سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی خبر داد:

افزایش ۱۰ درصدی مبادلات تجاری درکشور

1401/08/08 - 14:20 - کد خبر: 79090 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران: در هفت ماهه نخست امسال مبادلات تجاری افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد، کشور‌های امارات متحده عربی، عراق، چین، ترکیه و هند عمده مقصد صادرات کالا‌های ایرانی بوده است.

به گزارش نصر، سیدمرتضی عمادی، سخنگوی محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه شروع تازه شبکه رادیویی اقتصادبه افزایش تجارت خارجی در هفت ماهه نخست امسال پرداخت وگفت : مبادلات تجاری در این مدت 81 میلیون و 30 هزار تن وبه ارزش 60 میلیارد و 133 میلیون دلار بوده است .
مجری: این افزایش تجارت خارجی را بفرمایید.
مهمانان برنامه: سیدمرتضی عمادی، سخنگوی محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران: همانطور که فرمودید این میزان تجارت خارجی در هفت ماهه امسال از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه خودش در سال قبل 10 درصد افزایش داشته است و از نظر وزن 76 دهم درصد کاهش داشته است. اگر بخواهیم درخصوص میزان صادرات غیر نفتی در هفت ماهه امسال 61 میلیون و 283 هزار تن کالا به ارزش 28 میلیارد و 406 میلیون دلار صادر شده است که از نظر ارزش پنج و 6 دهم درصد افزایش داشت و از نظر وزن هم 18 و دو دهم درصد کاهش داشته ایم. در این مدت 19 میلیون و 747 هزار تن کالا به ارزش 31 میلیارد و 727 میلیون دلار وارد شد که از نظر وزنی و ارزشی 15 و هفت درصد از نظر وزنی کاهش و 14 و چهار درصد از نظر ارزشی هم ما افزایش داشته ایم.
مجری: این مبادلات تجاری در چه زمینه هایی بوده است و از چه کشورهایی وارد شده است و به چه کشورهایی صادر شده است و مبادلات را هم بفرمایید.
مهمانان برنامه: سیدمرتضی عمادی، سخنگوی محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران:  کشورهایی که صادر کرده ایم به لحاظ ارزشی در مورد اقلام عرض کنم، عمده کالاهایی که صادر کرده ایم؛ پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید 30، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، سایر روغن های سبک و فرآورده ها و البته به جز بنزین که ده رقم اول کالاهای صادراتی ما بودند که 47 و چهار دهم درصد از نظر وزن و 32 درصد هم ارزش کل صادرات کشورمان در این هفت ماهه به خودشان اختصاص داده اند به پنج کشور صادرات داشته ایم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند بوده اند که به چین 9 میلیارد و 181 میلیون دلار صادر کرده ایم به عراق چهار میلیارد و 29 میلیون دلار به امارات متحده عربی سه میلیارد و 476 میلیون دلار به ترکیه سهمیلیارد و 81 میلیون ودلار و یک میلیارد و 98 میلیون دلار هم صادرات ما به هند بوده است.
76 و هفت دهم درصد از وزن و 74 و چهار دهم درصد ارزش کل کالاهای صادراتی هم به همین پنج کشور بوده است که در هفت ماهه امسال انجام شده است. درخصوص وارداتی هم عمده کالاهای وارداتی هم در هفت ماهه امسال شامل؛ ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتابگردان گلرنگ، تراکتورهای جاده ای و سایر تلفن های هوشمند و شکر تصفیه شده بود که اینها هم عمدتاً مبدأ کالا به کشورهایی که از آنها وارد شده است شامل؛ کشورهای متحده عربی، چینف ترکیه، هند و آلمان بوده اند. در انی مدت هم 9 میلیارد و 435 میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، هشت میلیارد و 284 میلیون دلار از چین، سهمیلیارد و 218 میلیون دلار از ترکیه، یک میلیارد و 695 میلیون دلار از هند و 991 میلیون دلار هم از آلمان وارد کشورمان شده است. 53 درصد از وزن و 70 درصد از ارزش کل واردات مان هم از این پنج کشور وارد کشورمان شده اند.
انتهای پیام/
افزایش ۱۰ درصدی مبادلات تجاری درکشور خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار