وزیر صمت تاکید کرد:

تلاش برای دستیابی به قدرت اقتصادی با تمرکز بر تدوین نقشه راه تولید تجهیزات ارتباطی

1401/07/25 - 10:59 - کد خبر: 77870 نسخه چاپی

نصر: وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جمع فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم هم افزایی در این حوزه برای دستیابی به نقشه راهی در خصوص تولید و صادرات تجهیزات مخابراتی و ارتباطاتی تاکید کرد.

به گزارش نصر، «سید رضا فاطمی امین» در این نشست با اشاره به دو کارکرد تراز ارزی و تولید قدرت در زمینه صادرات، افزود: در موضوع تراز ارزی صادرات غیر نفتی، در حال نزدیک شدن به نقطه صفر هستیم و در این خصوص باید گفت سال گذشته ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۲ میلیارد دلار واردات داشتیم که فقط ۳.۵ میلیارد دلار تا رسیدن به این مهم فاصله داریم که امیدواریم این مهم در سال آینده محقق شود.
وی، دیگر کارکرد صادرات را تولید قدرت دانست و گفت: قدرت در این زمینه یعنی توانایی صادرات کالای پیچیده و کالایی که کمتر کشوری توان تولید و صادرات آن را دارد. 
فاطمی امین این مساله را شاخص مناسب و خوبی برای دانش بنیان بودن صنعت و صادرات یک کشور عنوان کرد و ادامه‌داد: در جهان این شاخص تحت عنوان «شاخص پیچیدگی» شناخته می شود که ایران در سال ۲۰۰۸ رتبه ۱۱۰ داشت و این رتبه در سال ۲۰۲۱ به ۶۵ ارتقا یافت و اگر بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ این رتبه را به زیر صفر برسانیم یعنی دانش بنیان شده ایم.
وزیر صمت، تمرکز بر تولید و توسعه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را یکی از مواردی دانست که کشور را به این شاخص نزدیک می کند و در ادامه گفت: توجه به این مساله هم نیاز داخل را که فزاینده است تامین می کند و هم شاخص های صادراتی را توسعه می دهد.
وی با بیان اینکه در این حوزه کارهای زیادی انجام شده است، تاکید کرد: هدف از برگزاری این جلسه هم افزایی با فعالان و هسته های مرکزی این حوزه برای تدوین یک نقشه راه تا سال ۱۴۰۴ است و لازم است با مشارکت همه افراد تا نیمه آبان سال جاری که بناست نشست و جلسه ای در این خصوص برگزار شود، مسائل و راهکارهای مد نظر ارائه و طرح موضوع انجام شود و توضیح ها در این خصوص را بشنویم.
فاطمی امین در پایان از لزوم هم راستا شدن بخش حاکمیتی یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات با دیگر فعالان و متخصصان حوزه تجهیزات و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت و موفقیت در این حوزه را منوط به این هم افزایی دانست.
انتهای پیام/
تلاش برای دستیابی به قدرت اقتصادی با تمرکز بر تدوین نقشه راه تولید تجهیزات ارتباطی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار