خبر/

شرکت ایرانی انحصار تولید جلبک «اسپیرولینا» را شکست

1401/07/29 - 13:23 - کد خبر: 78294 نسخه چاپی

نصر: یک شرکت دانش بنیان تبریزی موفق به کشت صنعتی ریزجلبک «اسپیرولینا» شد که پیش از این در انحصار چهار کشور بود.

به گزارش نصر، اسپیرولینا نوعی جلبک سبز دریایی است که به کاهش وزن، پیش گیری از سرطان، کاهش کلسترول خون، مقابله با خستگی یا پیری کمک می‌کند. 
همچنین می توان از آن به عنوان یک مکمل رژیم غذایی استفاده کرد. اسپیرولینا دارای پروتئین و ویتامین بالایی است؛ تحقیقات نشان داده است که اسپیرولینا دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و همچنین توانایی کمک به تنظیم سیستم ایمنی بدن را دارد.
سازمان بهداشت جهانی اسپیرولینا را به عنوان ابرغذا یا غذای آینده معرفی کرده است که هم اکنون تولید این ماده باارزش در کشور انجام می شود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده اسپیرولینا در گفت وگویی در این باره اظهار کرد: پیش از این تولید این نوع جلبک فقط در اختیار آمریکا، چین، فرانسه و هند بود که برای اولین بار ما توانستیم به فرایند تولید این جلبک نه تنها در حد جهانی، بلکه کاملا قابل رقابت با مشابه خارجی دست یابیم.
ایزدی ادامه داد: فرایند تولید این جلبک در فضایی به وسعت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع به دو روش استخری و بیوفنس با کیفیت بسیار بالا و پروتئین ۶۸ تا ۷۵ درصد انجام می شود .
وی افزود: در این روش از هر ردیف حدود یکصد کیلوگرم جلبک تر در شبانه روز برداشت می کنیم که بعد از فراوری با مجوز سازمان غذا و دارو به بازار عرضه می شود.
ایزدی خاطرنشان کرد: این شرکت با تحقیقات بسیار توانسته قطعات مورد نیاز برای کشت را نیز تولید کند که هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت قابلیت رقابت با مشابه خارجی را دارد.
این شرکت تبریزی در حالی به فناوری تولید جلبک اسپیرولینا در کشور دست یافته که سال گذشته ۵۰۰ تن از این نوع جلبک به کشور وارد شده است و کارشناسان امر نیاز کشور به این ماده غذایی را حدود یک میلیون تن اعلام کرده اند که اگر زیر ساخت‌های تولید فراهم شود، می توان تا حد بسیاری جلوی واردات آن را گرفت.
استفاده از جلبک اسپیرولینا نه تنها در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد فراوان دارد بلکه در افزایش ایمنی بدن تاثیر مستقیمی دارد که می تواند جایگزین مکمل های غذایی باشد.
 انتهای پیام/
شرکت ایرانی انحصار تولید جلبک «اسپیرولینا» را شکست خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار