معاون وزیر ofv nhn:

فعالسازی ۷۰۰ چاه نفت متوقف با همکاری شرکتهای دانش بنیان

1401/07/27 - 14:58 - کد خبر: 78171 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از فعالسازی ۷۰۰ چاه متوقف و یا نیمه فعال درمیادین نفتی با همکاری شرکتهای دانش بنیان خبرداد.

به گزارش نصر، محسن خجسته مهر در گفت و گو با رسانه ملی افزود : حدود پنج هزار حلقه چاه نفت و گاز در کشور وجود دارد که سه هزار حلقه از آن مربوط به چاه های نفت است ؛ ۷۰۰ حلقه از این چاه ها کم بازده و یا متوقف هستند.
وی با اشاره به جذب شرکت های دانش بنیان از طریق پارک نوآوری صنعت نفت ادامه داد: حدود ۴۸ شرکت دانش بنیان به این پارک وارد شدند که هر شرکت دانش بنیان می تواند تا سقف پنج حلقه چاه را در مدت سه سال حسب اینکه هر چاه ریسک پایین یا متوسط یا بالایی داشته باشد ؛ از سه تا ۱۲ دلار به ازای تولید هر بشکه نفت اضافی سود بردارد.
معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تمام شرکت های دانش بنیان با پارک نوآوری صنعت نفت قرارداد می بندند اما به دلیل اینکه شرکت های دانش بنیان ممکن است دکل نداشته باشند با شرکت های بزرگ همکاری خواهند کرد.
وی ادامه داد : اگر پروژه احیای این ۷۰۰ حلقه چاه به پایان برسد حدود ۸۳ میلیون بشکه در مدت سه سال افزایش تولید تجمعی و نفت خام را به همراه دارد که این مهم ترین کار صنعت نفت در مدت یکسال گذشته است.
خجسته مهر بیان کرد: طرح های شرکت نفت به دلیل سرمایه بر و درآمد زا بودن در زنجیره ارزش قرار دارند و می تواند اشتغال دائمی و پایدار را برای کشور ایجاد کند.
وی گفت: به گفته برخی از اقتصاددانان انرژی نفت و گاز به مثابه تزریق خون در رگ اقتصاد است به همین دلیل همواره صنعت نفت مورد توجه بالاترین سطوح حاکمیت جمهوری اسلامی قرار دارد.
خجسته مهر ادامه داد: ظرفیت سازی تولید نفت و گاز، افزایش صادرات، نفت خام ، میعانات گازی و حتی صادرات گاز و جمع آوری گازهای همراه، تعیین تکلیف میادین مشترک، سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار دانش بنیانی، ایفای مسئولیت های اجتماعی از مهمترین کارهای مهم شرکت ملی نفت است .
وی در خصوص استفاده از نخبگان و به ویژه شرکت های دانش بنیان گفت : برای توسعه میادین گاز ما چاره ای نداریم جز اینکه مدد و کمک بگیریم از دانش بنیان شدن صنعت نفت، ما در صنایع بزرگ به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز محتاج دانش بنیان کردن هستیم .
خجسته مهر گفت: برای اولین بار در کشور تاج چاه یعنی کلاس ۱۵  هزار برای مخازن بسیار عمیق توسط یک شرکت ایرانی به سفارش شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که در خاورمیانه برای اولین بار است . و همچنین رشته تکمیلی برای اولین بار در میادین نفتی سپهر و جفیر مورد استفاده قرار گرفت.
وی از قرارداد ۲۷۰ میلیون یورویی با مجموعه جهاد دانشگاهی خبرداد و گفت: ما با مجموعه دانشگاهی چیزی حدود هزار میلیارد تومان و ۵۵ میلیون یورو با 13 مرکز دانشگاهی و ۲۲ میدان نفتی و گازی قرارداد داریم و سالانه بورسیه تحصیلی به ۱۵ دانشجوی دکتری از دانشگاه های کشور می دهیم؛ یعنی سالیانه ۱۵ نفر دانشجوی دکتری را حقوق می دهیم این یک انگیزه است.
خجسته مهر در مورد آخرین وضعیت طرح های ان جی ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ ، افزود : در بخش بالادستی دو پروژه وجود دارد, یکی پروژه هایی که منجر به جمع آوری گازهای همراه که سوزانده می شوند یا اصطلاحاً گازهای مشعل و دیگری تزریق گاز به میادین نفتی این دو پروژه معروف به پروژه های صیانتی هستند یعنی علاوه بر جلوگیری از هرز روی , برای توانمند کردن مخازن نفتی و ازدیاد برداشت , گاز را به مخزن تزریق می کنیم .
وی ادامه داد : صنعت نفت 5 پروژه مهم و بزرگ برای جمع آوری گازهای مشعل دارد که حدود 1/9 میلیارد فوت مکعب در روز , گاز سبک جمع آوری و تحویل شبکه سراسری می شود ؛ بخش سنگین و مایعات نیز به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد؛ از جمله این طرح ها ان جی ال 3200 است که گازهای همراه میادین مشترک غرب کارون در استان خوزستان را جمع آوری می کند البته تا بهمن ماه ان جی ال ۳۲۰۰ نیز به بهره برداری می رسد. ان جی ال بعدی ۳۱۰۰ است که عمدتاً گازهای میادین غرب کشور در استان ایلام است که در اوایل سال 1402 جمع آوری خواهد شد.
خجسته مهر از قراردادی به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار جهت جمع آوری گازهای مربوط به میادین شرق کارون در استان خوزستان خبر داد و گفت: تمام پروژه های مربوط به جمع آوری گازهای همراه تا پایان سال ۱۴۰۳ به تدریج انجام خواهد شد.
وی در مورد گازهای مشعل که از نظر سلامتی به مردم آسیب وارد می آورد گفت: برای اولین بار حدود 67 میلیون فوت مکعب در روز گاز فلر و گاز مشعل منطقه مسجد سلیمان با سرمایه گذاری حدود ۱۳۶ میلیون دلاری جمع می شود هم اکنون یکی از قراردادهای آن منعقد شده و دیگری هم به زودی منعقد می شود.
این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت توسعه فازهای ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی گفت: تا الان ۱۱۲ میلیارد دلار در میدان مشترک نفتی و گازی سرمایه گذاری شده از این رقم , ۸۵میلیارد دلار معادل 96 درصد اعتبار تعیین شده به میدان گاز پارس جنوبی اختصاص یافته است.
خجسته مهر در مورد امضا تفاهم نامه طرح توسعه میدان مشترک آزادگان با شرکت ها و بانک های داخلی که فعالیتشان آغاز شده است گفت : بزرگترین میادین نفتی کشور که مشترک هستند در حوزه غرب کارون و در استان خوزستان قرار دارند که در مجموع تا الان ۱۰ میلیارد دلار در آن حوزه سرمایه گذاری شده است به طور کلی ۹۶ درصد میادین نفتی و گازی در حال حاضر تولیدی هستند .
وی ادامه داد: میدان آزادگان شمالی که دو میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته است حدود ۷۵ هزار بشکه در روز و میدان مشترک یادآوران در غرب کارون نیز حدود صد هزار بشکه در روز نفت تولید می کند. اما آزادگان جنوبی در دولت دهم قراردادی با شرکت سی ان پی سی آی چین داشت به ارزش 5/6 میلیارد دلار جهت تولید 320 هزار بشکه که متاسفانه به دلایل نامعلوم این قرارداد یک طرفه فسخآقای محسن خجسته مهر در گفتگو با رسانه ملی افزود: حدود پنج هزار حلقه چاه نفت و گاز در کشور وجود دارد که سه هزار حلقه از آن مربوط به چاه‌های نفت است؛ ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها کم بازده و یا متوقف هستند.
وی با اشاره به جذب شرکت‌های دانش بنیان از طریق پارک نوآوری صنعت نفت ادامه داد: حدود ۴۸ شرکت دانش بنیان به این پارک وارد شدند که هر شرکت دانش بنیان می‌تواند تا سقف پنج حلقه چاه را در مدت سه سال حسب اینکه هر چاه ریسک پایین یا متوسط یا بالایی داشته باشد؛ از سه تا ۱۲ دلار به ازای تولید هر بشکه نفت اضافی سود بردارد.
معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تمام شرکت‌های دانش بنیان با پارک نوآوری صنعت نفت قرارداد می‌بندند، اما به دلیل اینکه شرکت‌های دانش بنیان ممکن است دکل نداشته باشند با شرکت‌های بزرگ همکاری خواهند کرد.
وی ادامه داد: اگر پروژه احیای این ۷۰۰ حلقه چاه به پایان برسد حدود ۸۳ میلیون بشکه در مدت سه سال افزایش تولید تجمعی و نفت خام را به همراه دارد که این مهم‌ترین کار صنعت نفت در مدت یکسال گذشته است.
خجسته مهر بیان کرد: طرح‌های شرکت نفت به دلیل سرمایه بر و درآمد زا بودن در زنجیره ارزش قرار دارند و می‌تواند اشتغال دائمی و پایدار را برای کشور ایجاد کند.
وی گفت: به گفته برخی از اقتصاددانان انرژی نفت و گاز به مثابه تزریق خون در رگ اقتصاد است به همین دلیل همواره صنعت نفت مورد توجه بالاترین سطوح حاکمیت جمهوری اسلامی قرار دارد.
خجسته مهر ادامه داد: ظرفیت سازی تولید نفت و گاز، افزایش صادرات، نفت خام، میعانات گازی و حتی صادرات گاز و جمع آوری گاز‌های همراه، تعیین تکلیف میادین مشترک، سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار دانش بنیانی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی از مهمترین کار‌های مهم شرکت ملی نفت است.
وی در خصوص استفاده از نخبگان و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان گفت: برای توسعه میادین گاز ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مدد و کمک بگیریم از دانش بنیان شدن صنعت نفت، ما در صنایع بزرگ به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز محتاج دانش بنیان کردن هستیم.
خجسته مهر گفت: برای اولین بار در کشور تاج چاه یعنی کلاس ۱۵ هزار برای مخازن بسیار عمیق توسط یک شرکت ایرانی به سفارش شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که در خاورمیانه برای اولین بار است؛ و همچنین رشته تکمیلی برای اولین بار در میادین نفتی سپهر و جفیر مورد استفاده قرار گرفت.
وی از قرارداد ۲۷۰ میلیون یورویی با مجموعه جهاد دانشگاهی خبرداد و گفت: ما با مجموعه دانشگاهی چیزی حدود هزار میلیارد تومان و ۵۵ میلیون یورو با ۱۳ مرکز دانشگاهی و ۲۲ میدان نفتی و گازی قرارداد داریم و سالانه بورسیه تحصیلی به ۱۵ دانشجوی دکتری از دانشگاه‌های کشور می‌دهیم؛ یعنی سالیانه ۱۵ نفر دانشجوی دکتری را حقوق می‌دهیم این یک انگیزه است.
خجسته مهر در مورد آخرین وضعیت طرح‌های ان جی ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰، افزود: در بخش بالادستی دو پروژه وجود دارد، یکی پروژه‌هایی که منجر به جمع آوری گاز‌های همراه که سوزانده می‌شوند یا اصطلاحاً گاز‌های مشعل و دیگری تزریق گاز به میادین نفتی این دو پروژه معروف به پروژه‌های صیانتی هستند یعنی علاوه بر جلوگیری از هرز روی، برای توانمند کردن مخازن نفتی و ازدیاد برداشت، گاز را به مخزن تزریق می‌کنیم.
وی ادامه داد: صنعت نفت ۵ پروژه مهم و بزرگ برای جمع آوری گاز‌های مشعل دارد که حدود ۱/۹ میلیارد فوت مکعب در روز، گاز سبک جمع آوری و تحویل شبکه سراسری می‌شود؛ بخش سنگین و مایعات نیز به عنوان خوراک واحد‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله این طرح‌ها ان جی ال سه هزار و 200  است که گاز‌های همراه میادین مشترک غرب کارون در استان خوزستان را جمع آوری می‌کند البته تا بهمن ماه ان جی ال ۳۲۰۰ نیز به بهره برداری می‌رسد. ان جی ال بعدی سه هزار و یکصد است که عمدتاً گاز‌های میادین غرب کشور در استان ایلام است که در اوایل سال ۱۴۰۲ جمع آوری خواهد شد.
خجسته مهر از قراردادی به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار جهت جمع آوری گاز‌های مربوط به میادین شرق کارون در استان خوزستان خبر داد و گفت: تمام پروژه‌های مربوط به جمع آوری گاز‌های همراه تا پایان سال ۱۴۰۳ به تدریج انجام خواهد شد.
وی در مورد گاز‌های مشعل که از نظر سلامتی به مردم آسیب وارد می‌آورد گفت: برای اولین بار حدود ۶۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز فلر و گاز مشعل منطقه مسجد سلیمان با سرمایه گذاری حدود ۱۳۶ میلیون دلاری جمع می‌شود هم اکنون یکی از قرارداد‌های آن منعقد شده و دیگری هم به زودی منعقد می‌شود.
این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت توسعه فاز‌های ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی گفت: تا الان ۱۱۲ میلیارد دلار در میدان مشترک نفتی و گازی سرمایه گذاری شده از این رقم , ۸۵ میلیارد دلار معادل ۹۶ درصد اعتبار تعیین شده به میدان گاز پارس جنوبی اختصاص یافته است.
خجسته مهر در مورد امضا تفاهم نامه طرح توسعه میدان مشترک آزادگان با شرکت‌ها و بانک‌های داخلی که فعالیتشان آغاز شده است گفت: بزرگترین میادین نفتی کشور که مشترک هستند در حوزه غرب کارون و در استان خوزستان قرار دارند که در مجموع تا الان ۱۰ میلیارد دلار در آن حوزه سرمایه گذاری شده است به طور کلی ۹۶ درصد میادین نفتی و گازی در حال حاضر تولیدی هستند.
وی ادامه داد: میدان آزادگان شمالی که دو میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته است حدود ۷۵ هزار بشکه در روز و میدان مشترک یادآوران در غرب کارون نیز حدود صد هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. اما آزادگان جنوبی در دولت دهم قراردادی با شرکت سی ان پی سی آی چین داشت به ارزش ۵/۶ میلیارد دلار جهت تولید ۳۲۰ هزار بشکه که متاسفانه به دلایل نامعلوم این قرارداد یک طرفه فسخ شدآقای محسن خجسته مهر در گفتگو با رسانه ملی افزود: حدود پنج هزار حلقه چاه نفت و گاز در کشور وجود دارد که سه هزار حلقه از آن مربوط به چاه‌های نفت است؛ ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها کم بازده و یا متوقف هستند.
وی با اشاره به جذب شرکت‌های دانش بنیان از طریق پارک نوآوری صنعت نفت ادامه داد: حدود ۴۸ شرکت دانش بنیان به این پارک وارد شدند که هر شرکت دانش بنیان می‌تواند تا سقف پنج حلقه چاه را در مدت سه سال حسب اینکه هر چاه ریسک پایین یا متوسط یا بالایی داشته باشد؛ از سه تا ۱۲ دلار به ازای تولید هر بشکه نفت اضافی سود بردارد.
معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تمام شرکت‌های دانش بنیان با پارک نوآوری صنعت نفت قرارداد می‌بندند، اما به دلیل اینکه شرکت‌های دانش بنیان ممکن است دکل نداشته باشند با شرکت‌های بزرگ همکاری خواهند کرد.
وی ادامه داد: اگر پروژه احیای این ۷۰۰ حلقه چاه به پایان برسد حدود ۸۳ میلیون بشکه در مدت سه سال افزایش تولید تجمعی و نفت خام را به همراه دارد که این مهم‌ترین کار صنعت نفت در مدت یکسال گذشته است.
خجسته مهر بیان کرد: طرح‌های شرکت نفت به دلیل سرمایه بر و درآمد زا بودن در زنجیره ارزش قرار دارند و می‌تواند اشتغال دائمی و پایدار را برای کشور ایجاد کند.
وی گفت: به گفته برخی از اقتصاددانان انرژی نفت و گاز به مثابه تزریق خون در رگ اقتصاد است به همین دلیل همواره صنعت نفت مورد توجه بالاترین سطوح حاکمیت جمهوری اسلامی قرار دارد.
خجسته مهر ادامه داد: ظرفیت سازی تولید نفت و گاز، افزایش صادرات، نفت خام، میعانات گازی و حتی صادرات گاز و جمع آوری گاز‌های همراه، تعیین تکلیف میادین مشترک، سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار دانش بنیانی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی از مهمترین کار‌های مهم شرکت ملی نفت است.
وی در خصوص استفاده از نخبگان و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان گفت: برای توسعه میادین گاز ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مدد و کمک بگیریم از دانش بنیان شدن صنعت نفت، ما در صنایع بزرگ به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز محتاج دانش بنیان کردن هستیم.
خجسته مهر گفت: برای اولین بار در کشور تاج چاه یعنی کلاس ۱۵ هزار برای مخازن بسیار عمیق توسط یک شرکت ایرانی به سفارش شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که در خاورمیانه برای اولین بار است؛ و همچنین رشته تکمیلی برای اولین بار در میادین نفتی سپهر و جفیر مورد استفاده قرار گرفت.
وی از قرارداد ۲۷۰ میلیون یورویی با مجموعه جهاد دانشگاهی خبرداد و گفت: ما با مجموعه دانشگاهی چیزی حدود هزار میلیارد تومان و ۵۵ میلیون یورو با ۱۳ مرکز دانشگاهی و ۲۲ میدان نفتی و گازی قرارداد داریم و سالانه بورسیه تحصیلی به ۱۵ دانشجوی دکتری از دانشگاه‌های کشور می‌دهیم؛ یعنی سالیانه ۱۵ نفر دانشجوی دکتری را حقوق می‌دهیم این یک انگیزه است.

خجسته مهر در مورد آخرین وضعیت طرح‌های ان جی ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰، افزود: در بخش بالادستی دو پروژه وجود دارد، یکی پروژه‌هایی که منجر به جمع آوری گاز‌های همراه که سوزانده می‌شوند یا اصطلاحاً گاز‌های مشعل و دیگری تزریق گاز به میادین نفتی این دو پروژه معروف به پروژه‌های صیانتی هستند یعنی علاوه بر جلوگیری از هرز روی، برای توانمند کردن مخازن نفتی و ازدیاد برداشت، گاز را به مخزن تزریق می‌کنیم.

وی ادامه داد: صنعت نفت ۵ پروژه مهم و بزرگ برای جمع آوری گاز‌های مشعل دارد که حدود ۱/۹ میلیارد فوت مکعب در روز، گاز سبک جمع آوری و تحویل شبکه سراسری می‌شود؛ بخش سنگین و مایعات نیز به عنوان خوراک واحد‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله این طرح‌ها ان جی ال ۳۲۰۰ است که گاز‌های همراه میادین مشترک غرب کارون در استان خوزستان را جمع آوری می‌کند البته تا بهمن ماه ان جی ال ۳۲۰۰ نیز به بهره برداری می‌رسد. ان جی ال بعدی ۳۱۰۰ است که عمدتاً گاز‌های میادین غرب کشور در استان ایلام است که در اوایل سال ۱۴۰۲ جمع آوری خواهد شد.

خجسته مهر از قراردادی به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار جهت جمع آوری گاز‌های مربوط به میادین شرق کارون در استان خوزستان خبر داد و گفت: تمام پروژه‌های مربوط به جمع آوری گاز‌های همراه تا پایان سال ۱۴۰۳ به تدریج انجام خواهد شد.

وی در مورد گاز‌های مشعل که از نظر سلامتی به مردم آسیب وارد می‌آورد گفت: برای اولین بار حدود ۶۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز فلر و گاز مشعل منطقه مسجد سلیمان با سرمایه گذاری حدود ۱۳۶ میلیون دلاری جمع می‌شود هم اکنون یکی از قرارداد‌های آن منعقد شده و دیگری هم به زودی منعقد می‌شود.

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت توسعه فاز‌های ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی گفت: تا الان ۱۱۲ میلیارد دلار در میدان مشترک نفتی و گازی سرمایه گذاری شده از این رقم , ۸۵ میلیارد دلار معادل ۹۶ درصد اعتبار تعیین شده به میدان گاز پارس جنوبی اختصاص یافته است.

خجسته مهر در مورد امضا تفاهم نامه طرح توسعه میدان مشترک آزادگان با شرکت‌ها و بانک‌های داخلی که فعالیتشان آغاز شده است گفت: بزرگترین میادین نفتی کشور که مشترک هستند در حوزه غرب کارون و در استان خوزستان قرار دارند که در مجموع تا الان ۱۰ میلیارد دلار در آن حوزه سرمایه گذاری شده است به طور کلی ۹۶ درصد میادین نفتی و گازی در حال حاضر تولیدی هستند.

وی ادامه داد: میدان آزادگان شمالی که دو میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته است حدود ۷۵ هزار بشکه در روز و میدان مشترک یادآوران در غرب کارون نیز حدود صد هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. اما آزادگان جنوبی در دولت دهم قراردادی با شرکت سی ان پی سی آی چین داشت به ارزش ۵/۶ میلیارد دلار جهت تولید ۳۲۰ هزار بشکه که متاسفانه به دلایل نامعلوم این قرارداد یک طرفه فسخآقای محسن خجسته مهر در گفتگو با رسانه ملی افزود: حدود پنج هزار حلقه چاه نفت و گاز در کشور وجود دارد که سه هزار حلقه از آن مربوط به چاه‌های نفت است؛ ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها کم بازده و یا متوقف هستند.

وی با اشاره به جذب شرکت‌های دانش بنیان از طریق پارک نوآوری صنعت نفت ادامه داد: حدود ۴۸ شرکت دانش بنیان به این پارک وارد شدند که هر شرکت دانش بنیان می‌تواند تا سقف پنج حلقه چاه را در مدت سه سال حسب اینکه هر چاه ریسک پایین یا متوسط یا بالایی داشته باشد؛ از سه تا ۱۲ دلار به ازای تولید هر بشکه نفت اضافی سود بردارد.

معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تمام شرکت‌های دانش بنیان با پارک نوآوری صنعت نفت قرارداد می‌بندند، اما به دلیل اینکه شرکت‌های دانش بنیان ممکن است دکل نداشته باشند با شرکت‌های بزرگ همکاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر پروژه احیای این ۷۰۰ حلقه چاه به پایان برسد حدود ۸۳ میلیون بشکه در مدت سه سال افزایش تولید تجمعی و نفت خام را به همراه دارد که این مهم‌ترین کار صنعت نفت در مدت یکسال گذشته است.

خجسته مهر بیان کرد: طرح‌های شرکت نفت به دلیل سرمایه بر و درآمد زا بودن در زنجیره ارزش قرار دارند و می‌تواند اشتغال دائمی و پایدار را برای کشور ایجاد کند.

وی گفت: به گفته برخی از اقتصاددانان انرژی نفت و گاز به مثابه تزریق خون در رگ اقتصاد است به همین دلیل همواره صنعت نفت مورد توجه بالاترین سطوح حاکمیت جمهوری اسلامی قرار دارد.

خجسته مهر ادامه داد: ظرفیت سازی تولید نفت و گاز، افزایش صادرات، نفت خام، میعانات گازی و حتی صادرات گاز و جمع آوری گاز‌های همراه، تعیین تکلیف میادین مشترک، سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار دانش بنیانی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی از مهمترین کار‌های مهم شرکت ملی نفت است.

وی در خصوص استفاده از نخبگان و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان گفت: برای توسعه میادین گاز ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مدد و کمک بگیریم از دانش بنیان شدن صنعت نفت، ما در صنایع بزرگ به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز محتاج دانش بنیان کردن هستیم.

خجسته مهر گفت: برای اولین بار در کشور تاج چاه یعنی کلاس ۱۵ هزار برای مخازن بسیار عمیق توسط یک شرکت ایرانی به سفارش شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که در خاورمیانه برای اولین بار است؛ و همچنین رشته تکمیلی برای اولین بار در میادین نفتی سپهر و جفیر مورد استفاده قرار گرفت.

وی از قرارداد ۲۷۰ میلیون یورویی با مجموعه جهاد دانشگاهی خبرداد و گفت: ما با مجموعه دانشگاهی چیزی حدود هزار میلیارد تومان و ۵۵ میلیون یورو با ۱۳ مرکز دانشگاهی و ۲۲ میدان نفتی و گازی قرارداد داریم و سالانه بورسیه تحصیلی به ۱۵ دانشجوی دکتری از دانشگاه‌های کشور می‌دهیم؛ یعنی سالیانه ۱۵ نفر دانشجوی دکتری را حقوق می‌دهیم این یک انگیزه است.

خجسته مهر در مورد آخرین وضعیت طرح‌های ان جی ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰، افزود: در بخش بالادستی دو پروژه وجود دارد، یکی پروژه‌هایی که منجر به جمع آوری گاز‌های همراه که سوزانده می‌شوند یا اصطلاحاً گاز‌های مشعل و دیگری تزریق گاز به میادین نفتی این دو پروژه معروف به پروژه‌های صیانتی هستند یعنی علاوه بر جلوگیری از هرز روی، برای توانمند کردن مخازن نفتی و ازدیاد برداشت، گاز را به مخزن تزریق می‌کنیم.

وی ادامه داد: صنعت نفت ۵ پروژه مهم و بزرگ برای جمع آوری گاز‌های مشعل دارد که حدود ۱/۹ میلیارد فوت مکعب در روز، گاز سبک جمع آوری و تحویل شبکه سراسری می‌شود؛ بخش سنگین و مایعات نیز به عنوان خوراک واحد‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله این طرح‌ها ان جی ال ۳۲۰۰ است که گاز‌های همراه میادین مشترک غرب کارون در استان خوزستان را جمع آوری می‌کند البته تا بهمن ماه ان جی ال ۳۲۰۰ نیز به بهره برداری می‌رسد. ان جی ال بعدی ۳۱۰۰ است که عمدتاً گاز‌های میادین غرب کشور در استان ایلام است که در اوایل سال ۱۴۰۲ جمع آوری خواهد شد.

خجسته مهر از قراردادی به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار جهت جمع آوری گاز‌های مربوط به میادین شرق کارون در استان خوزستان خبر داد و گفت: تمام پروژه‌های مربوط به جمع آوری گاز‌های همراه تا پایان سال ۱۴۰۳ به تدریج انجام خواهد شد.

وی در مورد گاز‌های مشعل که از نظر سلامتی به مردم آسیب وارد می‌آورد گفت: برای اولین بار حدود ۶۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز فلر و گاز مشعل منطقه مسجد سلیمان با سرمایه گذاری حدود ۱۳۶ میلیون دلاری جمع می‌شود هم اکنون یکی از قرارداد‌های آن منعقد شده و دیگری هم به زودی منعقد می‌شود.

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت توسعه فاز‌های ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی گفت: تا الان ۱۱۲ میلیارد دلار در میدان مشترک نفتی و گازی سرمایه گذاری شده از این رقم، ۸۵ میلیارد دلار معادل ۹۶ درصد اعتبار تعیین شده به میدان گاز پارس جنوبی اختصاص یافته است.

خجسته مهر در مورد امضا تفاهم نامه طرح توسعه میدان مشترک آزادگان با شرکت‌ها و بانک‌های داخلی که فعالیتشان آغاز شده است گفت: بزرگترین میادین نفتی کشور که مشترک هستند در حوزه غرب کارون و در استان خوزستان قرار دارند که در مجموع تا الان ۱۰ میلیارد دلار در آن حوزه سرمایه گذاری شده است به طور کلی ۹۶ درصد میادین نفتی و گازی در حال حاضر تولیدی هستند.

وی ادامه داد: میدان آزادگان شمالی که دو میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته است حدود ۷۵ هزار بشکه در روز و میدان مشترک یادآوران در غرب کارون نیز حدود صد هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. اما آزادگان جنوبی در دولت دهم قراردادی با شرکت سی ان پی سی آی چین داشت به ارزش ۵/۶ میلیارد دلار جهت تولید ۳۲۰ هزار بشکه که متاسفانه به دلایل نامعلوم این قرارداد یک طرفه فسخ شد.
فعالسازی ۷۰۰ چاه نفت متوقف با همکاری شرکتهای دانش بنیان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار