خبر/

توافق در اتحادیه اروپا برای «آموزش سربازان اوکراینی در سرزمین‌های خود»

1401/07/26 - 13:44 - کد خبر: 78042 نسخه چاپی

نصر: وزرای خارجه اتحادیه اروپا با طرح «ماموریت پشتیبانی نظامی برای آموزش ۱۵ هزار سرباز و درجه دار و پرسنل اوکراینی» در کشورهای مختلف عضو موافقت کردند.

به گزارش نصر، جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو که در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، گفت که «حمایت از اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز غیرقانونی روسیه را افزایش می‌دهیم.»
وی همچنین تاکید کرد که « در چارچوب ماموریت پشتیبانی نظامی اتحادیه اروپا، نیروهای مسلح اوکراین آموزشهای لازم را می بینند تا بتوانند به مبارزه شجاعانه خود ادامه دهند.»
 براساس طرح جدید تمام نیروهای اوکراینی و پرسنل متخصص در دو سال آینده در خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا آموزش خواهند دید. 
اولین بار جوزپ بورل پیشنهاد « ماموریت پشتیبانی نظامی» را در ماه اوت گذشته مطرح کرد. یکی از دیپلماتهای اتحادیه اروپا این طرح را «بسیار موثر و  اساسی» خواند. 
در حال حاضر، چندین کشورعضو اتحادیه اروپا به نیروهای اوکراینی کمک های آموزشی در خاک اوکراین و یا در سرزمین های خود می دهند. 
قرار است در این طرح جدید،  سرویس آموزش سربازان و درجه داران با ساختار فرماندهی مشخص در اختیار وزارت دفاع اوکراین قرار گیرد. 
دیگر متحدان اوکراین و اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا نیز در این طرح شرکت خواهند داشت. 
جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در صبح دوشنبه گفت که «اعتقاد دارد، اروپا با ظرفیت هایی که دارد می تواند مهم ترین ستون اوکراین در جنگ برابر روسیه باشد.» 
در بیانیه دستگاه سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا آمده است که مقر اصلی این ماموریت جدید بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا خواهد بود. 
هنوز جزییاتی از نوع آموزش های نظامی و دفاعی که قرار است ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند منتشر نشده است.
 سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه هفته گذشته اعلام کرده بود که کشورش حدود دو هزار سرباز اوکراینی را آموزش خواهد داد. 
بریتانیا، که دیگر عضوی از اتحادیه اروپا نیست در این طرح با کشورهای عضو اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد. 
 بریتانیا از زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه تاکنون یک‌هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده است و پایگاه‌های هوایی برای کانادا فراهم خواهم کرد تا این کشور نیز آموزش‌های خود را به ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی جدید ارائه دهد. 
ایالات متحده، در خاک آلمان سربازهای اوکراینی را آموزش خواهد داد. 
اما الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش گفت که قصد ندارد در ماموریت آموزشی نظامی اتحادیه اروپا برای سربازان اوکراینی شرکت کند. شالنبرگ پس از ورود به اجلاس در لوکزامبورگ گفت: "ما از این ماموریت حمایت می کنیم، همچنین به آن رای خواهیم داد، اما مشارکت در حال حاضر برنامه ریزی نشده است."
شالنبرگ احتمال بازنگری وین در آینده در برنامه های خود در مورد این برنامه را رد نکرده و گفته است که همه تحولات را از نزدیک دنبال خواهد کرد. این دیپلمات ارشد در صحبت درباره تامین تسلیحات برای اوکراین توضیح داد که وضعیت بی طرف اتریش این کشور را ملزم می کند که به طور سازنده از حمایت مالی نظامی خودداری کند.
پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، کشورش به تاسیس اتحادیه اروپا رای نداد. ما در این ماموریت شرکت نمی کنیم. بدیهی است که ما مربیانی نمی فرستیم و منابع مالی را به هزینه های عملیاتی آن کمک نمی کنیم.» در جریان این اجلاس، سیجارتو گفت که به صراحت اعلام کرده است که حمایت او از ۵۰۰ میلیون یورو برای کی‌یف به این معنا نیست که دفعه بعد از آن حمایت خواهد کرد. او همچنین یادآور شد که چارچوب صلح اروپا - مکانیزمی که برای تقویت توانایی اتحادیه اروپا برای عمل به عنوان یک تامین کننده امنیت جهانی ایجاد شده است - قرار است نه تنها به اوکراین بلکه به سایر کشورها نیز کمک کند.
 انتظار می‌رود این ماموریت پشتیبانی نظامی طی دو سال نزدیک به ۱۰۶ میلیون یورو برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا هزینه داشته باشد.
انتهای پیام/
توافق در اتحادیه اروپا برای «آموزش سربازان اوکراینی در سرزمین‌های خود» خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار