معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم؛

چالش دانشگاهیان در تجاری‌سازیِ دانش/ فضای ۱۵۰۰ متری در اختیار پارک فناوری ایران در شانگهای چین قرار گرفت

1401/08/02 - 11:36 - کد خبر: 78547 نسخه چاپی

نصر: معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه تا به حال ۱۱۰ تور فناوری در کشور برگزار شده است، از برنامه‌ریزی برای بازدید روسای پارک‌های علم و فناوری کشور از پارک‌های علم و فناوری چین خبر داد.

به گزارش نصر، «علی خیرالدین» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگویی در خصوص تورهای فناوری بین‌المللی و برنامه‌ها برای مراودات پارک‌های علم و فناوری با پارک‌های سایر کشورها توضیح داد: یکی از مباحثی که در حوزه فناوری و نوآوری جزو ماموریت‌های اصلی ماست، گسترش گفتمان فناوری و نوآوری است. یکی از این مباحث بحث فرهنگسازی و آشنایی مردم، کارشناسان، دانشجویان، دانش آموزان، مسئولان و… با این حوزه است. خیلی از افراد با این حوزه آشنا نیستند و واژه‌های استارتاپ، دانش بنیان‌ها، پارک‌های علم و فناوری و… برای همه ملموس نیست. ما برنامه‌ای را در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم پیش بینی کرده‌ایم و آن برنامه تور ملی فناوری است.
خیرالدین در ادامه با بیان اینکه این تور در دو بخش فعالیت‌هایی دارد، بیان کرد:‌ یک بخش از تورها خصوصی و تخصصی و دیگری بخش ترویجی و عمومی. یعنی بخشی در این برنامه داریم که مثلا مردم عادی می‌توانند به پارک‌ها بیایند و با شرکت‌های دانش بنیان آشنا شوند. در بخش دیگر افراد متخصص و بخش خصوصی به پارک‌ها می‌آیند مثلا روسای دانشگاه، سازمان بازرسی یا جهاد کشاورزی و… به دیدن پارک‌ها می‌روند. در این دو راستا فعالیت‌های خیلی خوبی صورت گرفته است تا الان هم حدود ۱۱۰ تور فناوری در کشور برگزار شده است.
به عنوان مثال یکی از تورهای اخیر ما با حضور دستگاه بازرسی کشور، معاونین و مدیران در پارک دانشگاه صنعتی شریف بود. خیلی از روسای پارک‌های ما جدید هستند و تور فناوری برایشان گذاشتیم و در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان این کار انجام شد تا یک روز کامل این امکان باشد که روسای پارک‌ها از آنجا دیدن کنند و با برخی مفاهیم آشنا شوند. در واقع می‌خواستیم قبل از مدیریت، آموزشی دیده باشند. 
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در مورد تعاملات با پارک های خارجی و دیگر کشورها اظهار کرد:‌ ما قرار است پردیس‌های بین المللی را در سطح دنیا به ویژه کشورهای حاشیه خودمان ایجاد کنیم. یکی از اتفاقات در این راستا، همکاری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با کشور چین بود که برنامه‌ای را  تحت عنوان «دفتر تعاملات بین المللی» در منطقه شانگهای پیش بینی کردند و فضایی حدود یک هزار و 500 متری در اختیار پارک فناوری ایران در شانگهای چین قرار دادند و ما نیز فضایی را برای شرکت‌های چینی درنظر گرفته‌ایم و شرکت‌های دانش بنیانی که از ایران بخواهند در چین فعالیت کنند به این منطقه می‌روند و اگر چینی‌ها بخواهند به ایران بیایند در منطقه‌ای که در نظر می‌گیریم فعالیت خواهند کرد.
او افزود: در واقع با این تعامل یک نوع مبادله شرکت‌های دانش بنیان و فناور اتفاق می‌افتد. بحثی که در خصوص تور بین المللی وجود دارد این است که ما می‌خواهیم در اولین فرصت روسای پارک‌های علم و فناوری و معاونانشان را به منطقه شانگهای و پارک های علم و فناوری کشور چین ببریم. چین یکی از کشورهایی است که پارک‌های علم و فناوری مطرح و بزرگی در دنیا دارد مانند پارک Z و می‌خواهیم روسای پارک‌ها بدانند که کارهای بزرگی در سطح بین المللی در پارک‌ها اتفاق می‌افتد و باید با این موضوعات آشنا شوند. 
خیرالدین در پاسخ به سوالی درخصوص حضور زنان فناور در پارک‌های علم و فناوری بیان کرد: اتفاقا خیلی جالب است که اخیرا که به استان کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده بودم و دیدم که رئیس یکی از قوی‌ترین شرکت‌های دانش بنیان یک خانم است و در زمینه تولید دارو فعالیت جدی و گسترده‌ای داشت. 
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم درخصوص قوانین جدید دانش بنیان‌ها و تاثیر آن در بهبود وضعیت کار در این زمینه اظهار کرد: خوشبختانه امسال که سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است، ما دو قانون در این زمینه داشتیم؛ نخست قانون جهش تولید دانش بنیان را داشتیم که خردادماه سال جاری مصوب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. این قانون در این حوزه بسیار پیشرو و پیشرفته است و می‌تواند نقشه راه ما باشد. یکی هم آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری بود که آن نیز تصویب شد و روی آیین نامه اجرایی و دستورالعمل‌هایش کار می‌شود و آن را می‌نویسند و آیین نامه حمایت هم توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تهیه و به تصویب هیات دولت رسیده و روی آن نیز به عنوان قانونی برای دانش بنیان‌ها کار می‌کنیم. 
خیرالدین در مورد تجارت محصولات فناورانه و امید تولیدکنندگان به صدور آنچه از شرکت‌های دانش بنیان به دست می‌آید، گفت: مشکل اصلی ما بحث تجاری‌سازی است. در دانشگاه‌ها می‌توان ایده را به دانش تبدیل کنیم و بعد نمونه آزمایشگاهی از آن ایده سازیم، اما در مرحله بعد اساتید یا گروه‌ها نمی‌توانند این طرح و نمونه را تجاری‌سازی کنند یعنی به راحتی نمی‌توانیم فناوری را به نوآوری تبدیل کنیم و اصطلاحا به این مسئله «دره مرگ نوآوری» می‌گویند اصطلاحی معروف است و در همه جای دنیا همین گونه است. 
او تصریح کرد: در این مرحله مدام باید هزینه کرد. ابتدای کار تحقیق و توسعه (R&D) است و فرد باید هزینه کند چراکه هنوز محصولی به دست نیاورده است. در این مراحل چون باید مدام هزینه کرد، خیلی از افراد نمی‌توانند از این مرحله گذر کنند و باید به آن‌ها کمک کرد و ما در وزارت علوم در همین راستا طرحی داریم به نام «یارانه تجاری سازی» که روی آن کار می‌کنیم. مشکل ما فروش محصولات و صدور مجوز است که باید دقیق روی این نکات کار کنیم.
انتهای پیام/
چالش دانشگاهیان در تجاری‌سازیِ دانش/ فضای ۱۵۰۰ متری در اختیار پارک فناوری ایران در شانگهای چین قرار گرفت ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار