جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق معلمان/

نوید ادهم: طرح رتبه‌بندی گام نخست برای کاهش شکاف درآمدی معلمان است

1398/09/06 - 16:53 - کد خبر: 7829 نسخه چاپی

نصر: طرح «رتبه‌بندی فرهنگیان» بعد از حدود یک سال توقف، سرانجام در جلسه هیئت دولت مصوب شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، هیئت وزیران به ریاست رئیس جمهوری، نظام رتبه بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان براساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد. اما جزئیات این طرح چگونه است؟

نظام رتبه‌بندی معلمان، طرحی است که پس از سال‌ها وقفه در آموزش و پرورش، سرانجام به تصویب رسید؛ طرحی که به یکی از اولویت‌های سکانداران این وزارتخانه پررفت و آمد تبدیل شده بود و هدف آن به زعم آموزش و پرورشی‌ها، توجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان قلمداد شد و در نهایت سوم آذر، دولت آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی را تصویب کرد.

 

۷۲۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی معلمان

حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش درباره افرادی که مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند، گفته است: تمام افرادی که مشمول طبقه‌بندی مشاغل هستند، تحت پوشش رتبه‌بندی قرار می‌گیرند که شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، معاونان و مدیران و مشاوران مدارس است، در مجموع حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند و با اختصاص رتبه‌های مختلف برای افزایش صلاحیت حرفه‌ای و دانش تخصصی تشویق خواهند شد تا از این طریق بتوانند به رتبه‌های بالاتر ارتقاء یابند.

حاجی‌میرزایی درباره شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان مطرح‌ کرد:‌ صلاحیت‌های مورد سنجش شامل سه صلاحیت است که افراد به تناسب آن در رتبه‌های مختلف قرار می‌گیرند: نخست صلاحیت عمومی که همان صلاحیت‌های استخدام اولیه است، دوم، صلاحیت حرفه‌ای و سوم صلاحیت تخصصی یعنی دانش، تجربه، مهارت و نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد و توانمندی معلمان برای ایفای مسئولیت و تلاش برای ارتقای دانش تخصصی است.

 

امتیاز ویژه رتبه‌بندی برای افراد با سابقه بیش از ۲۴ سال

وی با اشاره به اینکه افراد باید حداقل دو سال سابقه معلمی داشته باشند تا تحت پوشش طرح رتبه‌بندی قرار گیرند، تصریح‌ کرد:‌ کسب رتبه اول دو سال، رتبه دوم شش سال، رتبه سوم ۱۲ سال، رتبه چهارم ۱۸ سال و رتبه پنجم ۲۴ سال سابقه معلمی نیاز دارد؛ برای افرادی که بعد از ۲۴ سال همچنان به همکاری ادامه دهند، امتیاز ویژه معادل میانگین افزایش رتبه‌بندی لحاظ شده که هر سال بین ۳ تا ۵ درصد به حقوق آنها اضافه می‌شود.

 

امتیاز بیشتر معلمان ابتدایی در رتبه‌بندی

وزیر آموزش‌وپرورش گفت:‌ معلمان ابتدایی چون کار آنها دشوار است و ۵ روز در هفته فعالیت می‌کنند تا ۱۰ درصد از سایر معلمان امتیاز و برخورداری مادی بیشتری خواهند داشت. حاجی میرزایی درباره اعتبار اجرای رتبه‌بندی معلمان عنوان‌ کرد: در قانون بودجه سال ۹۸ دو هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی پیش‌بینی شده که از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ اعتبار شده است به محض اینکه افراد در رتبه‌ها جای بگیرند و عملیات اجرا آغاز شود، اعتبار را دریافت می‌کنیم.

 

۴۲۰ هزار تومان؛ افزایش حقوق معلمان

وی درباره افزایش حقوق معلمان در طرح رتبه‌بندی گفت: افرادی که در رتبه اول قرار می‌گیرند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت و به تناسب سابقه و تجربه، حقوق افزایش می‌یابد به طور متوسط افزایش دریافتی معلمان با اجرای این طرح حدود ۴۲۰ هزار تومان است. وزیر آموزش‌وپرورش متذکر شد: براساس مصوبه هیئت وزیران، زمان اعمال این افزایش اول مهر ماه ۹۸ است و تمام افرادی که از مهر ماه با ما همکاری کردند جزو طرح رتبه‌بندی محسوب می‌شوند، پس از آنکه هیئت‌های ممیزه افراد را در رتبه‌ها تقسیم کردند، معوقات مربوط به رتبه‌بندی پرداخت می‌شود و ممکن است چند هفته‌ای برای ثبت‌نام و بررسی رتبه‌ افراد طول بکشد.

 

دو هزار میلیارد تومان؛ اعتبار طرح رتبه‌بندی

در ارتباط با این طرح دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش می‌گوید: طرح رتبه‌بندی معلمان طرحی است که در سال‌های اخیر مطرح شده است و توسط وزرای آموزش و پرورش، وعده‌اش به معلمان داده شده بود.

مهدی نوید ادهم در ادامه توضیح می‌دهد: خوشبختانه آیین‌نامه‌اش در دولت به تصویب رسید و اعتبار اولیه‌اش هم به میزان دو هزار میلیارد تومان به عبارتی ۲۰ هزار میلیارد ریال است که توسط دولت تأمین شده است. امیدوار هستیم که در آینده نزدیک و براساس تدابیری که واحدهای متولی در نظر گرفته‌اند، عملیاتی و اجرایی شود.

وی اضافه می‌کند: رتبه‌بندی دارای پنج طبقه مشخص است که از حرفه‌ای تا عالی را دربرمی‌گیرد و فرهنگیان براساس سابقه خدمت، دوره‌های آموزشی، نمرات ارزشیابی و بررسی سه صلاحیت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی که توسط کمیته‌هایی ارزشیابی شده است در این طبقات جای می‌گیرند. به گفته نوید ادهم معلمان برای اجرای طرح، گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند که مزایای غیرمستقیمی هم برای آن‌ها از جمله انتصاب پست‌های مدیریتی یا اعزام به خارج از کشور دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره زمان اعمال تغییرات مبتنی بر طرح رتبه‌بندی گفت: از تاریخ اول مهر ۹۸ موارد اعتباری رتبه‌بندی را در احکام معلمان درج و معوقات آن‌ها پرداخت می‌شود.

 

افزایش حقوق معلمان و کاهش شکاف درآمدی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا این طرح می‌تواند پاسخگوی خواسته‌های معلمان و جامعه فرهنگیان شود، تشریح می‌کند: این طرح یک گام روبه‌جلو است که شامل افزایش حقوق همکاران محترم می‌شود و این شکافی که بین دریافتی معلمان یا دیگران وجود دارد بخشی از آن را تأمین می‌کند. امیدواریم با این طرح این احساس فاصله‌ کاهش یابد و این شکاف مرتفع شود. این گام اول است.

انتهای پیام/

نوید ادهم: طرح رتبه‌بندی گام نخست برای کاهش شکاف درآمدی معلمان است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار