استاندار آذربایجان شرقی:

آثار فاخر هنری بهترین راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

1401/08/04 - 16:06 - کد خبر: 78784 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ رسانه ای و هنری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر و بهتر استفاده شود، گفت: از هنرمندانی که دغدغه تولید آثار فاخر در این زمینه را دارند، حمایت می‌کنیم.

به گزارش نصر، عابدین خرّم در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به برگزاری دومین کنگره شهدای آذربایجان شرقی در سال 1402، افزود: همه سازمان ها، نهادها، نخبگان و کسانی که در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت فعال هستند باید تلاش کنند تا این کنگره با شکوه تر و با استفاده از همه ظرفیت های موجود استان برگزار شود.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی مرکز تلالو شخصیت های بزرگی همچون شهیدان مهدی و حمید باکری، یاغچیان، شفیع زاده و تجلایی و ... در دفاع مقدس می باشد که نام نیک و آوازه آنها عالم گیر است.
خرّم گفت: شهدا سرمایه های ملی، انقلابی و عظیم کشور هستند که باید یاد و خاطر شهدا را پاس بداریم و برگزاری این کنگره فرصت بسیار خوبی است تا از اسناد و مدارک ارزشمندی که از شهدا در اختیار داریم برای انتقال به نسل آینده بهره مند شویم.
وی اظهار داشت: باید از این اسناد جهت استفاده عملی در حوزه های مختلف تربیتی، فرهنگی و فکری استان  بهره مند شد تا این الگوها نه تنها برای کشور بلکه برای جهان اسلام معرفی شوند.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: عمده رسالت شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، اجرای کارهای فکری، فرهنگی و تربیتی است تا این فکر و فرهنگ در جامعه نهادینه شود و نواقص شناسایی شود.
وی با اشاره به اینکه دوام و بقای نظام وابسته به فرهنگ ایثار و شهادت است که باید به شیوه های نو گسترش و ترویج داده شود، گفت: باید از ظرفیت رسانه ها و اهالی فرهنگ و  هنر برای اجرای کارهای هنری به شکل نوین استفاده شود تا ادبیات و گفتمان این فرهنگ در جامعه ایجاد شود.
خرّم افزود: همه دستگاه ها و نهادهای عضو شواری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مسوولیت بسیار مهمی در این حوزه دارند وباید نسبت به گذشته فعال تر عمل کنند.
وی اظهار داشت:  یکی از مهم ترین دستگاههایی که در نظام تعلیم و تربیت کشور می تواند فرهنگ ایثار و شهادت را در بین نسل نوجوان و جوان ما ترویج کند آموزش و پرورش است و باید این موضوعات در مدارس، مراکز آموزشی و تربیتی اندیشه ورزی شود.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: 36 هزار شهید دانش آموز در کشور داریم که می توان از زندگی نامه این شهدا، ویژگی های خاص و خط و مش آنها از لحاظ معنوی و فکری در فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان در مدارس و مراکز آموزشی بهره مند شد.
وی با اشاره به اینکه با انجام کارهای روتین نمیتوان انتظار داشت که به رسالت عظیمی که در مقابل شهدا داریم عمل کنیم، گفت: ویژگی های خاص هر استان در نظام نامه مهندسی فرهنگی که در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در حال تدوین است، مورد توجه قرار گیرد.
 خرّم ادامه داد: از ویژگی های خاص استان آذربایجان شرقی در حوزه ایثار و شهادت می توان به این موارد اشاره کرد که 2 شهید محراب از آذربایجان شرقی بوده، بمباران مدرسه میانه و اینکه دانشگاه تبریز مشهد الشهدای دانشگاه های کشور است.
وی همچنین با اشاره به اینکه دهم آبان سالگرد شهادت اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی است، افزود: شهید قاضی رکن اصلی انقلاب اسلامی در تبریز و کشور و یکی از یاران امام خمینی بود که در روند پیروزی و پایداری انقلاب در منطقه نقش بسیار اساسی داشتند.
مدیر كل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت به تاسی از فرهنگ عاشورایی شکل گرفته و همین موضوع، رمز ماندگاری و جاودانی آن در جامعه است، گفت: مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای نهادینه کردن این فرهنگ، برنامه‌های فرهنگی مختلفی از جمله تولید و نشر کتاب را در حوزه ادبیات پایداری اجرا می کنند.
رحیم نریمانی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم دولتی مردمی و برخواسته از بطن مردم برای مردم  است، افزود: دولت سیزدهم به تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، تکریم خانواده شهدا را وظیفه دانسته و جزو راهبردهای اصلی مسئولان است.
وی ادامه داد: دشمن به دنبال تخریب هویت ملی و تاریخی و دستاورهای ایران اسلامی است و از طریق جنگ رسانه ای، به دنبال ایجاد شبهه و تردید در افکار عمومی است.
نریمانی گفت: یکی از از استراتژی ترین شوراهای عالی کشور، شواری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که تمامی دستگاه های مسوول در این شورا باید بیش از پیش در این زمینه فعال باشند چرا که روحیه ایثار می تواند موجب انسجام ملی و فکری شود.
وی با اشاره به اینکه  یکی از تكنیك های جنگ نرم دشمن، زیر سؤال بردن گذشته و ارزش های انقلاب و فرهنگی است اضافه کرد: اسناد مربوط به شهدا سندهای شفاف و نقشه راه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که در چهل ساله دوم انقلاب می‌تواند برای بسیاری از مشکلات کشور الگو داشته باشد.
انتهای پیام/
آثار فاخر هنری بهترین راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار