سامانه پایش کار؛

صیانت از حقوق صنفی کارگران

1401/07/29 - 15:15 - کد خبر: 78301 نسخه چاپی

نصر: سامانه پایش کار گامی در راستای صیانت از کارگران در بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی است تا نحوه تأمین ایمنی، سلامت شغلی، ارتقای بهره‌وری کار و پایداری مشاغل مورد بررسی قرار گیرد.

 به گزارش نصر، صیانت از نیروی کار، بهبود شرایط کار و رعایت حقوق کارگران جزو سیاست‌ها و اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم است تا از این طریق به ارتقای وضعیت معیشت کارگران و عدالت اجتماعی جامعه عمل بپوشاند.
در همین زمینه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم سامانه پایش کار را راه‌اندازی کرده که براین‌اساس کلیه کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موظف هستند در این سامانه نسبت به خودارزیابی و تکمیل فرم‌های خوداظهاری اقدام کنند.
اهمیت و حساسیت موضوع اجرای صحیح و دقیق قوانین و مقررات کار بر کسی پوشیده نیست. سامانه پایش کار بستری برای انجام فرایندهای سازمانی و یا به‌عبارت‌دیگر مدیریت جریان کاری سازمان بر اساس فرایندها به صورتی کاملاً مکانیزه و خودکار است. با استفاده از نرم‌افزار پایش کار مدیران و برنامه‌ریزان سازمان می‌توانند فرایندهای اجرایی سازمان را مطابق نظر خود تعریف کرده و در هر زمان تغییر دهند.
مسئولان اجرای فرایندها در مورد نحوه اجرای فرایندهای تحت مسئولیت خود اطلاعات کامل و به‌روز دریافت کرده و در هر لحظه می‌توانند بر روند اجرای هر یک از فرایندها تأثیر گذارند.
مدیران سازمان به‌آسانی نظارت دقیقی بر روند اجرای روال‌های جاری در سازمان خود داشته و گزارش‌های آماری ارائه شده توسط این نرم‌افزار گردشکار، اطلاعات بسیار با ارزشی را در جهت بازمهندسی فرایندهای کاری و تجاری سازمان (BPR) و بهبود فرایندها در اختیار می‌گذارد.
سامانه پایش کار در راستای قانون کار شکل‌گرفته است و بنگاه‌های تولیدی که در آن کارگران مشمول قانون کار فعالیت دارند، باید اطلاعات کارگری خود را در این سامانه اعلام کنند. در قدم اول این اطلاعات به‌صورت خوداظهاری در سامانه بارگذاری می‌شود، اما بازرسان کار وقتی به کارگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اطلاعات را با وضعیت موجود تطبیق می‌دهند. برای ورود به این سامانه تنها کد کارگاهی نیاز است و کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به این سامانه اطلاعات درخواستی را بارگذاری کنند.
این سامانه به‌عنوان بانک اطلاعات از کارگاه‌های تولید مشمول قانون کار است؛ ازاین‌رو طبق قانون کار، همه بنگاه‌ها و کارگاه‌هایی که کارگران مشمول قانون کار و بیمه‌شده حضور دارند و دارای کد کارگاهی هستند، باید اطلاعات کارگری آنها در سامانه‌ پایش کار گردآوری کنند.
بر اساس ماده ۱۹۲  قانون کار، کارفرمایان موظف‌اند در مهلت مقرر، آمار و اطلاعات موردنیاز وزارت کار و امور اجتماعی را طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد تهیه و تسلیم کنند.
صیانت از حقوق صنفی کارگران
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سامانه ملی پایش کار باهدف ارتقای بهره‌وری کار و پایداری مشاغل فعال ایجاد شده، می‌گوید: صیانت از نیروی کار، رعایت حقوق صنفی اصحاب کار و تولید، بهبود شرایط کار، تأمین ایمنی و سلامت شغلی کارگران و همچنین پیگیری بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی کارگران پرتلاش از اولویت‌های دولت سیزدهم است.
«علی‌حسین رعیتی‌فرد» ادامه می دهد: ارتقای بهره‌وری کار و پایداری مشاغل در راستای اهداف این وزارتخانه و معاونت روابط کار است.
معاون روابط کار، با تاکید بر اجرای صحیح و دقیق قوانین و مقررات کار، اضافه می‌کند: تمام کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، دراسرع‌وقت با نهایت دقت، نسبت به خودارزیابی و تکمیل فرم‌های خوداظهاری این سامانه پیرامون وضعیت اجرا و اعمال قوانین و مقررات کار باید اقدام کنید.
به گفته وی، ورود به سامانه بدون ضرورت دریافت کد کاربری و رمز ورود بوده است و تنها از طریق ثبت کد کارگاهی امکان‌پذیر است.
این سامانه اقدامی در راستای سامان‌دهی وضعیت کارگران در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی است تا از نیروی کار به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی حفاظت شود.
انتهای پیام/
صیانت از حقوق صنفی کارگران خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار