویب اعضای محترم برسد.
وی افزود: طبق بند ۴ ماده ۶۸ قانون شهرداری‌ها، بایستی ۳ درصد بودجه شهرداری به ورزش و تربیت‌بدنی اختصاص یابد. شاید این ۳ درصد در ظاهر عدد قابل‌توجهی نباشد اما در بودجه شهرداری رقم زیادی است. برای هزینه کردن این مبلغ نیز یک سیستم نیاز است. در ۵ سال گذشته نتیجه مثبتی در هیچ‌یک از ادغام‌ها نگرفته‌ایم.
هادی ادامه داد: در بحث سازمان فرهنگی شاهد بودیم عزیزانی که به عنوان مدیرعامل سازمان انتخاب می‌شوند افراد ورزشی نیستند و روی مباحث دیگر تمرکز می‌کنند. وضعیت فعلی نیز به خاطر همین ادغام است. امیدوارم با کمک همکاران عزیز اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز به تصویب رسیده و این شرکت فعالیتش را آغاز نموده و تا پایان سال نسبت به تفکیک سازمان ورزش موافقت شود. در خصوص سازمان هم دستور وزیر کشور و هم دستور استاندار وجود دارد.
علی نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با بررسی اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز در این کمیسیون اظهار داشت: تمام بندهای اساسنامه در کمیسیون مطرح و بررسی‌شده است. البته در زمان بررسی آن، نظرات وزارت کشور و تغییرات در آن اعمال نشده بود. تصمیم اعضای کمسیون نیز این بود که تصویب اساسنامه به تصمیم اعضای شورا محول شود.
در ادامه جلسه، روح‌الله دهقان نژاد، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: فعلاً نظر نهایی کمیسیون در خصوص موافقت یا مخالفت با این اساسنامه مشخص نشده است. مواردی که مدنظر کمیسیون بود نیز برای تمام اعضا ارسال شد تا با همفکری به نتیجه درستی دست پیدا کنیم.
وی افزود: بررسی اساسنامه نشان‌دهنده موارد دیگری از صحبت‌های آقای هادی است. قانون در رابطه به وظیفه شهرداری در ورزش می‌گوید "حمایت مالی از تربیت‌بدنی" و خارج از آن وظیفه‌ای بر عهده شهرداری نیست. قانون اساسی نیز به توسعه زیرساخت‌ها اشاره می‌کند که آقای هادی در این رابطه موارد مربوطه را بیان کردند.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی ادامه داد: برخی موارد وجود دارد که در خصوص آن به نظر نهایی نرسیده‌ایم. ماده یک اساسنامه که می‌گوید "تمام سهام شرکت متعلق به شهرداری است" مغایر با ماده ۳ قانون تجارت است.
وی افزود: بندهای یک، ۲، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۲۰، ۲۱، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۳۲ ماده دوم را عیناً تأیید کرده‌ایم یعنی تمامی موارد بیان‌شده توسط آقای هادی در این بندها موجود است.
دهقان نژاد در ادامه به حذفیات و تغییرات بندهای مختلف ماده دوم اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز اشاره‌کرده و گفت: تمام مواردی که اعلام کرده‌ایم، می‌تواند اهداف را به حاشیه ببرد. ما به جای این اقدامات می‌توانیم زیرساخت‌ها را توسعه داده و از نونهالان، ورزشکاران و قهرمانان تبریزی که برای شهرمان افتخارآفرینی کرده‌اند حمایت کنیم.
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: این شرکت اگر تشکیل شود، بایستی هرساله مالیات سنگینی به ازای فعالیت‌ها آن پرداخت شود. همچنین تداوم فعالیت شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز جزو صلاحیت‌های شورای شهر تبریز است نه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها.
وی در پایان سخنانش گفت: بایستی مشکلات اساسنامه رفع شود. فکر نمی‌کنم در میان ۱۳ عضو شورا کسی مخالف ورزش باشد. اما اینکه با تمام توان به دنبال رفع مشکلات شهر باشیم و از طرف دیگر بودجه شهرداری را به چند بازیکن اختصاص دهیم که با دیرکرد دریافت مبالغ قراردادش کم‌کاری کند، هم بودجه و هم آبرویمان می‌رود.
محمدحسن اسوتچی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در رابطه با تصویب اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز اظهار داشت: اینکه پیشنهاد رأی خواهد آورد یا خیر با نظر اکثریت است. در خصوص عدم تیم‌داری شهرداری در شورای پنجم، تصمیم مربوط به رأی اکثریت بوده است. بایستی در خصوص تیم‌های حرفه‌ای آسیب‌شناسی کنیم تا مشخص شود که چه روندی طی شده و منجر به حذف این تیم‌ها شد.
وی افزود: در شورای سوم و چهارم مبالغی برای تیم‌های شهرداری و ماشین‌سازی هزینه شد اما از بازیکنان بومی در این تیم‌ها استفاده نشد، در شورای پنجم نیز در حالی که بنده در آن زمان در شورا حضور نداشتم، تصمیم بر عدم تیمداری شهرداری گرفته شد. قرار بود شهرداری در ورزش همگانی و میادین فوتبال هزینه کند. اگر این هزینه ها در توسعه میادین فوتبال هزینه می‌شد، امروز نتیجه آن را مشاهده می‌کردیم.
شهرام دبیری، دیگر عضو شورای شهر تبریز هم در ادامه این جلسه اظهار داشت: در ارتباط با مصوبه شورا در خصوص تشکیل سازمان و شرکت مصوبه داشتیم، دلیل آن هم، این بود که پیش‌بینی کردیم به خاطر طیف کاری وسیع در معاونت‌های فرهنگی و هنری، اجتماعی و ورزشی در سازمان فعلی، موضوع ورزش مغفول بماند به همین دلیل پیشنهادی بر فعالیت جداگانه حوزه ورزش مطرح و تصویب شد.
وی افزود: وزارت کشور و استاندار محترم هم با موضوع موافقت کردند. حالا وزارت کشور اعلام کرده که اساسنامه تصویب‌شده و برای این وزارت ارسال شود. در همین خصوص اساسنامه‌ای ارائه‌شده و اصلاحاتی صورت گرفته است. البته اساسنامه به‌منزله تعریف چارچوب‌هاست، نه سیاست‌گذاری‌ها اجرایی. هرقدر هم که این اساسنامه کامل باشد، به نفع مجموعه شهرداری خواهد بود. شرکت ورزشی باشگاه شهرداری مانند سایر شرکت‌های وابسته شهرداری است که بودجه، نظارت و حسابرسی آن توسط شهرداری و شورا صورت می‌گیرد.
دبیری ادامه داد: ما بیشتر ورزش همگانی و پایه‌ای را مدنظر داریم و ورزش‌های قهرمانی در سطح محدود است. برای مثال ما تیم شیرجه داریم که همه اعضای آن از شهروندان تبریز بوده و با هزینه کم در سطح ملی و آسیایی افتخارآفرینی می‌کند. قبلاً هم از این‌ها حمایت شده است و می‌خواهیم باز هم در این سطح حمایت صورت بگیرد نه به صورت حرفه‌ای مثل فوتبال.
در ادامه این جلسه فریدون بابایی اقدم اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم برای دست یافتن به نتیجه مطلوب و رفع نگرانی به حق همکاران، اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز ماده به ماده مورد بررسی قرار گیرد تا نظرات و دیدگاه‌های مختلف در این رابطه مطرح و بررسی شود.
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز هم با اشاره به دیدگاه مشترک اعضای شورای ششم در حمایت از ورزش اظهار داشت: بایستی در رابطه با مباحثی که مطرح می‌شود، تحلیل آماری مشخصی داشته باشیم. اینکه بایستی مشکلات سازمان ورزش رفع شود درست است اما نمی‌توان واقعیت‌ها را نادیده گرفت. در حداقلی‌ترین شرایط این مجموعه می‌خواهد برای ۲۰۰ هزار خدمات ارائه دهد.
وی افزود: شاید یک پل با ۱۰۰ میلیارد هزینه یا یک خط مترو با ۲۰ هزار میلیارد را احداث می‌کنیم اما خروجی آن ملموس نیست و نمی‌دانیم اقداماتمان چقدر به نفع مردم بوده است. همه تلاش‌ها و توسعه زیرساخت‌ها برای مردم است. وقتی نتوانیم برای روح و جسم همشهریان قدمی برداریم، سایر اقدامات در احداث پارک، خیابان و... خروجی مطلوبی نخواهد داشت. قطعاً دغدغه شما بیشتر از من است و ایراداتی که وجود دارد بایستی رفع شود.
شهردار تبریز ادامه داد: من خودم با تیمداری شهرداری مخالف هستم. برخی عبارت‌ها نیز که بیان می‌شود نباید باعث انحراف موضوع شود و خطاهای گذشته را باید با همفکری و همراهی رفع کنیم. جلسات مکرر در وزارت کشور برگزارشده تا راهکار مناسبی برای ایجاد شرکت ورزشی باشگاه شهرداری پیدا کنیم. نهایتاً تمام مسائل حقوقی در وزارت کشور مطرح و نتیجه آن در ۱۹ مهرماه به ما ابلاغ شده است.
هوشیار خاطرنشان کرد: برخی از نکاتی که آقای دهقان نژاد اعلام کردند نیز در این نامه قیدشده و ما نیز تغییرات مربوطه را اعمال کرده‌ایم. وزارت کشور اعلام کرده که با اصل موضوع به‌شرط انجام تغییرات و تصویب اساسنامه در شورای شهر موافق هستیم.
احد صادقی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با ایجاد شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز اظهار داشت: امروز در کشور ما و اذهان عمومی تیم‌های استقلال و پرسپولیس به خاطر دولتی بودن و استفاده از بیت‌المال در تیم داری حرفه‌ای مورد اتهام هستند به همین دلیل به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرده‌اند.
وی افزود: ما رأی به احیای ورزش داده‌ایم و هر زمان که جای شبهه بوده، خودمان را به سمت ورزش سوق داده‌ایم، اما بایستی بر اساس قوانین پیش برویم. پیشنهاد من به خاطر اینکه دوست داریم به ورزش کمک کنیم این است که اگر واقعاً می‌خواهیم کمک کنیم، اداره کل ورزش مانند اداره کل حسابرسی و... در داخل مجموعه شهرداری تشکیل‌شده و با بودجه مستقل، مستقیماً با آقای شهردار کار کند. این اساسنامه‌ای که وجود دارد، حمایت از ورزش نیست و آینده نشان خواهد داد که چه اتفاقاتی رقم می‌خورد.
در نهایت و پس از بررسی ماده و بندهای مختلف اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز، کلیات این اساسنامه تبریز با اعمال اصلاحاتی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.
انتهای پیام/
اساسنامه شرکت ورزشی باشگاه شهرداری تبریز بررسی و تصویب شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار