معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه:

واکسن آنفلوآنزا را فقط گروه‌های پرخطر دریافت کنند

1401/08/03 - 18:11 - کد خبر: 78685 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه با بیان اینکه سویه «H۳N۲» از آنفلوآنزا در حال گردش است، گفت: واکسن آنفلوآنزا را فقط گروه‌های اولویت‌دار و پرخطر از جمله سالمندان دریافت کنند تا هم تعادل عرضه و تقاضای آن در سطح داروخانه‌ها حفظ شود و هم گروه‌های هدف دسترسی راحت به واکسن داشته باشند.

به گزارش نصر، الهه حق‌گشایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد دارای نارسایی ایمنی، بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، افراد مبتلا به دیابت تیپ یک و تیپ دو که عارضه‌دار شده‌اند، مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماریهای عصبی عضلانی و بیماران دارای سوءتغذیه نیز باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.
وی همچنین به افراد فاقد طحال، گروه سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی‌مدت با آسپیرین یا داروهای حاوی سالیسیلات می‌باشند و همچنین افراد مبتلا به چاقی مفرط نیز توصیه کرد که واکسن بزنند.

مبتلایان از شیوع گسترده‌تر آنفلوآنزا پیشگیری کنند
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه و رئیس مرکز بهداشت شهرستان به برخی از الزامات پیشگیری از آنفلوانزا اشاره کرد و گفت: این بیماران باید در منزل استراحت کنند و دست‌های خود را به طور مکرر با آب و صابون بشویند.
دکتر حق‌گشایی اضافه کرد: افراد سالم از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خود اجتناب کنند زیرا راه غیرمستقیم انتقال بیماری از این طریق است.
وی خطاب به بیمارانی که علائم بیماری آنفلوآنزای آنان شدید نیست، توصیه کرد که دهان و بینی خود را در هنگام عطسه و سرفه بپوشانند و دستورالعمل‌های بهداشتی، بهداشت دست‌ها و فاصله با دیگران را رعایت کرده و از تماس نزدیک با افراد دیگر دوری کنند.
وی در مورد اقداماتی که در سطح شهرستان برای مقابله با این بیماری انجام شده، بیان کرد: کمیته دانشگاهی آنفلوانزا در سطح شهرستان با حضور سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه تشکیل، و پایگاه‌های دیده‌ور سرپایی و بستری طبق دستورالعمل وزارتی راه‌اندازی شده است.
دکتر حق‌گشایی همچنین به تخصیص واکسن آنفلوانزا به گروه‌های اولویت‌دار و تزریق به این گروه‌ها شامل پرسنل بهداشت و درمان، مراکز تحت پوشش بهزیستی، بیماران صعب‌العلاج و پیوند عضو و غیره نیز اشاره کرد و افزود: تهیه و توزیع داروی «اوسلتامیویر» در سطح مراکز درمانی، و اجرای برنامه‌های آموزشی با مشارکت رسانه‌ها نیز جزو همین اقدامات است.
به گفته وی این معاونت برای زمان اپیدمی نسبت به راه‌اندازی آزمایشگاه آنفلوانزا در سطح شهرستان و اخذ تاییدیه‌های لازم و تهیه کیت‌های لازم اقدام کرده و انجام بازرسی‌های مشترک با دامپزشکی از محل‌های احتمالی وقوع اپیدمی آنفلوانزای پرندگان را در دستور کار دارد.
دکتر حق‌گشایی افزود: گزارشی از بروز آنفلوانزای پرندگان در سطح شهرستان وجود ندارد و امسال از ۲۸۷ مورد مشکوک، نمونه آنفلوآنزا تهیه شده که نتیجه 15 مورد از آنها مثبت بوده است.

آنفلوآنزا چگونه منتقل می‌شود؟
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا که آنفلوآنزا چگونه منتقل می‌شود؟ بیان کرد: شایع‌ترین راه انتقال ویروس آنفلوآنزای انسانی فصلی به صورت فرد به فرد با واسطه قطره‌های تنفسی است.
دکتر حق‌گشایی ادامه داد: انتقال از طریق قطره‌های تنفسی بزرگ نیز نیازمند تماس نزدیک بیمار و فرد سالم است و انتقال از طریق سطوح آلوده به قطره‌های تنفسی آلوده نیز روش احتمالی دیگری برای سرایت بیماری به شمار می‌رود.
به گزارش ایرنا آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال ظاهر می‌شود.
تب و سرفه آنفلوآنزا به عنوان علائم کلیدی مطرح می‌شود و سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد اما سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند.
اهمیت آنفلوآنزا در سرعت انتشار همه‌گیری‌ها، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن، به خصوص ذات‌الریه ویروسی و باکتریایی است.
انتهای پیام/
واکسن آنفلوآنزا را فقط گروه‌های پرخطر دریافت کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار