خبر/
پایانه مسافربری تبریز در مسیر هوشمندسازی
نصر: ساختمان فعلی پایانه مرکزی تبریز که به عنوان بزرگ ترین پایانه مسافربری شمالغرب کشور اسفند ماه سال ۱۳۹۴ با اعتباری معادل ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد نقش مهمی در مسافرت های بین شهری آذربایجان شرقی دارد اما به نظر می رسد همچنان نیازمند بهبود سامانه های نرم افزاری و هوشمندسازی است.
به گزارش نصر، پایانه های مسافربری بین شهری از کانون های حمل و نقل عمومی محسوب می شوند و نقش مهمی در تسهیل سفرهای جاده ای و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، کاهش مصرف سوخت و حوادث رانندگی دارند.
در کنار تهیه آسان بلیت و کاهش زمان معطلی در پایانه ها که همواره مورد انتظار مسافران است، استفاده از سامانه مدرن کنترل حرکت و ورود و خروج ناوگان حمل و نقل مسافر و جوابگویی به این خواسته شهروندان نیازمند ارتقای سیستم ها نرم افزاری و هوشمندسازی خدمات پایانه هاست.
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تبریز معتقد است اجرای سامانه هوشمندسازی پایانه ها و پیاده سازی فیبرنوری برای ارایه خدمات بهتر به مسافران ضروری است.
احمد زارعی با تاکید بر ضرورت اجرای زیرساخت های ارتباطاتی ثابت و فیبر نوری خاطرنشان می کند: در زمان کنونی پایانههای مسافربری شهرها فراتر از یک مکان برای خرید بلیت و سوار و پیاده شدن مسافران به اتوبوسها شده است.
وی اضافه می کند: پایانه های مسافری با گسترش شهرها، افزایش تقاضای سفر و توسعه انتقال بار و کالا در کنار حمل مسافر به مکانی جهت تبادلات تجاری و خدمات رفاهی تبدیل شده است.
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تبریز با اشاره به اینکه هوشمندسازی عملکردها در سهولت فعالیتهای روزانه شهروندان نقش زیادی دارد، اظهار می کند: ارایه خدمات الکترونیکی در بهبود عملکردها موثر است.
زارعی، اعلام می کند: هم اکنون اقداماتی در این بخش انجام شده که امید است کلانشهر تبریز در انجام این فرایند الگو باشد.
وی یادآور می شود: با تامین اعتبار لازم و رفع مشکلات موجود در پایانههای شهر، وضعیت فعلی آنها نیز ارتقا مییابد و بهرهوری لازم در حوزه عمرانی، بهسازی ساختمانها و اقدامات هوشمندسازی و ارائه خدمات بهینه برای مسافران در سفرهای برونشهری و برون استانی ایجاد می شود.
افزایش ۷۰ درصدی ورود و خروج مسافر از پایانههای مسافربری شهرداری تبریز
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری تبریز با اعلام اینکه از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور امسال بیش از چهار میلیون مسافر از طریق پایانههای مسافربری به تبریز وارد یا از این شهر خارج و از خدمات پایانهای بهرهمند شدندف اعلام می کند: شاهد افزایش ۷۰ درصدی ورود و خروج مسافر در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
زارعی خاطرنشان می کند: در ۶ ماهه سال گذشته ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۲۹۶ نفر جابه جا شده و از خدمات پایانه های مسافربری شهرداری تبریز استفاده کرده اند.
انبار توشه پایانه مرکزی تبریز مکانیزه شد
اسماعیل شاهی معاون اداری و مالی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تبریز هم با اشاره به ساماندهی انبارهای توشه این پایانه اعلام می کند: پایانه مرکزی تبریز به دلیل کثرت مسافران و به تبع آن تعدد رفت و آمد اتوبوس ها و وسائط نقلیه، در راستای خدمات دهی به همشهریان تمهیدات ویژه ای داشته و ساماندهی و مکانیزه کردن انبارتوشه پایانه نیز با توافقات صورت گرفته با انجمن صنفی شرکتها و موسسه های مسافربری تبریز در جهت رضایت مندی همشهریان صورت گرفته است.
این در حالی است که موسوی رئیس انجمن صنفی شرکتها و موسسه های مسافربری تبریز هم بر ضرورت تهیه نرم افزار یکپارچه جهت مدیریت انبارهای توشه غیر همراه مسافر و ارائه امکانات ثبت اتوماتیک بارنامه های خروجی و ورودی، ثبت اتوماتیک تاریخ و زمان ورود و خروج بار و بسته ها ، ثبت اتوماتیک شماره بارنامه ها ،چاپ بارنامه ها در سایزهای مختلف و کاهش هزینه های ثبت بارنامه های دستی ارسال بارنامه بصورت آنلاین ، ارسال پیامک و ساماندهی آنها در جهت خدمات دهی به شهروندان تاکید می کند.
به هر حال افزایش سطح خدمات و تسهیل دسترسی به خدمات شهری نیازمند استفاده از فناوری های روز است و پایانه های مسافربری به عنوان یکی از کانون های ارتباطات اجتماعی با هوشمندسازی و ارتقای سامانه های ارتباطی گام های بزرگی در جهت توسعه شهری بر می دارند.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا