سخنگوی وزارت امور خارجه:

مطالبات ایران در موضوع مذاکرات قانونی، روشن و منطقی است

1401/08/02 - 11:15 - کد خبر: 78538 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تعهد در مقابل تعهد پیام واضح ایران گفت: مطالبات ایران در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها قانونی، روشن و منطقی است.

به گزارش نصر، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره پیام اخیر آمریکایی ها در موضوع مذاکرات رفع تحریم ها تاکید کرد: پاسخ ایران در این زمینه واضح و روشن است و آمریکایی ها نمی توانند با تحریم و تحریک ایران را وادار کنند که امتیازی بگیرند.
کنعانی درباره واکنش ایران به حمایت علنی آمریکا از آشوبگران در ایران و ادعای کنار گذاشته شدن مذاکرات گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند؛ آنها و بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند و مذاکراتی هم در این زمینه انجام می‌دهند.
کنعانی با تصریح اینکه صورت مسئله روشن است، گفت: پاسخ ایران در این زمینه واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی  کاملاً قانونی، روشن و منطقی است. اگر آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه ای ندارند، چرا پیغام می‌دهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تاکید می‌کنند؟ 
وی تاکید کرد: مشخص است که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند هم می‌خواهند هزینه های توافق را پرداخت نکنند، آنها همچنین روی موضوعاتی شرط‌بندی کردند که بارها و بارها از آن نتیجه گرفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آنها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.
کنعانی افزود: آنها از روش های غلطی که همواره به نتایج نامناسبی  منتهی شده است، نتیجه نگرفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص مواضع غیرسازنده برخی کشورهای غربی و اروپایی علیه کشورمان گفت: در طی روزهای آینده اقدام متناسب و متقابل با تحریم های اعمال شده اخیر انجام خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: برخی کشورهای غربی و اروپایی حمایت از اغتشاشگران ، ایجاد فضای تبلیغی و میدان دادن به جریان هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند را در دستور کار قرار داده اند.
وی درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران نیز گفت: پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده و در مسیر پیشرفت قرار داریم؛ آزادسازی دارایی های ایران موضوع فنی است و مذاکرات فنی در جریان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اروپا و آمریکایی ها خود زمینه ساز آغاز جنگ در اوکراین شدند، تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ یک از طرف های درگیر در جنگ اوکراین نیستیم و این یک رفتار فرافکنانه و اتهام زدن بی حاصل است که در جهت پایان دادن به جنگ نیست.
انتهای پیام/
مطالبات ایران در موضوع مذاکرات قانونی، روشن و منطقی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار