رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

هدررفت انرژی در برخی صنایع بزرگ و نیروگاه‌های کشور/ چرا نیروگاه تبریز و برخی دیگر از نیروگاه‌ها فیلتر ندارند؟

1401/08/08 - 09:31 - کد خبر: 78871 نسخه چاپی

نصر: رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران با انتقاد از هدررفت انرژی در برخی صنایع بزرگ و نیروگاه‌های کشور، گفت: چرا صنایع و نیروگاه‌های ما به سمت استانداردسازی فعالیت‌های خود نرفته اند؟ چرا نیروگاه تبریز و برخی دیگر از نیروگاه‌ها فیلتر ندارند؟ همه به شرکت گاز برای اینکه گاز نیروگاه‌ها را تامین کند، فشار می‌آورند اما چرا کسی به نیروگاه‌ها نمی‌گوید که دودکش‌هایتان را باید به فیلتر مجهز کنید؟

به گزارش نصر، "عباس اعظمی" که در همایش روابط عمومی‌های شرکت ملی گاز ایران در تبریز حضور یافته بود، در گفتگو با «نصر» پیشرفت‌های صنعت گاز کشور را حائز اهمیت دانست و افزود: ایران کشوری است که علی رغم تبلیغاتی که می‌شود، در حوزه انرژی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در برخی شاخص‌ها در دنیا منحصربفرد است.
وی افزود: ذخایر گاز ایران نزدیک 34 تریلیون متر مکعب ذخایر درجا است که رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است. صنعت گاز پس از انقلاب اسلامی توسعه یافت و به خانه‌های مردم در دور افتاده‌ترین روستاها هم رسید. ما در 19 پالایشگاه کشور ظرفیت پالایش بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز را داریم. 39 هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی قطور داریم و این خارج از خطوط انتقال داخلی شهری و روستایی است. خطوط انتقال گاز ایران قابل رقابت با خطوط انتقالی جهانی است. خطوط انتقال گاز به فناوری بالایی نیاز دارد که خوشبختانه متخصصان صنعت گاز ایران به آن دسترسی پیدا کرده‌اند.
اعظمی ادامه داد: بالغ بر 400 هزار کیلومتر هم طول خطوط انتقال گاز شهری و روستایی است و شرکت ملی گاز ایران بالغ بر 26.5 میلیون مشترک دارد و این گاز و انرژی که به مردم می‌رسد، حاصل تلاش و عشق تک تک کارکنان شرکت ملی گاز ایران است.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران گفت: ما در حوزه دیپلماسی انرژی فعال شده‌ایم و بسیار بیشتر از آنچه گفته می‌شود تلاش و کار می‌کنیم و ارز حاصل از صادرات در اختیار توسعه و پیشرفت کشور قرار می‌گیرد.
اعظمی افزود: خوشبختانه در شرکت ملی گاز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که کار انتقال گاز به محروم‌ترین روستاها انجام می‌شود و در تمام استان‌ها بدون توقف نهضت گازرسانی ادامه دارد. انتقال گاز به شهرها تقریباً به پایان رسیده است و در بخش روستایی 85 درصد روستاها گازرسانی شده است.
وی ادامه داد: اما متاسفانه ما با طراز منفی گاز مواجهیم، یعنی تولید و مصرف ما باهم همخوانی ندارد و ما چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز دنیا هستیم و این نشان می‌دهد راندمان مصرف بسیار پایینی داریم و ما تلاش کردیم رفتار مصرف‌کننده خانگی را با فرهنگ‌سازی تناسب ببخشیم. ببینید الان اروپا با بحران انرژی مواجه است و با تلاش برای راه اندازی پلیس انرژی و مقررات سفت و سخت تلاش می‌کند کمبود انرژی خود را مدیریت کند.
اعظمی اظهار کرد: ما باید هدررفت انرژی در منازل و بخش صنعت را کنترل کنیم. بزرگترین مصرف‌کننده گاز در کشور، نیروگاه‌ها هستند و در سال گذشته 75 میلیارد متر مکعب فقط نیروگاه‌های کشور مصرف داشتند. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به محدودیت‌های تکنولوژیک و تحریم‌ها راندمان نیروگاه‌های ما پایین است و این انرژی کشور را به هدر می‌دهد.
وی افزود: ما تولید کمی نداریم و اتفاقاً تولید بسیار بالایی داریم، امروز مطالبه گری‌ها باید به سمت بخش صنعت برود که صنایع عزیز! که بسیار مهم هستید، اما خودتان چکار کردید برای ارتقای تکنولوژی تولیدتان؟ هدررفت انرژی در بخش صنایع و بخصوص نیروگاه‌ها باید کنترل شود.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران گفت: قیمت بسیار ارزان گاز در کشور سبب شده صنایع کشور اهمیتی به حل مشکل هدررفت انرژی خود ندهند. ما در زمستان پیش رو برای تامین گاز خانه‌های مردم، برای بخش صنعت اعمال محدودیت خواهیم کرد و چاره‌ای هم جز این نداریم.
اعظمی اظهار داشت: در این بین نظام تعرفه گذاری ما هم در کشور یکی از عوامل ایجاد این مشکل است، باید قبول کنیم که بخش فرهنگی هم در این حوزه کم کاری کرده است. ما در آموزش و پرورش و صدا و سیما باید بسیار بیشتر به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در مدیریت انرژی توجه کنیم.
وی خصوص عدالت در توزیع گاز و اینکه آیا در مورد توزیع گاز بین استان‌های مختلف عدالت رعایت می‌شود یا خیر، گفت: در داخل شرکت ملی گاز ایران نظام ارزیابی مستقر است و سیاست‌های توزیع برای کل کشور یکسان است و در این خصوص انحراف از معیار ناچیز است. منابع گاز محدود است و شرکت گاز هر آنچه که دارد در اختیار مردم و کشور قرار داده است.
اعظمی ادامه داد: چرا صنایع و نیروگاه‌های ما به سمت استانداردسازی فعالیت‌های خود نرفته اند؟ چرا نیروگاه تبریز و برخی دیگر از نیروگاه‌ها فیلتر ندارند؟ همهبه شرکت گاز برای اینکه گاز نیروگاه‌ها را تامین کند، فشار می‌آورند اما چرا کسی به نیروگاه‌ها نمی‌گوید که دودکش‌هایتان را باید به فیلتر مجهز کنید؟ البته وزارت نیرو هم با مشکلاتی در این زمینه روبرو است و می دانیم همکاران وزارت نیرو همه تلاش خودشان را برای ایجاد بهره وری بیشتر انجام می دهند. البته مطالبه گری رسانه ها در این زمینه بسیار اثرگذار است.
وی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی ما می‌گوید همه چیز کسب درآمد بیشتر از طریق تولید و فروش بیشتر گاز نیست و حقوق نسل‌های آینده مهم‌تر است، چرا که صلاح مردم و کشور ما در این است. رسانه‌ها باید سراغ دستگاه‌هایی بروند که در این زمینه به وظایف‌شان درست یا کامل عمل نمی‌کنند.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در مورد تلاش برای کاهش حوادث در حوزه مصرف گاز نیز گفت: حوادث گاز فقط به انفجار و نشتی‌های آن مربوط نیست و مرگ خاموش و مسمومیت با منوکسید کربن بیشترین حوادث در حوزه مصرف گاز است. وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و نظام مهندسی ساختمان باید بر رعایت استانداردهای لازم در ساختمان‌ها و اجرای مباحث 19 و 17 در استانداردسازی ساختمان‌ها نظارت دقیقی داشته باشند.
اعظمی افزود: نیروهای امدادی مانند آتش نشانی، فوریت‌های پزشکی و... هم در حوزه آموزش پای کار آمده‌اند و واقعیت هم این است که این مسائل در ذات مسئولیت سازمان صدا و سیما هم هست و سعی می‌کنیم با تفاهم با صدا و سیما به عنوان یک مسئولیت اجتماعی مشترک در بحث آموزش و ارائه هشدارهای لازم به مردم اقدامات بیشتری انجام دهیم. این مساله برای ما دغدغه مهمی است، اما متاسفانه بخش قابل توجهی از کسانی که دچار سوانح مسمومیت با منوکسید کربن می‌شوند، مخاطب هیچ یک از روش‌های اطلاع رسانی ما نبوده‌اند. لذا باید همه نهادها در این زمینه کمک کنند تا مردم کمتری دچار حوادث مرگ خاموش ناشی از استنشاق گاز منوکسید کربن شوند.
وی در پایان از اجرای طرح رایگان سرویس موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی توسط شرکت ملی گاز ایران خبر داد و افزود: شرکت ملی گاز در راستای کاهش هدررفت انرژی، موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی را به طور رایگان سرویس می‌کند و مردم عزیز برای استفاده از این فرصت می‌توانند با شرکت گاز در استان‌ها و شهرهای مختلف تماس بگیرند.
انتهای پیام/
هدررفت انرژی در برخی صنایع بزرگ و نیروگاه‌های کشور/ چرا نیروگاه تبریز و برخی دیگر از نیروگاه‌ها فیلتر ندارند؟ محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار