مستشار قضائی قوه قضائیه؛

اقدامات فرهنگی، وضعی و قضایی سه فرایند مهم در پیشگیری هستند

1401/07/28 - 14:21 - کد خبر: 78262 نسخه چاپی

نصر: مستشار قضائی و قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عنوان کرد: اقدامات فرهنگی، پیشگیری‌های وضعی و اقدامات قضایی هر سه فرآیند مهم در مسئله پیشگیری هستند که باید در جای خود از آن‌ها به درستی استفاده کرد؛ همچنین استفاده از ظرفیت‌ نهادهای مردمی در برنامه‌ها در این امر بسیار مهم است.

به گزارش نصر، اولین نشست تعیین کارگروه اجرای تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست مستشار قضائی و قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته مسئولیت تشکیل کارگروه مشترک تفاهم‌نامه همکاری معاونت و سازمان مدیریت بحران به اداره کل پیشگیری از وقوع جرم محول شده است.
رضا مسعودی‌فر بیان کرد: ادارات کل و دبیرخانه‌های این معاونت و همچنین سازمان مدیریت بحران در سطح کارشناس، نمایندگان خود را مشخص کنند تا کمیته کارشناسی تشکیل و هر دوماه در جلسه مشابه گزارش‌های اقدامات انجام شده ارائه شود.
در ادامه معاون هماهنگی، پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور اولویت‌های مدنظر این سازمان را برای همکاری با معاونت اجتماعی و پیشگیری بیان کرد و گفت: مسئله مهم در بروز بحران لجستیک است. در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد که به وقت بحران نیازمند استفاده از خدمات لجستیکی بخش خصوصی هستیم؛ قوه قضائیه می‌تواند در این زمینه الزام همکاری برای بخش خصوصی را در موقعیت بحران تعیین کند.
حسام ادامه داد: زلزله یک حادثه طبیعی و به دلیل شرایط منطقه‌ای ایران غیرقابل اجتناب است به همین دلیل باید پیشگیرانه به موضوع نگاه کرد تا شدت و میزان خسارات جانی و مالی را کاهش دهیم.
وی افزود: یکی از راه‌های کاهش خسارات زلزله تهیه لایحه جرم‌انگاری ساخت و ساز غیرمجاز بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری است. انتظارمان این است این لایحه توسط قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی رفته و ساخت و سازهای غیرمجاز جرم تلقی شود.
حسام در خصوص حوادث ناشی از سیل و آتش‌سوزی که عامل انسانی دارند نکاتی را بیان و خواستار قوانین سختگیرانه‌تر و نظارت دقیق‌تر در اجرای قوانین شد.
همچنین مدیریت اخبار در زمان بحران و نحوه شیوه اطلاع‌رسانی‌ها از دیگر موضوعاتی بود که نماینده سازمان مدیریت بحران به آن اشاره کرد.
در ادامه این نشست مدیران کل معاونت نقطه نظرات خود را بیان کرده و نکاتی در خصوص قانون و مقررات مرتبط با مدیریت بحران را بیان کردند.
مسعودی‌فر در جمع‌بندی مطالب گفت: تا پایان آبان برای اولویت‌های اصلی که در جلسه مطرح شد برنامه‌هایی تدوین شود به طوری که همه فرایندهای پیشگیری (اولیه، ثانویه و ثالثیه) در آن دیده شود.
مسعودی‌فر به اولویت‌های مشخص شده اشاره کرد و گفت: پیشگیری از ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز و ارتقا ایمنی ساختمان، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، صیانت از منابع آبی، پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و اجرای دقیق قوانین مرتبط با مدیریت بحران اولویت‌های مهم و مشترک این معاونت و سازمان مدیریت بحران است که باید در کارگروه تشکیل شده و با جدیت به آن‌ها رسیدگی کرد.
قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در پایان پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات حاضران در جلسه اظهار کرد: معاونان اجتماعی و پیشگیری در استان‌ها نیز ظرفیت‌های خوبی برای پیشگیری از بحران و مسائل پس از بحران دارند که در اختیار سازمان مدیریت بحران در استان‌ها قرار می‌دهند.
لازم به ذکر است در شهریور سال جاری، تفاهم‌نامه‌ای در راستای اجرای سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، قانون مدیریت بحران کشور و اسناد، برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌های‌ ذی‌ربط و همچنین استفاده حداکثری از طرفیت طرفین به منظور ارتقای سطح توانمندسازی جامعه در کاهش خطرات و هماهنگی و انسجام دستگاه‌های اجرایی فی مابین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سازمان مدیریت بحران کشور منعقد شده است.
انتهای پیام/
اقدامات فرهنگی، وضعی و قضایی سه فرایند مهم در پیشگیری هستند ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار