سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه:

ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشگاه صنعتی سهند در خدمت صنایع آذربایجان شرقی است

1401/07/26 - 13:33 - کد خبر: 78039 نسخه چاپی

نصر: سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی سهند با تاکید بر این‌که دانشگاه صنعتی سهند فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه پژوهش و تحقیقات دارد و این ظرفیت را در خدمت صنایع قرار می‌دهد، بیان کرد: در عین صنعتی بودن، حول محور دانش حرکت می‌کنیم.

به گزارش نصر، سید علی‌رضا طباطبایی‌نژاد در جلسه‌ی مدیر مجتمع مس سونگون با صنایع استان با تاکید بر این‌که زمانی پژوهش در جامعه ما مفهومی نداشت اما امروز به بحث پژوهش اهمیت بسیاری داده می شود و این امر جای خرسندی دارد، اظهار کرد: حاضریم به عنوان واسط بین شرکت‌ها و مجتمع مس سونگون وارد عمل شده و در جهت تسریع روند توسعه این صنعت در استان کمک کنیم.
وی با تاکید بر این‌که دانشگاه صنعتی سهند در سال ۶۷ در هیات دولت تصویب و در سال ۶۸ کلنگ‌زنی شد، افزود: این دانشگاه دو پژوهشکده با مجوز از وزارت علوم دارد که شامل پژوهشکده مواد پلیمری و پژوهشکده نفت و گاز است.
وی با بیان این‌که ۳۸ مرکز تحقیقاتی در دانشکده‌ها مستقر بوده و هرکاری که بتوانیم در زمینه تحقیقاتی برای شرکت‌ها و صنایع انجام دهیم در خدمتشان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی سهند دارای ۱۸۳ اعضای هیات علمی بوده که ۶۵ درصد این اساتید دارای درجه علمی دانشیار به بالا و از جمله چهره های جوان هستند.
سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی سهند، تعداد دانشجویان این دانشگاه را پنج هزار نفر اعلام کرد و افزود: ۵۰ درصد این دانشجویان در مقاطع فوق لیسانس و دکتری هستند، چراکه روی تحصیلات تکمیلی بسیار سرمایه گذاری کردیم تا تحقیقاتی اثربخش به جامعه ارائه شود؛ همچنین سرانه پژوهشی دانشگاه نیز در سطح بالایی قرار دارد و طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نیز میزان افزایش کار پژوهشی در دانشگاه نیز سرعت بسیار خوبی داشته است.
وی با اشاره به این‌که مطالعات میدان نفتی سروش و مسجد سلیمان به عنوان قدیمی‌ترین میدان نفتی کشور به دانشگاه صنعتی سهند سپرده شده است، خاطرنشان کرد: در میدان نفتی سروش بسته سوم مطالعات در حال اتمام بوده و بعد از ارائه بسته چهارم، تحقیقات وارد میدان شده و برای ازدیاد برداشت به کار گرفته خواهد شد.
وی در ادامه ارزش ریالی تحقیقات انجام شده در دانشگاه را حدود ۲۰ میلیارد تومان طی سال گذشته عنوان کرد و گفت: مرکز فناوری دانشگاه و همچنین مراکز رشد نیز فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهند.
طباطبایی‌نژاد با بیان این‌که دانشگاه صنعتی سهند جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور نسبت به اعضای هیات علمی بوده و در حالت کلی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار داریم، یادآور شد: در مبلغ قرارداد با نسبت هیات علمی در رتبه اول کشور، در زمینه طرح‌های تحقیقاتی بین ۱۰ تا ۱۲ دانشگاه اول کشور و در شاخص طرح‌های ثبت اختراع، رتبه سوم کشوری را دارا هستیم.
یونس فاتح، مشاور اجرایی مجتمع مس سونگون نیز در این نشست با بیان این‌که فصل نوینی در صنعت مس آغاز شده و همچنین حمایت‌های استانی نیز با راه‌اندازی کارگروهی در استانداری شکل گرفته که امورات موردنیاز را پیگیری می‌کند، افزود: در حال حاضر ظرفیت خوبی در این رابطه ایجاد شده و طی ۱۰ روز اخیر نیز اقدامات موثری انجام و پیوست علمی خوبی هم در بطن دانشگاه شکل گرفته است.
وی افزود: به نظر می‌رسد فصل نوینی پیش روی صنعت مس ایران باز شده و این هماهنگی می‌تواند علاوه بر توسعه صنایع استان، در تولید ناخالص داخلی نیز تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.
سخاوت خیرخواه، معاون بازرگانی منطقه آذربایجان صنایع مس نیز در این نشست با اشاره به برخی زمینه‌های همکاری با شرکت‌های حاضر در جلسه، اظهار کرد: هر زمان سیستم اداری و یا تولید را به دست دانشگاهیان و نیروهای جوان سپرده شده، نتایج خوبی حاصل شده است.
وی افزود: صنایع استان ظرفیت بسیار خوبی دارند و می‌توانیم بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کنیم، از این‌رو آماده همکاری با شرکت‌هایی که می‌توانند در تکمیل زنجیره‌ای که توسط مدیرمجتمع مس سونگون تشریح شد، نقش آفرینی کنند، هستیم.
وی با تاکید بر اولویت استفاده از ظرفیت داخل استان در صنعت مس، خاطرنشان کرد: شرکت ملی مس سیاستی تحت عنوان تمرکز بر منطقه گرایی دارد که استفاده از توان و ظرفیت خود منطقه را در اولویت قرار می‌دهد، از این‌رو برای تامین نیازهای مجتمع، در سطح استان به دنبال ظرفیت‌ها خواهیم بود.
در این نشست که با محوریت دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد، نمایندگانی از شرکت‌های صنعتی و صنعت‌گران استان به بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنایع خود پرداخته و آمادگی خود را جهت همکاری در تولید و ساخت قطعات موردنیاز مجتمع مس سونگون، اعلام کردند و در ادامه مقرر شد مرکز کار مشترک در شهرستان ورزقان ایجاد شده و دفاتر شرکت‌ها با محوریت دانشگاه صنعتی سهند در این مرکز مستقر شوند.
انتهای پیام/
ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشگاه صنعتی سهند در خدمت صنایع آذربایجان شرقی است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار