خبر/

درخشش دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تایمز ۲۰۲۳

1401/08/07 - 15:02 - کد خبر: 78984 نسخه چاپی

نصر: رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و انتشارات دانشگاه تبریز، گفت: این دانشگاه بر اساس نتایج رتبه‌بندی موضوعی نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز 2023 توانست در حوزه علوم اجتماعی رتبه اول دانشگاه‌های ایران و رتبه 301 تا 400 دانشگاه‌های دنیا را به خود اختصاص دهد.

به گزارش نصر، دکتر رسول زوارقی، روز شنبه، هفتم آبان ماه، افزود: بر اساس نتایج رتبه‌بندی موضوعی نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز 2023 که اخیرا منتشر شده است، دانشگاه تبریز در حوزه‌های موضوعی مختلف، رتبه‌های برتر دانشگاه‌های ایران و جهان را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی در این رتبه بندی دانشگاه تبریز در حوزه علوم اجتماعی (شامل جغرافیا، جامعه‌شناسی، سیاست و مطالعات بین‌الملل، ارتباطات و رسانه) رتبه اول دانشگاه‌های ایران و رتبه 301 تا 400 دانشگاه‌های دنیا را کسب کرده است.
وی اضافه کرد: در این رتبه بندی بعد از دانشگاه تبریز، دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران، شیراز، با کسب رتبه 501 تا 600 جهانی رتبه دوم دانشگاه‌های ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، خوارزمی و دانشگاه تهران نیز با کسب رتبه جهانی 601 تا 800 رتبه سوم دانشگاه‌های ایران را به خود اختصاص داده اند.
زوارقی، افزود: در حوزه موضوعی مهندسی (شامل رشته‌های مهندسی عمومی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران، و مهندسی شیمی) نیز دانشگاه تبریز توانست با کسب رتبه جهانی 251 تا 300 دانشگاه‌های جهان رتبه دوم دانشگاه‌های ایران را بعد از دانشگاه صنعتی شریف به خود اختصاص دهد.
به گفته وی بعد از دانشگاه تبریز، دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، علم و صنعت ایران، کاشان، محقق اردبیلی، صنعتی شیراز، و تهران با کسب رتبه 301 تا 400 جهانی رتبه سوم دانشگاه‌های ایران را در حوزه مهندسی بدست آوردند.
وی در ادامه با اشاره به سایر رتبه های کسب شده توسط دانشگاه تبریز در سایر حوزه‌های موضوعی گفت: درحوزه علوم بالینی و سلامت: رتبه 501 تا 600 جهانی و پنجم ایران، در بخش موضوعی علوم حیاتی (شامل رشته‌هایی چون کشاورزی و جنگل‌داری، علوم زیست‌شناسی، علوم دامپزشکی و علوم ورزشی)  رتبه 501 تا 600 جهانی و دوم دانشگاه‌های ایران و در حوزه موضوعی علوم فیزیکی (شامل رشته‌هایی چون ریاضیات و آمار، فیزیک و نجوم، شیمی، زمین‌شناسی، علوم محیطی، علوم زمین و علوم دریایی): رتبه 501 تا 600 جهانی و چهارم دانشگاه‌های ایران را بدست آورده است.
به گفته وی در حوزه موضوعی علوم رایانه هم رتبه 401 تا 500 جهانی و سوم دانشگاه‌های ایران را کسب کرده است.
دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه تبریز بر اساس داده‌های نظام رتبه‌بندی تایمز در سال 2023 با کسب رتبه جهانی ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی در کنار دانشگاه تهران رتبه اول دانشگاه‌های جامع کشور جامع و بزرگ کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: بر اساس داده‌های این نظام رتبه‌بندی جهانی این دانشگاه در میان 1799 دانشگاه مورد ارزیابی شده، با کسب امتیاز کل ۳۴ تا 39.2 رتبه جهانی 601 تا 800 را بدست آورده است.
وی افزود: میزان امتیازات دانشگاه تبریز از نظر شاخص آموزش ۲۳.۴ از نظر شاخص‌های پژوهش ۲۱.۴ از شاخص استناد ۶۸ ، از نظر شاخص درآمد از صنعت ۴۱ و از نظر شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۳۶.۷ ارزیابی شده و همچنین از نظر این شاخص‌ها نیز می‌توان گفت که دانشگاه تبریز از نظر شاخص  چشم‌انداز بین‌المللی بهترین امتیاز دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم را به خود اختصاص داده است.
رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و انتشارات دانشگاه تبریز یادآور شد: بر اساس نتایج این گزارش دانشگاه تبریز از نظر شاخص آموزشی رتبه ۸۴۲ جهانی، از نظر شاخص پژوهش رتبه ۶۸۶ جهانی، از نظر شاخص استناد رتبه ۵۰۶ جهانی، از نظر درآمد از صنعت رتبه ۸۴۰ جهانی، از نظر شاخص چشم‌انداز بین‌المللی رتبه ۱۰۵۱ جهانی را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی بر اساس این گزارش 5.9 دهم درصد از دانشجویان دانشگاه تبریز دانشجوی بین‌المللی محسوب می‌شوند؛ و 40.9 درصد از مقالات و آثار دانشگاهی تولید شده دانشگاه تبریز با مشارکت همکاران خارج از کشور منتشر شده و همچنین در این گزارش میزان انتشارات دانشگاهی به‌ازای هر همکار دانشگاهی 11.8 و نسبت دانشجو به استاد نیز در این گزارش 27.2 ارزیابی شده است.
انتهای پیام/
درخشش دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تایمز ۲۰۲۳ خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار