گزارش اختصاصی نصر/

مراکز درمانی تبریز مملو از بیمار / صف های طاقت فرسای آنفلوآنزا

1401/08/01 - 08:23 - کد خبر: 78426 نسخه چاپی

نصر: به دنبال شیوع آنفلوآنزا در تبریز بسیاری از مراکز درمانی و کلینیک های این شهر مملو از مراجعانی است که جهت درمان مراجعه کرده اند.

به گزارش نصر، به منظور مشاهده میدانی از وضعیت مراکز درمانی به اورژانس بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) تبریز مراجعه می کنیم در بدو ورود با نوبت بیش از 150 نفری مواجه می شویم.
یکی از مراجعان در گفت و گو با خبرنگار نصر گفت: فرزندم دو روز است که تب می کند و علایم بیماری داشت که جهت تجویز دارو به بیمارستان مراجعه کردیم .
وی با اشاره به صف موجود در این بیمارستان گفت: پیش از مراجعه به بیمارستان بین المللی تبریز به چند کلینیک رفتیم ولی آنها هم خیلی شلوغ بود.
یکی از کادر درمان حاضر در این بیمارستان نیز اظهار داشت: حدود دو هفته است که میزان مراجعان با علایم آنفلوآنزا زیاد شده است و از این حیث با صف های طولانی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: با وجود اینکه تمام شرایط برای معاینه و تشخیص درمان در بیمارستان فراهم شده است ولی تعدد مراجعان موجب بروز صف در بخش اورژانس به ویژه بخش کودکان شده است.
این گزارش می افزاید، به منظور بررسی وضعیت کلینیک ها به کلینیک دکتر غریب واقع در خیابان فلسطین ( ملل متحد ) تبریز مراجعه می کنیم این مرکز نیز مملو از خانواده هایی است که به همراه کودکان شان جهت درمان مراجعه کرده اند.
 
تعداد محدود کلینیک های کودکان در تبریز
علی منوچهری یکی از شهروندان تبریزی که به همراه پسرش به این مرکز درمانی آمده بود در گفت و گو با خبرنگار نصر گفت: متاسفانه داروخانه ها هیچ شربت آنتی بیوتیکی را بدون تجویز پزشک عرضه نمی کنند این امر موجب شده است تا مراکز درمانی مملو از مراجعانی باشد که جهت تجویز نسخه و خرید داروهای آنفلوآنزا مراجعه کرده اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کلینیک های تخصصی کودکان در کلانشهر تبریز بسیار اندک است، افزود: برای شهری با یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دو کلینیک کودکان بسیار کم است امیدواریم مسئولان در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
میترا یاری یکی دیگر از مراجعان به کلینیک کودکان دکتر غریب اظهار داشت: حدود دو ساعت است که برای معاینه پزشک در نوبت هستیم و این برای کودکم که دارای تب بالای 39 درجه است که واقعا کلافه کننده است.
وی ادامه داد: با حضوری شدن مدارس با مریض شدن یکی از دانش آموزان سایر همکلاسی ها هم مریض می شوند من الان دو کودک مدرسه ای دارم که هر دو از مدرسه مریض شده اند. ای کاش مسئولان فکری به حال وضعیت مدارس در این پیک بیماری آنفلوآنزا بکنند.
 
افزایش مراجعان سرپایی به مراکز درمانی
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص گفت: موارد ابتلا به آنفلوآنزا از شهریور تاکنون در آذربایجان شرقی افزایش یافته، ولی خوشبختانه موارد فوتی و بستری بیمارستانی در استان نداشتیم.
حسین حقایی اظهار کرد: هر چند موارد سرپایی آنفلوآنزا نسبت به ماه قبل افزایشی است، اما تاکنون مورد مثبت از نوع خطرناک آنفلوآنزا، موسوم به «اچ وا. ان وان» در استان مشاهده نشده است.
وی افزود: آنفلوآنزای شایع در آذربایجان شرقی از انواع «اچ تری. ان تو»، «آ» و «ب» است که مبتلایان به آنها تحت درمان قرار می گیرند؛ البته افرادی که علامت دار هستند حتما به پزشک مراجعه و حداقل سه روز در منزل استراحت کنند.
وی یادآوری کرد: افراد در معرض خطر شامل سالمندان، دارای بیماران زمینه ای و بالای پنج سال از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند؛ ضمن اینکه کودکان ۲ تا پنج ساله هم می توانند با تجویز پزشک از واکسن استفاده کنند.
حقایی تاکید کرد: استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مقابله با آنفلوانزا فراموش نشود؛ به خصوص دانش آموزان در مدرسه از ماسک استفاده کنند؛ تهویه مناسب کلاس های مدارس  نیز برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و کرونا لازم است.
وی همچنین با اشاره به وضعیت ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی گفت: همچنان شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی در استان نداریم اما پنج شهرستان آذرشهر، شبستر، مراغه، ملکان، هریس در وضعیت زرد قرار دارند.
معاون بهداشتی علوم پزشکی تبریز ادامه داد: اسکو، اهر، بستان آباد، بناب، تبریز، چاراویماق، خداآفرین، سراب، جلفا، عجب شیر، کلیبر، مرند، میانه، هشترود، هوراند و ورزقان در وضعیت آبی کرونایی هستند.
حقایی یادآور شد: درصد واکسن تزریق شده به عنوان دز یادآور (نوبت چهارم) در افراد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از آخرین نوبت واکسیناسیون آنها سپری شده است، ۳.۴۳ درصد است.
انتهای پیام/
مراکز درمانی تبریز مملو از بیمار / صف های طاقت فرسای آنفلوآنزا نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار