ابیشوند خبر داد:

تایید دو مورد ابتلای قطعی به وبا در استان اردبیل

1401/07/24 - 14:49 - کد خبر: 77818 نسخه چاپی

نصر: رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از شناسایی ۲ بیمار مبتلای قطعی به وبا در این استان پس از تایید آزمایش‌های تخصصی خبر داد.

به گزارش نصر، جواد ابیشوند روز یکشنبه در گفت وگویی گفت: با افزایش موارد مشکوک به ابتلا و تایید ۲ مورد ابتلای به بیماری وبا در استان اردبیل، خطر شیوع این بیماری در اردبیل افزایش یافته است.
وی از انجام بیش از ۲ هزار نمونه برداری از افراد مشکوک به ابتلای به وبا در استان اردبیل در سال جاری خبر داد و افزود: هر ۲ مورد مبتلای قطعی در مراکز درمانی این استان درمان شده‌اند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر حساس شدن مردم و متولیان بخش بهداشت و درمان استان برای پیشگیری و کنترل این بیماری اضافه کرد: از چند مورد بیمار مشکوک به وبا نیز نمونه‌برداری شده که جواب آزمایش آنها تاکنون تایید نشده است.
وی اظهار کرد: این استان هم اکنون آلوده به وبا تلقی می شود و به همین علت باید اقدامات مراقبتی و بهداشتی مردم هم افزایش یابد.
ابیشوند با بیان این که وبا بیماری عفونی و باکتریایی است که با علائم اسهال شدید همراه است، گفت: این بیماری اغلب از طریق آب و مواد مصرفی عمومی به خصوص میوه و سبزی آلوده به باکتری وبا منتقل می‌شود.
وی اظهار کرد: افراد مبتلا به وبا دچار اسهال آبکی به شدت ترشحی می‌شوند که در صورت تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی و مداوا، آب بدن آنها کم شده و به دنبال آن با افت فشار خون و عوارض کلیوی جان خود را از دست می‌دهند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل خواستار مراجعه زودهنگام افراد مشکوک به ابتلا به مراکز درمانی شد و بیان کرد: در صورت مراجعه به موقع، این بیماری قابل کنترل و درمان است.
وی ضدعفونی و گندزدایی سبزی و میوه مصرفی و برخی مواد غذایی، شستشوی دست‌ها با آب و صابون و رعایت پروتکل‌های عمومی بهداشتی به خصوص بعد از حضور در سرویس‌های بهداشتی مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها و کلیه مراکز عمومی را از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به وبا ذکر کرد.
انتهای پیام/
تایید دو مورد ابتلای قطعی به وبا در استان اردبیل خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار