در نشست مجمع ملی تشکل‌های گردشگری مطرح شد:

از لغو ۹۰درصد سفر خارجی‌ها به ایران تا مداخله در سفر جام‌جهانی

1401/07/24 - 16:32 - کد خبر: 77836 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درحالی که از لغو حدود ۹۰ درصد سفر گردشگران خارجی به ایران و بیش از ۵۰ درصد ریزش سفرهای خارجی ایرانی‌ها خبر داد و از مداخله و بی‌درایتی‌ درباره سفرهای جام جهانی فوتبال قطر گفت.

به گزارش نصر، حرمت‌الله رفیعی با عنوان رییس مجمع ملی تشکل‌های گردشگری کشور در نشست خبری که یکشنبه ۲۴ مهرماه‌ با حضور رؤسای تشکل‌های خصوصی از جمله مؤسسه‌های آموزشی و آموزشگاه‌های گردشگری، راهنمایان گردشگری و بومگردی‌ها برگزار شد، با اشاره به اوضاع کشور، اظهار کرد: تظاهرات در کشورهای مختلف اتفاق می‌افتد، مگر ما دخالت کردیم که بیگانه دخالت می‌کند. توقع ما این است سریع‌تر در این‌باره چاره‌اندیشی کنند تا به عامه مردم آسیبی وارد نشود.

سفر داخلی افت نکرد، سفر خارجی ۵۰ درصد کم شد
او سپس با بیان این‌که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد سفر گردشگران خارجی به ایران لغو شده و سفرهای خروجی ایرانی‌ها هم حدود ۵۰ تا ۶۰ ریزش داشته است، افزود: طبیعی است وقتی خانه‌ای آتش می‌گیرد، اطراف آن ناامن می‌شود، اما موضوع این است که با وجود اتفاقات اخیر، امنیت عمومی در کشور از بین نرفته است.
رفیعی درباره ریزش سفرهای خارجی گفت: با وجود آن‌که برخی سفارتخانه‌ها صدور ویزا را لغو و یا محدود کرده‌اند، اما در اظهاراتی خلاف واقع این موضوع را رد می‌کنند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین درباره وضعیت سفرهای داخلی، ‌اظهار کرد: بررسی پروازها نشان می‌دهد سفر داخلی با افت مواجه نشده است، بیشتر پروازها پر انجام می‌شود، برای برخی مقاصد، ‌ همچون شیراز، اهواز و مشهد صندلی خالی پرواز پیدا نمی‌شود. البته نه این‌که اتفاق خوبی باشد چون محدودیت ناوگان و ظرفیت هوایی همیشه مسأله بوده است.
او همچنین بازارهای گردشگری چین و روسیه را بسیار مستعد دانست و گفت: با توجه به شرایطی که گردشگران روس پیدا کرده‌اند و  عرصه کشورهای اروپایی برایشان تنگ شده و کمتر جایی برای سفر دارند، می‌توان آن‌ها را به ایران جذب کرد. البته باید بستر این بازار فراهم شود، نه این‌که مثل جام جهانی و اکسپو فقط درباره آن حرف بزنیم و فرصت آن را از دست بدهیم.

فرصت جام جهانی از دست رفت
رفیعی با اشاره به فرصتی که در جام جهانی از دست رفته و درایت و اقداماتی که برخی کشورهای منطقه همچون عربستان برای جذب مسافران جام جهانی انجام داده‌اند و در مقابل این خبر اعلام شد که حتی یک مسافر جام جهانی در هتل‌های ایران، اتاق رزرو نکرده است، گفت: با توجه به اتفاقاتی که درباره بلیت تماشاچی‌ها افتاده، پیش‌بینی‌ها بر این است که پشت دروازه ایران بی‌درایتی رخ می‌دهد.
او با اشاره به تورهای جام جهانی که در بازار قیمت آن از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون است، افزود: بررسی کنید توری که ۵۰ میلیون فروخته شده تحت حمایت کجا بوده است. ما می‌توانستیم تورهای جام جهانی را با کیفیت خوب به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان اجرا کنیم، اما این آشفته بازار در قیمت تور جام جهانی را  چه کسی یا کسانی به وجود آورده است؟ چرا هر بار در جام جهانی باید این مسأله را داشته باشیم!؟ دولت چند جلسه خوب برای جام جهانی برگزار کرد، اما فدراسیون فوتبال همراه نبود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: برای جام جهانی فوتبال هر حرفی بزنیم خودزنی کرده‌ایم، چون دیگر زمان آن گذشته است. این یک بدنامی برای ایران خواهد بود، اگر نتواند مسافر و تماشاچی واقعی را ببرد یا نتواند به تعهدات خود در برابر تماشاچی عمل کند.
رفیعی بیان کرد: اعتقاد شخصی داشتم در این جام جهانی می‌توانستیم بالا برویم، اگر این اتفاق نیفتد باید مسببان و عوامل آن را به صلابه بکشند.  

او اضافه کرد:‌ یک روز آقای کریم باقری ـ فوتبالیست پیشکسوت ـ به انجمن دفاتر خدمات مسافرتی آمد و قرار بود کشتی کروز بیاوریم و همزمان با بازی‌های ایران در جام جهانی، هر شب مراسم ایرانی‌پسند داشته باشیم، اما آنقدر دخالت‌های بی‌جا داشتند که همه برنامه‌ها بهم ریخت.
انتهای پیام/
از لغو ۹۰درصد سفر خارجی‌ها به ایران تا مداخله در سفر جام‌جهانی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار