خبر/

فروش تخم‌مرغ با نرخ بالای ۲۰ هزار تومان تخلف است

1398/09/06 - 17:05 - کد خبر: 7832 نسخه چاپی

نصر: در پی افزایش قیمت تخم‌مرغ طی روزهای اخیر، رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران قیمت هر شانه ۳۰ تایی این محصول را برای مصرف‌کنندگان حداکثر ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، در حالی شاهد افزایش قیمت تخم مرغ هستیم که در ماه‌های اخیر قیمت هر شانه دو کیلویی برای مصرف کنندگان بین ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزارتومان بوده است.

البته ناگفته نماند که مصرف تخم‌مرغ در ماه‌ها و فصول مختلف دارای نوسان قیمت می‌شود تاجایی که هر ساله در نیمه دوم سال شاهد افزایش مصرف تخم‌مرغ داخلی هستیم که به گفته برخی کارشناسان افزایش تقاضا علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید و نرخ تورم در افزایش نرخ تاثیرگذار است.

به گفته کارشناسان  و مسئولان نه تنها مشکلی در تولید این محصول نیست بلکه برای حمایت از تولیدکنندگان این بخش در ماه‌های اخیر اقدام به صادرات مازاد این محصول به کشورهای هدف از جمله عراق و افغانستان شده است. طبق آخرین آمارها، در سه ماه تابستان بیش از ۱۴ هزارتن تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.
این افزایش نرخ در حالی رخ داده است که با اصلاح نرخ بنزین قرار بود اتحادیه سراسری مرغ‌داران تخم‌گذار میهن با کمک اعضایش از هرگونه افزایش قیمت احتمالی در بازار مصرف جلوگیری کنند.

اکنون سالانه  نزدیک ۹۴۰ هزارتن تخم مرغ در داخل تولید می شود که بخش عمده این محصول به مصرف داخلی و بخش مازاد آن قابلیت صادرات دارد.

براساس آمارها سرانه مصرف تخم مرغ هر ایرانی سالانه حدود ۲۰۰ عدد تخمین زده شده است درحالی که در کشورهای پیشرفته دنیا سرانه مصرف این محصول بیش از ۳۰۰ عدد است.

یکی از فروشندگان واحدهای صنفی به ایرنا گفت: اکنون هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ را با قیمت ۲۲ هزارتومان به فروش می رساند که دانه ای ۷۰۰ تومان و هر کیلوگرم ۱۱ هزارتومان محاسبه می شود.

وی به کمبود عرضه تخم مرغ در سطح عمده فروشی ها اشاره کرد و افزود: واحدهای توزیع، تخم مرغ را برای ما سهمیه بندی کرده اند به طوری که ما روزانه هشت کارتن تخم مرغ سفارش می دهیم اما در نهایت  ۶ کارتن به ما می فروشند.

«مهدی یوسف‌خانی» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این باره گفت: امروز هر کیلوگرم تخم مرغ به طور میانگین درب واحدهای مرغداری کشور حدود هشت هزار و ۷۰۰ تومان، برای عمده فروشی ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برای مصرف کنندگان حداکثر ۱۰ هزارتومان است.

وی اظهارداشت: نرخ های بیش از ۲۰ هزارتومان برای خرید یک شانه ۳۰ تایی تخم مرغ برای مصرف کنندگان گران فروشی است.

یوسف‌خانی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ هر عدد تخم مرغ برای مصرف کنندگان حدود ۶۵۰ تومان است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران می گوید: بخش عمده افزایش قیمت‌ها مربوط به شرکت ها و برندهای معتبر بسته بندی است که هر شانه ۲۰ تایی تخم مرغ را با قیمت ۲۰ هزارتومان به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه تخلف گران فروشی مربوط به شرکت های بسته بندی است، اضافه کرد: در واقع این شرکت ها هر عدد تخم مرغ را به قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه می کنند.

یوسف‌خانی درباره کمبود احتمالی تخم‌مرغ در بازار  و تاثیر آن روی افزایش قیمت‌ها، گفت: در حال حاضر کمبودی در زمینه تامین تخم مرغ مورد نیاز کشور نداریم و برخی اقدام به بازار گرمی می‌کنند تا نرخ ها را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: در صورت افزایش نرخ این محصول؛ نیاز است که برای متعادل کردن قیمت ها، اندکی واردات انجام شود.

انتهای پیام/

فروش تخم‌مرغ با نرخ بالای ۲۰ هزار تومان تخلف است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار