معاون وزیر صمت اعلام کرد:

رشد ۶۰ درصدی تجارت با آفریقا در هفت ماه نخست امسال

1401/08/03 - 21:04 - کد خبر: 78699 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: سال گذشته صادرات ما به کشورهای آفریقایی نسبت به سال ۹۹، حدود ۱۰۰ درصد رشد کرد و در هفت ماه نخست سال جاری نیز حجم صادرات به آفریقا رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم.

به گزارش نصر، علیرضا پیمان‌پاک در همایش معرفی فرصت‌های تجاری کشورهای غرب آفریقا گفت: توجه به بازارهای نوظهور به ویژه بازار آفریقا به عنوان بازار بکر و پیشرو، مورد تاکید وزارت صمت در دولت سیزدهم است.
وی ادامه داد: این همایش‌ها با هدف شناسایی ظرفیت‌های دو بازار برگزار شده است. مسئله اصلی این است که ما چگونه می‌خواهیم یک شناخت نسبی از این بازار ایجاد کنیم؛ از این‌رو نمایشگاه‌های بر مبنای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های برنامه‌ریزی کردیم.
معاون وزیر صمت با اشاره به حمایت شرکت شهرک‌ها و معاونت علمی و فناوری، اظهار داشت: بحث اعزام و هیات تجاری تخصصی باید به شکلی باشد که به نتایج قابل توجهی دست بیابیم.
پیمان‌پاک با بیان اینکه باید زمینه کاهش تعرفه‌ها در مذاکرات پیگیری شود، تصریح کرد: تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد یکی موضوعات اصلی دولت است که باید بتوانیم با عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای که مکمل اقتصاد ما هستند و می‌توان به تفاهم‌های خوبی در زمینه تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد نائل شد. 
وی با اشاره به تجربه ایران با کشورهای همسایه در زمینه ایجاد کریدروهای سبز گمرکی، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌ها برای کشورهای هدف صادراتی استفاده کنیم. مسئله بعدی لجستیک و ایجاد خط مستقیم است. سال‌های سال موضوعات اصلی بحث تجارت در حوزه آفریقا بوده است. اکنون اقدامی در این زمینه انجام شده است. باید بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های موجود انتقال ارز داشته باشیم و مسائل بانکی را حل کنیم. 
رئیس سازمان توسعه تجارت تجارت خوبی با کشورهای همسایه و حوزه اوراسیا داریم و به زودی اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد، ابراز داشت: ظرفیت صندوق ضمانت صادرات مطرح است. این صندوق در بازار هدف فعال شده است و قراردادهای لازم اجرا دارد و قراردادها را بیمه می‌کند. بازارهایی که کمتر شناخته شده است، با توجه اعتماد و ظرفیت‌ها اقدام کنند و نیاز به زیرساخت‌ها دارد که صندوق ضمانت صادارت می‌تواند یکی از عوامل ایجاد کننده اطمینان‌بخشی باشد.
پیمان‌پاک با اشاره به افزایش حجم صادرات به آفریقا بیان کرد: روند تجارت رو به رشد که در سال گذشته اتفاق افتاد، باید دنبال شود. سال گذشته صادرات ما به کشورهای آفریقایی نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۰۰ درصد رشد کرد و در هفت ماه نخست سال جاری نیز حجم صادرات به آفریقا رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم که امیدواریم با همین روند توسعه تجارت را شاهد باشیم و از ظرفیت‌های خوبی که در قاره آفریقا وجود دارد بهره بیشتری بگیریم.

سفیر غنا: تمایل داریم که خودروهایی ایران در خیابان‌های ما ورود کنند
در ادامه نشست، اریک اسوونگ، سفیر غنا در ایران با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی، یادآور شد: برآورد سود صنعت قهوه در دنیا ۹.۹ تریلیون دلار است که صادرات دانه‌های روغنی به شکل خام است که می‌توان در این زمینه از تکنولوژی خوبی که در ایران وجود دارد برای فرآوری و صادرات آن بهره گرفت.
وی ایران را جزو کشورهای مهم در صنعت خودروسازی دانست و عنوان کرد: شرکت‌های بزرگی مانند تویوتا و نیسان علاقه دارند که به بازار غنا وارد شوند. ما هم تمایل داریم که خودروهایی ایران در خیابان‌های ما ورود کنند. 
سفیر غنا در تهران با بیان اینکه تولید صنعتی نفت و گاز از سال ۲۰۱۰ در این کشور آغاز شده است و ما تمایل داریم که دانش ایرانیان در این زمینه بهره بگیریم، گفت: همچنین با سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری، می‌توان به نتایج مطلوبی برسیم. 
انتهای پیام/
رشد ۶۰ درصدی تجارت با آفریقا در هفت ماه نخست امسال ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار