دبیرکل سازمان فائو:

۳.۱ میلیارد نفر جمعیت جهان توانایی تامین غذایی سالم را ندارند

1401/08/01 - 16:26 - کد خبر: 78492 نسخه چاپی

نصر: دبیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با بیان اینکه گرسنگی در دنیا رو به افزایش است، گفت: امروزه ۳.۱ میلیارد نفر از مردم دنیا هنوز از عهده تامین یک رژیم غذایی سالم برنمی‌آیند.

به گزارش نصر، «چو دونگ یو» روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در ایران با ارائه پیام ویدئویی افزود: در این سال‌ها با چالش‌های پیچیده امنیت غذایی روبرو بوده‌ایم، سه سال پاندمی کرونا، اوج رکود اقتصادی، مناقشات و جنگ، بحران اقلیمی، وقفه در زنجیره‌های تامین بین‌المللی، افزایش نابرابری و افزایش قیمت مواد غذایی تایید می‌کنند که تا چه اندازه اقتصاد زندگی ما به یکدیگر مرتبط هستند. افزایش قیمت مواد غذایی بر زندگی همه ما تأثیرگذار است؛ اما بیشترین تاثیر بر روی افراد آسیب‌پذیر و کشورهایی است که در حال حاضر بحران غذایی را تجربه می‌کنند.
دبیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اظهار داشت: امروزه ۳.۱ میلیارد نفر از مردم دنیا هنوز از عهده یک رژیم غذایی سالم بر نمی‌آیند، گرسنگی رو به افزایش است این مسئله ۸۲۸ میلیون نفر را در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرار داد که ۴۶ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود.
وی اضافه کرد: قحطی و سوءتغذیه عامل اصلی از دست رفتن زندگی افراد و به خاطر افتادن زندگی سالم برای آینده فرزندانمان است، وقایع فاجعه بار کوتاه‌مدت در حال تبدیل شدن به بحران‌های طولانی‌مدت با چالش‌های هم زمان هستند که در طولانی‌مدت باعث آوارگی تعداد زیادی از مردم می‌شود.
چو دونگ یو گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند استفاده از قدرت همبستگی و اقدامات جمعی هستیم، نظام‌های کشاورزی و غذایی ما پتانسیل بالایی برای آینده‌ای پررونق و عادلانه‌تر در اختیار دارند؛ زیرا به حوزه‌های مختلف از زندگی و اقتصاد ما از کشاورزی گرفته تا منابع طبیعی، انرژی، بهداشت و حوزه‌های بسیار دیگری مرتبط هستند، کشاورزی یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین مداخلات انسانی به شمار می‌رود.
وی افزود: برای احترام به تعهدات مبنی بر فراموش نکردن هیچ انسان دیگری ضروری است که نظام‌های کشاورزی خود را برای داشتن آینده بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و یک زندگی بهتر برای همه کارآمدتر، فراگیرتر، تاب‌آورتر و پایدارتر کنیم ما باید با سرمایه‌گذاری در نظام‌های کشاورزی جهانی اقدام به توانمندسازی آسیب‌پذیرترین افراد، از جمله تولیدکنندگان خرد کنیم این به معنای دسترسی بهتر به آموزش، مشوق‌ها، علم، داده‌ها، فناوری و نوآوری است، بنابراین تولیدکنندگان خرد می‌توانند در مرکز این تحول قرار داشته باشند.
دبیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اظهار داشت: ما نیازمند داشتن یک سیستم آموزشی شایسته در مناطق دورافتاده و پایان دادن به کار کودکان هستیم، در حالی که به برابری جنسیتی کمک کرده و از افراد بومی و روستایی حمایت می‌کنیم که حافظ بخش زیادی از تنوع زیستی کره زمین هستند در عین حال دولت‌ها باید برنامه‌های حمایت اجتماعی و هدفمند برای حفاظت به موقع از اقشار آسیب پذیر داشته باشند ما باید از کشورهایی که در خطر گرسنگی، سوءتغذیه و قحطی قرار دارند حمایت کنیم به آنها کمک کنیم که نظام‌های کشاورزی و غذایی خود را تغییر داده به جذب سرمایه برای درخواست‌های بشردوستانه بپردازیم و تاب‌آوری را افزایش دهیم، افزایش تولید غذاهای مغذی و حفظ منابع طبیعی باید در اولویت بالاتری قرار گیرند.
وی گفت: چارچوب راهبردی ۲۰۲۲ - ۲۰۳۱ فائو در حمایت از سند ۲۰۳۰ و اهداف توسعه پایدار، این تحول را در اولویت تمامی حوزه‌های کاری خود قرار داده است. اجلاس نظام‌های غذایی سازمان ملل در ۲۰۲۱ و راهبردهای چندجانبه دیگر، مذاکره و راهکارهای تحول در نظام‌های کشاورزی را در اولویت دستور کار جهانی قرار می‌دهد.
چو دونگ یو افزود: فائو از طریق میزبانی مرکز هماهنگی پشتیبانی نشست نظام‌های غذایی سازمان ملل به نمایندگی از نظام ملل متحد از اجرای این راهکارهای داخلی برای تغییر حمایت می‌کند.
اجازه دهید روز جهانی غذا یادآور لزوم تسریع این تلاش‌ها و تکاپو برای آینده‌ای باشد که هیچ انسانی در آن فراموش نمی‌شود و هر فردی به غذای سالم و قابل تهیه دسترسی دارد. بیایید در کنار یکدیگر برای ساختن عصر جدیدی از امید برای تمام مردم در هر مکانی بیشتر تلاش کنیم.
انتهای پیام/
۳.۱ میلیارد نفر جمعیت جهان توانایی تامین غذایی سالم را ندارند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار