معاون فرهنگی وزیر علوم:

شیوه نامه سرآمدان ابلاغ شد

1401/07/25 - 14:49 - کد خبر: 77932 نسخه چاپی

نصر: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: شیوه‌نامه سرآمدان توسط وزارت علوم تدوین، تصویب و ابلاغ شده است. در این شیوه نامه سعی شده به علوم انسانی توجه شود و از یک سو نگری‌ها فرا رویم.

به گزارش نصر، عبدالحسین کلانتری، در نشست خبری جشنواره فارابی در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، برگزاری این رویداد را حاصل تلاش دانشمندان و محققان علوم انسانی دانست و اظهار داشت: وزارت در این دوره از جشنواره چند رویکرد را مد نظر قرار داده که نشان از اهمیت علوم انسانی دارد. یکی از این رویکردها بازنگری آیین‌نامه ارتقا است که امید است پس از بازنگری، این آیین‌نامه اقتضائات لازم را در علوم انسانی داشته باشد.
کلانتری ادامه داد:‌ با توجه به اصلاحاتی که در جشنواره ایجاد شد، شاهد بهبود برگزاری این جشنواره هستیم.

جایزه جشنواره فارابی معادل جایزه خوارزمی
معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: در جشنواره دوره قبل فارابی سعی شد جایزه‌ای معادل جایزه خوارزمی به برگزیدگان جشنواره اعطا شود. این اقدام باعث می‌شود از برنامه‌های پژوهشی این حوزه حمایت شود. در این راستا باید به جایی برسیم که علوم انسانی بتواند مشکلات جامعه را حل کند و این علم به سبدی برای حل مشکلات مردم تبدیل شود.
وی ادامه داد: علوم انسانی می‌تواند به حل مسائل کشور منجر شود، زیرا انبوهی از مشکلات و مسائل همچون ترافیک، محیط زیست و انرژی با استفاده از علوم انسانی قابل حل هستند.
کلانتری مسائل مرتبط با رفتار شهروندان، نوع سیاستگذاری و فعالیت‌ها را از جمله مسائل مرتبط با حوزه علوم انسانی نام برد و یادآور شد: علوم انسانی امکان مدارا را در جامعه فراهم می‌کند، فرهنگ گفت‌گو را ارتقا می‌دهد و تحمل را نهادینه می‌کند.
دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی، ارتقای مطالبه‌گری و پاسخگویی مسؤلان، کاهش شکاف میان آنها و مردم، ارایه راهکارهایی برای ارتقای سرمایه و امید را از دیگر کارکردهای علوم انسانی بیان کرد و ادامه داد: به‌رغم آنکه علوم انسانی از برخی جهات از بنیادهای غربی آسیب دیده است، ولی می‌توانیم با بسیج همه علما برای رفع مشکلات با کمک علوم انسانی گام برداریم. با برگزاری جشنواره فارابی این مسیر هموار شده و هدف رفع مشکلات با توسعه علوم انسانی محقق می شود.
جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی برگزار می شود. 
براساس اعلام دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی از میان ۲۰۷ اثری که برای داوری در این جشنواره  ارسال شده است، ۱۶ اثر برگزیده و شایسته تقدیر در دو بخش جوان و بزرگسال انتخاب شدند.
این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیــریت و علــوم مــالی، علــوم تربیتی، روان‌شناسی و علــوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقــه‌ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته‌­ای و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد شناسایی و معرفی می‌کند.
فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی تیرماه گذشته منتشر شد و علاقه‌مندان تا ۱۰ آبان ۱۴۰۱ وقت دارند آثار خود را برای دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
انتهای پیام/
شیوه نامه سرآمدان ابلاغ شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار