مدیرکل دفتر امور توانبخشی بهزیستی کشور؛

رفع مشکل کمبود سمعک/ با وجود محدودیت اعتبار به همه مراکز توانبخشی یارانه پرداخت نمی‌شود

1401/08/08 - 11:23 - کد خبر: 79050 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور از رفع مشکل کمبود سمعک خبر داد.

به گزارش نصر، «رامین رضایی» مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مراکز روزانه توانبخشی گفت: نزدیک به ۵۵ هزار نفر از جمعیت افراد دارای معلولیت در تمام گروه‌های معلولیت در قریب به یک هزار و 500  مرکز روزانه توانبخشی در سراسر کشور خدمت دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به اصلاح دستورالعمل‌های مربوط به مراکز روزانه توانبخشی ادامه داد: این دستورالعمل‌ها براساس موقعیت اقتصادی، نیازهای نوپدید، دانش روز و… اصلاح شده است و انشالله به زودی از طریق رییس سازمان بهزیستی به مراکز ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور درباره آموزش پرسنل در مراکز روزانه توانبخشی تصریح کرد: درخصوص آموزش پرسنل نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و با تهیه متون آموزشی جدید براساس نیازهای روز دوره‌هایی برای پرسنل برگزار خواهد شد.
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در مراکز روزانه برای دریافت خدمات افراد دارای معلولیت پشت نوبت داریم، گفت: مراکز روزانه سازمان بهزیستی شامل دو بخش است یک سری از مراکز روزانه ما یارانه‌بگیر سازمان بهزیستی هستند و یک سری از مراکز نیز یارانه دریافت نمی‌کنند و از طریق مساعدت خانواده اقدام به ارائه خدمات توانبخشی می‌کنند.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت اعتباری که وجود دارد، نمی‌توانیم به همه مراکزی که برای ارائه خدمات به مددجویان وجود دارد، یارانه پرداخت کنیم. در نتیجه بخشی از جامعه هدف هزینه‌های دریافت خدمات توانبخشی را پرداخت می‌کنند و مشکلی وجود ندارد. اما بخش دیگری از جامعه هدف در مراکزی خدمت دریافت می‌کنند که از سازمان بهزیستی یارانه دریافت می‌کنند و طبیعتا براساس اولویت‌ها و ضرورت‌های حضور افراد در مراکز، این افراد به ویژه کودکان اتیسم و معلولان ذهنی که نیازمند آموزش هستند، خدمات را دریافت می‌کنند.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور درباره کمبود نیرو در مراکز گفت: خوشبختانه از بدو تاسیس مراکز ما مشکلی برای تامین نیرو نداریم و براساس دستورالعمل‌ها مراکز با تعداد مشخصی از نیرو می‌توانند فعالیت کنند. طبیعتا مراکز خارج از این چارچوب نمی‌توانند فعالیت کنند البته در برخی از مراکز در شهرهای کم جمعیت به دلیل بکارگیری نیروهای تخصصی توانبخشی دچار مشکلاتی هستند اما تا نیرو به طور کامل تامین نشود مراکز اجازه فعالیت ندارند.
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز توانبخشی اضافه خواهد شد، گفت: قطعا برای این منظور نیز برنامه داریم، اما ما برای تاسیس مراکز روزانه هیچ مشکلی نداریم و افراد چنانچه براساس چارچوب دستورالعمل‌های تعیین شده فرصت‌ها و قابلیت‌های لازم را داشته باشند و نیروی انسانی لازم را تامین و فضای مناسبی در اختیار داشته باشند مشکلی برای راه‌اندازی مرکز وجود ندارد. صرفا برای راه‌اندازی مراکز به شرط دریافت یارانه از سوی بهزیستی با محدودیت مواجه هستیم و توسعه این نوع از مراکز باید متناسب با توان اعتباری سازمان باشد.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مراکز ما با مشارکت بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، گفت: هرساله میزان پرداخت یارانه سازمان به مراکز روزانه توانبخشی متناسب با میزان تورم و افزایش قیمت‌ها تعیین می‌شود و کمیته‌ای در این خصوص فعالیت می‌کند. این میزان یارانه مساعدت دولت به مراکز است، اما این قیمت تمام شده خدمات ارائه شده در مراکز نیست و قیمت تمام شده در مراکز بسیار بیش از این مبلغی است که تعیین می‌شود. آن بخشی که ما به مراکز یارانه پرداخت نمی‌کنیم تحت عنوان شهریه از خانواده‌هایی که توانایی پرداخت دارند دریافت می‌شود.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با اشاره به سایر خدماتی که به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی از خدمات دیگر در درون منزل به مددجو ارائه می‌شود مانند آموزش‌های از راه دور و شیوه‌ها و راهکارهایی وجود دارد که یک فرد یا کودک معلول بتواند از این روش‌ها استفاده کرده و نیازهای آموزشی و توانبخشی خود را رفع کند.
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در تامین وسایل توانبخشی با کمبود اعتبار مواجه هستند، گفت: طبیعتا میزان تورم و افزایش قیمت تمام شده تولید کالاهای توانبخشی و تحریم‌هایی که وجود دارد، باعث شده که قیمت برخی از کالاها نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد و از طرفی میزان یارانه سازمان در این بخش نسبت به سال قبل اگرچه افزایش قابل توجهی داشته است، اما قطعا به میزان نیازهای جامعه هدف ما نمی‌رسد.
وی با بیانی اینکه بخشی از این کالاها نیز وارداتی هستند و تولید مشابه داخلی نداریم، گفت: یکی از عمده فعالیت‌های مدیریت سازمان بهزیستی تلاش برای تامین وسایل توانبخشی برای مددجویان نیازمند است تا مددجویی با نبود وسایل توانبخشی از مشارکت‌های اجتماعی عقب نماند و حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم تا این مشکل برطرف شود.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی‌هایی برای تامین وسایل توانبخشی به ویژه در خصوص سمعک، ویلچر و واکر صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم که هیچ مددجویی به دلیل کمبودها و گرانی‌ها در فعالیت‌های اجتماعی حضور نداشته باشند. سرانه تامین این وسایل نیز برای مددجویان نیز افزایش یافته و کالاهایی که به مددجویان ارائه می‌شود به صورت رایگان است مگر کالایی در استان موجود نباشد و براساس دستورالعمل فرد کالا را خریداری کرده و حداکثر مبلغ تعیین شده در دستورالعمل مالی هزینه به مددجو بازگردانده می‌شود.
رضایی درباره کمبود سمعک گفت: مشکلات در خصوص واردات سمعک ایجاد شده بود که با اولین انعکاس این موضوع خوشبختانه سریعا ورود کردیم و با ارتباطی که با سازمان تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت داشتیم تلاش کردیم تا بخش عمده‌ای از کالاهای وارد شده توسط شرکت‌های وارد کننده سمعک را به مددجویان اختصاص دهیم و کالاهایی که در گمرک نیز ترخیص نشده بودند، سریعتر ترخیص شده و در اختیار مددجو قرار گرفت و هماهنگی‌هایی صورت گرفت که بخش مورد نیاز برای سازمان در انبارها نگهداری شود و اعتبارات لازم و کافی را برای خرید این کالاها تامین کنیم و اگرچه ابتدای کار با مشکلاتی همراه بودیم اما الحمدالله امروز این مشکل تاحدی مرتفع شده است و انشالله در نیمه دوم سال به کلی رفع خواهد شد.
انتهای پیام/
رفع مشکل کمبود سمعک/ با وجود محدودیت اعتبار به همه مراکز توانبخشی یارانه پرداخت نمی‌شود ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار