گزارش/

افق روشن آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب خودروسازی ایران

1401/07/25 - 12:41 - کد خبر: 77906 نسخه چاپی

نصر: چشم‌انداز تبدیل آذربایجان‌شرقی به قطب سوم خودروسازی کشور با توجه به پس زمینه بیش از نیم قرنی آن در زمینه قطعه‌سازی و وجود کارخانه‌های مرتبط با این صنعت از قبیل ایدم، موتوژن، بلبرینگ سازی و ... روشن است.

به گزارش نصر، اذعان مکرر به ظرفیت های بالای صنعت خودروسازی تبریز از زبان مسوولان مختلف ارشد کشوری در حوزه صنعت، به ویژه صنعت خودرو، در سال های گذشته، هر چند بسترسازی امیدآفرینی در نزد افکار عمومی بوده، اما واقعیت این است که تاکنون گام عملی موثر و منج به نتیجه در این زمینه برداشته نشده است.
در روزگاری، دهه ۱۳۵۰ شمسی، که کارخانه های متعدد مرتبط با صنعت خودرو در تبریز با خودروسازان سوئدی و آلمانی همکاری می کردند، صنعت خودروسازی غیر از تهران در دیگر مناطق کشورمان بنیان و اساسی نداشت، اما استفاده از این ظرفیت صنعتی تبریز برای ایجاد یک قطب تولید خودرو در دهه های بعدی مغفول ماند و استان ها و مناطقی با ظرفیت های ناداشته و یا به مراتب ناچیز گوی سبقت را ربودند.
این در حالی است که در آن زمان کارخانه بنیان دیزل تبریز همزمان با رقیب ایتالیایی خود بنیان گذاشته شد که اولی دو دهه قبل ورشکسته و از حیض انتفاع خارج شد و همتای ایتالیایی آن امروز حدود ۲۰ درصد بازار جهانی موتورهای دیزلی را در اختیار دارد؛ «ایدم» به عنوان دیگر کارخانه مستقر در منطقه صنعتی غرب تبریز تا دو دهه قبل محصولات خود را به کارخانه بنز می فروخت و بلبرینگ سازی تبریز محصولاتی با استاندارد کارخانه سوئدی «اس کی اف» تولید می کرد.
در سایه وجود چنین بستری، صنعت قطعه سازی تبریز به تدریج رشد و نمود یافت، به گونه ای که در اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی افزون بر ۴۰۰ واحد قطعه سازی در این قطب صنعت ایران زمین مشغول فعالیت بودند که بیش از ۵۰ درصد آنها در سال های بعد، به دلیل نبود عدالت در تامین قطعات مورد نیاز کارخانه های خودروسازی از قطب هایی همچون تبریز و رانت موجود در این حوزه برای انحصاری کردن تولید بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو در یکی از استان های کشور، از گردنه رقابت و تولید خارج شدند.
با همه این اوصاف، تبدیل تبریز به قطب سوم خودروسازی از مطالبات و آرمان های قدیمی مردم و مسوولان این کلان شهر به عنوان مغز متفکر ایران زمین بوده و صنعتگران و تولیدکنندگان این خطه با آورده های شخصی اندک و در ابعاد کوچک برای بنیان گذاری کارخانه های خودروسازی تلاش کرده اند که وجود واحدهای تولیدی مانند «آمیکو»، «آذرخش» و »ایران خودرو تبریز» نمونه عینی از این کوشش هاست.
البته صنعتگران آذربایجان شرقی با اشاره به تبعیض در راه اندازی سایت های استانی کارخانه هایی مانند ایران خودرو این سوال را مطرح می کنند که چطور می شود مجموعه ایران خودرو، سایت های تولید محلی خود در استان ها و شهرهای دیگر را با تامین ۱۰۰ درصدی سرمایه از داشته های خود احداث می کند، اما وقتی نوبت به تبریز می رسد باید سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد عمل شده و ۵۰ درصد سرمایه مورد نیاز را تامین کنند.
برآیند این داده ها از ظرفیت بالای تبریز برای تبدیل شدن به قطب سوم تولید خودرو در کشور حکایت می کند؛ امری که تحقق آن می تواند در وهله اول به توسعه این خطه و در وهله بعدی به رونق صنعت خودروسازی کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز تبریز و دسترسی آن به بازار اروپا و اوراسیا منجر شود.

هشت واحد خودروسازی با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند 
استاندار آذربایجان شرقی گفت: توان تکمیل زنجیره تولید در شرکت ایران خودروی تبریز وجود دارد و با راه اندازی خط رنگ و بدنه این هدف محقق می‌شود.
عابدین خرم اظهار کرد: آذربایجان شرقی قابلیت آن را دارد که قطب دوم قطعه سازی پس از تهران در کشور شود و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در استان برای تحقق این هدف موثر است.  وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی ۴۵ شرکت قطعه ساز دانش بنیان وجود دارد که می تواند به توانمندسازی بیشتر این صنعت در استان کمک کند، افزود: ظرفیت های خودروسازی در تبریز بالاست.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی توان تولید بیش از ۳۰درصد قطعات مورد نیاز خودروی کشور را دارد،  افزود: ۱۷۰ واحد قطعه سازی با پنج هزار نفر اشتغال در استان فعال هستند و اکنون ۳۵ میلیون قطعه خودرو در این استان تولید می کنند.
وی افزود: در کنار این ظرفیت ها هشت واحد خودروسازی با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و غیره وجود دارد.  
خرم ادامه داد: برای ساخت موتور، گیربکس اتوماتیک، اکسل و سایر قطعات خودرویی آمادگی لازم در استان وجود دارد.  
وی با بیان اینکه عدالت محوری شعار دولت سیزدهم است، گفت: در ایران خودرو نیز باید این شعار محقق شود و در خصوص آذربایجان شرقی نیز نیاز هست ایران خودرو، توان خودروسازی تبریز را دریابد تا ایران خودروی تبریز تبدیل به محوری ترین ایران خودروی کشور شود.  
وی با اشاره به تولید خودروی سورن در ایران خودروی تبریز به جای سمند، از مدیرعامل ایران خودرو خواست تا خط تولید دنا را در تبریز راه اندازی کند.  
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت خودروسازی در ایران، گفت: باید برای رفع گلایه ها از مشتریان و مردم اقداماتی انجام شود چون انتقاداتی در خصوص کیفیت خودروهای ایران خودرو مطرح می شود.  
خرم ادامه داد: تیراژ تولید خودرو مهم است اما باید رضایتمندی مشتری را به دنبال داشته باشد تا با مشتری مداری تناقضی پیش نیاید در واقع اتهام کم کیفیتی برای محصولات ایران خودرو مطرح می شود که باید آن را با قدرت از خود مبرا سازد.   
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خودرو در تمام دنیا کالای مصرفی است و نباید کالای سرمایه ای باشد، گفت: مردم ایران می خواهند خودروی ایرانی بخرند که قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشد.  مدیرعامل ایران خودروی تبریز نیز در این آیین گفت: از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۳۴۶هزار دستگاه سمند در ایران خودروی تبریز تولید شده است که از این تعداد ۲۱هزار و ۸۵۱ دستگاه در سال جاری بوده است.  

تبریز می تواند در زمینه خودروسازی با شرکت های ایتالیایی همکاری کند
سفیر ایتالیا در ایران نیز در خصوص همکاری های صنعتی با صنعت خودرو تبریز می گوید: تبریز، نزدیک ترین شهر ایرانی به اروپا و ایتالیا است و با توجه به روابط تاریخی بین این شهر و شهرهای ایتالیایی باید تلاش شود این روابط دوباره بین تجار و صنعتگران برقرار شود.
جوزپه پرونه اظهار کرد: ایتالیا در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و تولید ماشین آلات صنعتی از تجربه بالایی برخوردار است و تبریز می تواند در این زمینه با شرکت های ایتالیایی همکاری کند و بسیاری از شرکت های ایتالیایی نیز علاقه دارند از این فرصت برای سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی استفاده کنند.

واحدهای خودروسازی آذربایجان شرقی ظرفیت تولید ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو سبک در سال را دارند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: واحدهای خودروسازی استان ظرفیت تولید ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو سبک در سال را دارند که امیدواریم تا پایان امسال با تحقق وعده خودروسازان تیراژ تولید خودرو در استان افزایش یابد.
صابر پرنیان با اشاره به ظرفیت های بالای استان در صنعت خودروسازی، بیان کرد: رشد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با تکیه بر توان داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس آذربایجان شرقی با وجود ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروسازی، ظرفیت زیادی برای تولید قطعات باکیفیت، قطعات الکترونیکی، قطعات بدنه و مجموعه سازی دارد.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده برای تکمیل خط بدنه و رنگ خودرو در استان امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی باشیم، ضمن این که در این زمینه پیگیر اخذ مجوز ایجاد خودروساز سوم هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: موضوع تولید موتورهای یورو ۵ و یورو ۶ را در شرکت ایدم و تولید گیربکس اتوماتیک را در شرکت چرخشگر به صورت ویژه پیگیری می کنیم.
پرنیان با بیان این که وزارت صمت به عنوان پشتیبان حامی صنایع است، گفت: خودروسازی به عنوان لوکوموتیو بخش صنعت در زندگی مردم تاثیر قابل توجهی دارد، به طوری که نزدیک به سه درصد تولید ناخالص کشور مربوط به صنعت خودروسازی است.
وی افزود: آذربایجان شرقی به دلیل وجود نیروی انسانی ماهر، مختصص و علاقمند جزو استان های پیشرو و تاثیرگذار در صنعت خودرو، مجموعه سازی، قطعه سازی و صنایع وابسته است.

فعالیت حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه سازی با اشتغال پنج هزار نفر در آذربایجان شرقی
پرنیان ادامه داد: فعالیت حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه سازی با اشتغال پنج هزار نفر بطور مستقیم و ۱۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم در استان از جمله ظرفیت‌های صنعتی است.
وی ادامه داد: علاوه بر آموزش نیروهای متخصص در دانشگاه های استان، واحدهای صنعتی مادر در تبریز با پیشینه ۵۰ ساله مانند ماشین سازی، تراکتورسازی، پیستون سازی، موتوژن، ایدم، چرخشگر و بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی دیگر مانند یک دانشگاه نیروی های انسانی ماهر را به صورت عملی پرورش داده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که آذربایجان شرقی یک استان با پایه صنعتی و اقتصادی است، اظهار کرد: برخلاف این که در صنعت خودرو در مقاطع مختلف مسایل و مشکلاتی داشته ایم، اما اکنون آذربایجان شرقی به عنوان یک استان مهم در صنعت قطعه سازی در کشور مطرح است.
وی با اشاره تاثیر تحریم های اعمال شده بر صنعت خودروسازی گفت: در استان ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروسازی وجود دارد و این یعنی با تکیه بر توان داخلی این صنعت را توسعه خواهیم داد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که انحصار و تفکر غیرمولد و غیراقتصادی ۲ خودروساز بزرگ اجازه رشد به سایر واحدها را نداده است، گفت: به منظور رفع مشکلات در حوزه قطعه سازی و تامین قطعات، اقدامات خوبی آغاز شده است؛ برای مثال در مراجعاتی که به شرکت ایران خودرو تبریز داشتیم هر بار در پارکینگ این شرکت، تعداد قابل توجهی خودروهای ناقص وجود داشت ولی اکنون تعداد این خودروها به صفر رسیده است.انحصار و تفکر غیرمولد و غیراقتصادی ۲ خودروساز بزرگ اجازه رشد به سایر واحدها را نداده است، گفت: به منظور رفع مشکلات در حوزه قطعه سازی و تامین قطعات، اقدامات خوبی آغاز شده است؛ برای مثال در مراجعاتی که به شرکت ایران خودرو تبریز داشتیم هر بار در پارکینگ این شرکت، تعداد قابل توجهی خودروهای ناقص وجود داشت ولی اکنون تعداد این خودروها به صفر رسیده است.
پرنیان اضافه کرد: اگر به بخش خصوصی توجه شود بدون تردید ضمن افزایش کیفیت خودرو، رضایت مشتریان نیز جلب می شود.
وی افزود: به منظور پیشبرد اهداف در این حوزه باید از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس نیز استفاده شود؛ در این زمینه از ابتدای امسال مسئولان عالی رتبه کشور را به استان آورده ایم تا مسایل و مشکلات فعالان بخش خصوصی مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: سال هاست که سقف تامین مالی در استان ثابت است در حالی که نیاز به تامین مالی به ویژه در حوزه سرمایه در گردش امسال شاید تا ۶ برابر افزایش یافته است.
پرنیان با اشاره به اهمیت تعیین و تکلیف مطالبات قطعه سازان افزود: قطعه سازان برای تولید محصولات با مشکلات زیادی مواجه هستند و در این میان پرداخت نکردن مطالبات از سوی خودروسازان بر مشکلات این واحدهای صنعتی می افزاید و تبعات بی انضباطی مالی خودروسازان بزرگ را مصرف کنندگان پراخت می کنند.
وی در خصوص مشکلات واردات ماشین آلات صنعتی گفت: عمر ماشین آلات صنعتی در استان بیش از ۳۰ سال است که این موضوع موجب کاهش کیفیت و راندمان تولید و افزایش قیمت تولیدات می شود؛ در این زمینه سیستم مالی و بانکی کشور باید با اعطای تسهیلات در خدمت تولید باشند و این در حالی است که سقف اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی استان با سال های گذشته تفاوتی نکرده است و بدون تردید این اعتبار به هیچ عنوان جوابگوی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نخواهد بود.
وی افزود: با توجه به این که بهره مندی آذربایجان شرقی از تسهیلات منابع مالی کشور متناسب با سهم سرانه جمعتی و سرانه صنعتی نیست در این زمینه این موارد را پیگیری می کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: عمده سرمایه گذاری استان از سوی فعالان بخش خصوصی انجام می شود و بخش خصوصی پرچم دار صنعت استان است.
وی همچنین اظهار کرد: پیگیری تکمیل زنجیره خودرو و مجموعه سازی در استان جزو اولویت‌های سازمان بوده و پیگیری قطب سوم خودرو در استان و تولید خودرو با پلتفرم مشترک از دیگر برنامه‌های زیر ساختی کلان استان محسوب می‌شود.

توان قطعه سازی تبریز می تواند کمک حال شرکت های بزرگ خودروسازی روسیه مانند کاماز باشد
رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در دیدار با رییس جمهور تاتارستان گفت: ظرفیت هایی مانند توان قطعه سازی تبریز می تواند کمک حال شرکت های بزرگ خودروسازی روسیه مانند کاماز باشد و تشکیل کارگروه مشترک جمهوری تاتارستان و استانداری آذربایجان شرقی و استفاده از کارشناسان کاربلد برای عملیاتی کردن این ظرفیت ها لازمه دسترسی به همه این اهداف است.
یونس ژائله خاطرنشان کرد: البته امیدواریم این تفکر که ایران فقط تهران است، نزد مسئولان و تجار روسی تعدیل و نگاهی ویژه به تبریز شود چون امروز هر کاری در حوزه تجارت و بازرگانی ایران در روسیه انجام می شود، توسط آذربایجانی ها و تبریزی ها صورت می گیرد.
وی همچنین در دیدار با سفیر اتریش گفت: تبریز مرکز تولید ماشین آلات صنعتی و قطعات ماشین آلات سنگین از جمله تراکتورسازی، خودروسازی و موتورسازی است و این فرصت طلایی برای تجار تبریز ایجاد شده تا از فضای بهبود روابط با اتریش برای واردات و صادرات ماشین آلات و به نحو احسن استفاده کنند. 
وی در دیدار با سفیر ایتالیا اظهار داشت: با توجه به وجود صنعتگران توانمند و حرفه ای در این استان که سالیان سال در تولید قطعات مختلف از جمله خودرو سابقه درخشانی دارند، با برقراری روابط تجاری بین کشورهای مختلف جهان می توان تبریز را به قطب دیگر خودرو ایران تبدیل کرد.

بانک های آذربایجان شرقی برای تسریع در راه اندازی واحد رنگ و بدنه خودرو در تبریز می توانند اعتبار لازم را تامین کنند
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین با اشاره به ایران خودروی تبریز گفت: ایران خودروی تبریز یکی از بزرگترین مراکز تولید خودروی کشور است و شرایط باید برای افزایش تیراژ تولید خودرو در سایت ایران خودروی تبریز فراهم شود.
مهدی خطیبی تاکید کرد: تبریز همه شرایط را برای تولید یک خودروی کامل دارد و خط تولید بدنه هم با افزایش تیراژ تولید خودرو در سایت تبریز و رسیدن آن به مقدار اقتصادی، می تواند به زودی در تبریز راه اندازی شود.
وی افزود: ایران خودرو تبریز از این پس قرار است به جای سمند، خودرو سورن تولید و به بازار عرضه کند، این شرکت قادر است روزانه ۴۰۰ دستگاه سورن تولید و عرضه کند و راه اندازی واحد رنگ و بدنه که از اهداف ایران خودرو است در آینده نزدیک به اعتبارات لازم نیاز دارد که بانک های آذربایجان شرقی برای تسریع آن می توانند اعتبار را تامین کنند. 

تعداد خودروی های سواری تولید شده در ایران خودروی تبریز از ۱۹ دستگاه در ساعت به ۲۳دستگاه افزایش یافته است 
اصغر خوش فهم مدیرعامل شرکت ایران خودرو تبریز نیز گفت: با ارتقای بهره وری در ایران خودروی تبریز تعداد خودروی های سواری تولید شده از ۱۹ دستگاه در ساعت به ۲۳دستگاه افزایش یافته و بر اساس هدف گذاری انجام شده این تعداد به ۲۸ دستگاه در ساعت خواهد رسید.  
وی افزود: شرکت ایران خودروی تبریز از بدو تاسیس تاکنون یک میلیون و ۲۱هزار و ۱۹ دستگاه خودرو سمند، آریسان و سورن تولید کرده است.  
انتهای پیام/
افق روشن آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب خودروسازی ایران خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار