سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری؛

ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد

1401/07/25 - 11:44 - کد خبر: 77882 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپا را به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم، اظهار داشت: ایران در صورت ادامه رفتارهای مداخله گرایانه اروپا واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد، این موضوع در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.

به گزارش نصر، نشست ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اصحاب رسانه دقایقی پیش آغاز شد.
کنعانی در خصوص اظهارات بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: واکنش‌های زیادی به این موضوع وجود داشته است و به اندازه کافی عکس‌العمل شنیده شده و حتی در اروپا اظهارات ایشان تعجب بسیاری را برانگیخته است.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور و نوع رفتار و مواضعی که درخصوص تحولات داخلی ایران اتخاذ کرده‌اند و رویکردی که در قبال تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه و اعتصابات کارگری اخیر در این کشور داشتند، گفت:  قبلا هم در ادبیات اروپا و هم در حوزه عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از مقامات کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به ترویسم خوب و بد بودیم. ولی امروز با یک تقسیم بندی جدید در ادبیات سیاسی غرب مواجه هستیم تقسیم اغتشاشات به اغتشاشات خوب و بد است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر اغتشاشات در ایران صورت بگیرد خوب است و برخوردی نباید صورت بگیرد اما اگر اغتشاشات در اروپا شکل بگیرد، بد است و باید برخورد شود.  مقامات و مسئولان این کشور حق دارند برخورد کنند و حتی به اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت با کسانی که است که تحولات را دنبال می‌کنند و رفتار دوگانه‌ غرب را می بینند.
کنعانی گفت: کشورهایی که را که در امور کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت می‌کنند را دعوت به عقلانیت می‌کنیم.

ایران دولت مسئولیت پذیری است
کنعانی اظهار داشت: من لازم می‌دانم اشاره کنم به مواضع عدیده‌ای که علاوه بر فرانسوی‌ها مقامات آمریکایی هم در قبال ایران گرفته‌اند، ایران دولت مسئولیت پذیری است و در عمل اثبات کرده است دولتی است که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد در دولت‌های چهارساله با رای مردمی انتخاب می‌شود و بر سر کار می آید و هم به امنیت شهروندان توجه دارد.
وی تصریح کرد: در کوران حوادث منطقه که کشورهای عدیده‌ای دچار آشوب شدند و در معرض حمله تروریسم و خارجی قرار گرفتند و امنیت در هم شکسته ۱۰۰ ها نفر قربانی ناامنی و بی‌ثباتی شدند ایران لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را اثبات کرد که در اوج بحران در منطقه نسبت به امنیت شهروندان مسئول است، علاوه بر امنیت شهروندان در سالیان گذشته اثبات کرد در تامین امنیت ملت‌های منطقه هم نقش موثری داشته تحولات عراق و سوریه و افغانستان شاهد روشنی بر توانایی ایران بر تامین امنیت منطقه است.

مقاومت علیه اشغالگر می‌تواند تامین کننده حقوق ملت فلسطین باشد
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد نشست آشتی در میان گروه های فلسطینی برگزار شد، گفت: تحولات فلسطین این روزها بسیار حساس است و دیدگاه ایران نسبت به فلسطین دیدگاه واضح و روشنی است. معتقدیم چیزی که می‌تواند تامین کننده حقوق ملت فلسطین باشد، مقاومت علیه اشغالگر است و روند سیاسی، ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همه ملت فلسطین باید در یک رفراندوم فراگیر شرکت کنند و نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.

ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد
وی با بیان اینکه در مورد مواضع اروپا دیدگاه های خود را مطرح کردیم، گفت: دیدگاه های خود را با اروپا مطرح کردیم و طرف های اروپایی را به عقلانیت دعوت می‌کنیم،آن ها باید بدانند در مورد ایران صحبت می‌کنند، کشوری که مقتدر و مسئولیت پذیر است و کشوری است که در صورت رفتار عقلانی و منطقی می‌تواند مهم ترین شریک برای  صلح و ثبات در منطقه باشد. ما آنها به به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم اما در صورت رفتارهای مداخله گرایانه ایران واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.
کنعانی در مورد حمله به اماکن دیپلماتیک ایران گفت: مسئولیت کشورهای پذیرنده است که امنیت سفارتخانه های ایران باشند اما متاسفانه به رغم وظیفه، کشورهای پذیرنده، به مسئولیت خود عمل نکردند.
وی ادامه داد: حمله  به یکی از مدارس جمهوری اسلامی ایران در آلمان در نیمه شب و به آتش کشیدن این مدرسه و همچنین حمله به مراکز اسلامی در کشورهای دیگر از مصادیق بی توجهی اروپا به مسئولیت خود در قبال حفظ امنیت مراکز ایران است، مسئولیت حفظ امنیت این مراکز با  کشورهای پذیرنده است و باید برخورد قانونی کنند. ایران یادداشت اعتراضی به سفارتخانه‌ها داده است.

امیدواریم ثبات و امنیت در عراق تحکیم پیدا کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روند سیاسی در داخل عراق گفت: خوشحال هستیم که روند سیاسی در عراق قوت گرفته و رییس جمهور هم موفق به تشکیل کابینه شده و به سمت جلو در حال پیشرفت است. رییس جمهور کشورمان نیز به رییس جمهور جدید تبریک گفتند و امیدواریم در مهلت قانونی ایشان موفق به تشکیل دولت شوند و ثبات و امنیت در عراق تحکیم پیدا کند .
کنعانی در مورد نشست سیکا افزود: نشست سیکا بسیار مهم بود و  رییس جمهور در این کنفرانس اعتماد ساز در آسیا شرکت کردند، این اقدام در استمرار سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر دیپلماسی پویا و هوشمند است که گفت وگو های خوبی هم صورت گرفت.  رییس جمهور دیدار دو جانبه ای هم با رییس جمهور آذربایجان و هم گفت وگوی دو جانبه‌ای با امیر قطر داشتند که مسائل دو جانبه مورد پیگیری قرار گرفت.

ایران به مواضع اخیر انگلیس تذکر جدی داده است
وی در مورد جزئیات سفر یکی از مقامات انگلیسی به تهران گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیک میان کشورها و ایران همواره بر مبنای نیازهای متقابل و برنامه های از پیش تعیین شده انجام می‌شود و در دستور کار است. ما روابط خارجی خود را بر مبنای عزت حکمت مصلحت تنظیم می‌کنیم. ما با انگلیس روابط دو جانبه داریم. ما به موضع گیری های اخیر  انگلیس واکنش جدی نشان دادیم و تذکر جدی هم دادیم.
روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته و توافقات فنی هم به مسیر خوبی رسیده است
کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم گفت: هنوز ایران از دستور کار مذاکرات رفع تحریم خارج نشده است و برخی اظهارات مقامات کشورهای غربی نشان می‌دهد که هنوز برای انجام توافق دیدگاه های خود را مطرح می‌کنند اما رفتارهای متناقض دارند. روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته و توافقات فنی هم به مسیر خوبی رسیده است.
انتهای پیام/
ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار