رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی؛

تولید نانوسنسور برای هشدار سکته‌های مغزی و قلبی/ هفت‌خوان اخذ مجوز؛ مانع تبدیل ایده به محصول

1398/09/06 - 15:06 - کد خبر: 7781 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: «نانوسنسور بیماران سکته‌های مغزی و قلبی، محصول سه پایان‌نامه است که ۲۴ ساعت پیش از وقوع سکته بیمار را از وضعیتش مطلع می‌کند.»

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، سالانه ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی در ایران جان خود را از دست می ‌دهند، در صورتی ‌که ۸۰ درصد این سکته‌ ها قابل پیشگیری است.

این خبری بود که رضا ملک ‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  سوم آبان‌ سال جاری در جمع پزشکان دانشگاه علوم پزشکی بابل در بیمارستان روحانی این شهر مطرح کرد.

این برای کشوری که طی دو سال گذشته در بخش پژوهش و تولید علم پیشرفت‌ های خوبی داشته و توانسته رتبه ۱۶ جهان را از آن خود کند، بسیار آزاردهنده است.

نکته تاسف ‌آمیز کاهش شدید سن ابتلا به بیماری‌ های قلبی و مغزی و افزایش مرگ و میر ناشی از آن است و این برای کشوری که ۷۰ درصد مردم آن از اضافه وزن و چاقی رنج می ‌برند، نمی ‌تواند آمار غیرطبیعی باشد.

محققان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی از سال ۱۳۹۰ دنبال راه‌ حلی برای کاهش سکته مغزی و قلبی در کشور بودند و در این راستا به محصولی دست یافته‌ اند که بیماران مبتلا به سکته مغزی و قلبی ۲۴ ساعت پیش از وقوع سکته از وضعیت خود مطلع می ‌شوند.

برای بررسی جزئیات تولید نانوسنسور پیشگیری از بیماری قلبی و مغزی گفتگویی را با "سعیده ابراهیمی"، رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی صورت دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی اظهار کرد: این نخستین محصولی است که نه تنها در ایران مشابه ندارد، بلکه مشابه خارجی نیز ندارد و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی موفق شده‌ اند به این محصول بی ‌نظیر دست پیدا کنند.

"سعیده ابراهیمی" تصریح کرد: همان ‌طور که یک سنسور قند می ‌تواند تغییرات میزان قند را تشخیص دهد، نانوسنسور پیشگیری از بیماری قلبی و مغزی نیز قادر است تغییراتی را که در خون می ‌افتد، شناسایی کرده و فرد را متوجه این تغییرات کند.

وی با بیان اینکه نانوسنسور پیشگیری از بیماری قلبی و مغزی، محصول سه پایان‌ نامه است، اذعان کرد: یکی از تخصص ‌های بنده نانوپزشکی است که تقریبا ۳۰ پایان ‌نامه در این حوزه نگارش و به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: با توجه به رشد و پیشرفت کارها در حوزه نانوپزشکی تصمیم گرفتیم در حوزه نانوسنسور کار خود را پیش ببریم؛ فعالیت در حوزه ‌ای که برای مردم مفید بوده و مسئله ‌محور باشد تا مشکلی را رفع کند.

رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی ابراز کرد: برای این منظور روی بیماران سکته‌ های قلبی و مغزی متمرکز شدیم تا بتوانیم محصولی تولید کنیم که میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌ های قلبی و مغزی را کاهش دهد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا محصول نانوسنسور سکته‌ های قلبی و مغزی محصول پایان‌ نامه است، عنوان کرد: بله. چهار پایان‌ نامه در این حوزه تایید و فرایند تبدیل ایده به محصول انجام شده است؛ البته به این چهار پایان ‌نامه اکتفا نکردیم و مطالعات خود را برای ساخت محصول ادامه دادیم.

وی درباره نحوه کارکرد این نانوسنسور اینگونه توضیح داد: برای ساخت محصول نانوسنسور سکته‌ های قلبی و مغزی از نظرات سایر استادان نیز بهره‌ مند شدیم تا سنسور را کامل کنیم؛ همان ‌طور که یک سنسور قند می ‌تواند تغییرات میزان قند را تشخیص دهد، این نانوسنسور نیز قادر است تغییراتی را که در خون می ‌افتد، شناسایی کرده و در نتیجه فرد را متوجه این تغییرات کند.

رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: با محصول نانوسنسور سکته ‌های قلبی و مغزی، تغییراتی در خون بیمار ایجاد و زمان وقوع سکته به بیمار اطلاع داده می ‌شود و پیش ‌بینی ‌های لازم از سوی بیمار صورت خواهد گرفت.

ابراهیمی به کاهش چشمگیر سکته‌های قلبی و مغزی با محصول نانوسنسور اشاره کرد و گفت: این محصول نه تنها در کشور ما، بلکه در دنیا بی‌ نظیر است. پژوهش‌ های ما در حوزه نانوپزشکی در مجلات آمریکایی و اروپایی چاپ شده است، اما این کار (محصول  نانوسنسور سکته ‌های قلبی و مغزی) در سطح دنیا بی‌ نظیر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اسپانسری نیز شما را در تولید و تجاری ‌سازی محصول نانوسنسور سکته‌ های قلبی و مغزی یاری می‌کند؟ خاطرنشان کرد: در این راستا سرمایه ‌گذار جذب کرده ‌ایم تا این محصول را طوری طراحی کنیم که با قیمت خیلی کم در اختیار مردم قرار بگیرد و افراد آن را همانند سنسور قند در منزل داشته باشند و بتوانند در هفته یک یا دو بار آن را تست کنند، به ویژه افرادی که بیماری ‌های قلبی یا فشار خون دارند؛ با این روش از بروز سکته قلبی یا مغزی به طرز چشمگیری جلوگیری می ‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محصول شما به تولید انبوه نیز رسیده است؟ بیان کرد: اگر این محصول به تولید محصول اولیه برسد؛ خوشبختانه در این راستا سرمایه ‌گذاران زیادی داریم تا آن را به تولید انبوه نیز برسانیم؛ همچنین در این راستا مذاکراتی با سرمایه ‌گذاران انجام داده ‌ایم و درصورتیکه بتوانیم با آنان به جمع ‌بندی برسیم، تولید انبوه این محصول را آغاز خواهیم کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه برای ورود این محصول به بازار بین چهار تا نهایتا ۶ ماه زمان نیاز داریم، گفت: این در صورتی است که روند اخذ مجوز محصول نانوسنسور سکته ‌های قلبی و مغزی طی شود. فقط این مشکل را داریم که روند اخذ مجوز آن از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سریع انجام شود.

وی تصریح کرد: در حاشیه برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع‌ رشیدی کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این محصول را دیده و از آن استقبال کردند و در راستای کسب سریع مجوزها راهنمایی‌ هایی را به ما داشتند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که این محصول ابتدا باید تولید انبوه برسد و سپس فرایند اخذ مجوز طی شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برای تولید محصول نانوسنسور سکته‌ های قلبی و مغزی از هشت تا ۱۰ پایان‌ نامه استفاده شده است، خاطرنشان کرد: سه مورد از این پایان ‌نامه ‌ها جزء مقالات معتبر بین ‌المللی شده و تولید این سه محصول نیز حاصل این پایان ‌نامه ‌ها بوده است؛ البته از این ۱۰ پایان ‌نامه نیز استفاده شده، اما در مراحل مقدماتی و در نهایت قالب اصلی این محصول را همین سه پایان ‌نامه تشکیل می ‌دهد.

وی با بیان اینکه نخستین دانشگاهی هستیم که به نانوسنسور سکته ‌های قلبی و مغزی دست یافته ‌ایم و این محصول نمونه مشابه خارجی نیز ندارد، تاکید کرد: این توان را داریم که کشورمان را از همه دنیا بی ‌نیاز کنیم، اما نیاز به حمایت داریم. دولتمردان و مسئولان باید دست نخبگان و پژوهشگران جوان ما را بگیرند. ما پژوهشگران و مخترعان نباید دنبال کارهای اداری و صنعتی برویم.

رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی افزود: درصورتی ‌که درگیر اخذ مجوزها شویم دیگر زمانی برای تحقیق نداریم، درحالی ‌که محققان ما می ‌توانند گره‌ های بزرگی از مشکلات مملکت ما را باز کنند و حیف است که درگیر بروکراسی ‌های اداری، نامه‌ نگاری ‌ها و روند اخذ مجوزها شوند.

ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که آیا طی هشت سال که روی تولید این محصول کار کرده‌اید، به فکر صادرات نیز بودید؟ اذعان کرد: قطعا دنبال صادر کردن محصول نانوسنسور سکته‌ های قلبی و مغزی خواهیم بود، چراکه در دنیا اصلا نمونه ‌ای برای سنسور سکته نداریم و این جزء کارهایی است که در دنیا بی ‌نظیر است، امیدواریم بتوانیم سریع ‌تر آن را به بازار برسانیم، چون محصول علم است و نباید تازگی خودش را از دست بدهد.

 

قیمت تمام شده محصول نانوسنسور؛ ۳۰۰ هزار تومان برای هر فرد

وی درباره قیمت تمام شده این محصول در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت این محصول تقریبا ۳۰۰ هزار تومان تخمین زده شده است و تا سه ماه آینده مجوز این محصول اخذ می ‌شود و تجاری ‌سازی و تولید انبوه آن را آغاز می ‌کنیم و شاید هم هیچ‌ وقت این مجوز صادر نشود.

رئیس مرکز تحقیقات و نانو فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی درباره چرایی پیش ‌بینی‌ اش از صادر نشدن مجوز محصول نانوسنسور سکته‌ های قلبی و مغزی از سوی وزارت بهداشت را اینگونه تصریح کرد: همان‌ طور که عرض کردم، ما محقق و پژوهشگر هستیم. روند اخذ مجوزها در مملکت ما یک بروکراسی خاصی دارد که ما آن بروکراسی، راه و گفتمان را بلد نیستیم؛ درصورت ی‌که راه کوتاهی برای صادر شدن مجوز این محصول ایجاد نشود، شاید این ایده و فناوری را کلا از دست داده باشیم.

ابراهیمی اذعان کرد: مثالی می ‌زنم؛ برای تولید محصول نانو رنگ دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال مجوز رفتیم، گفتند باید محصول را برای تایید به یکی از آزمایشگاه‌ های استاندارد ارسال کنید. سپس اعلام کردند برای کسب پروانه استاندارد باید ابتدا پروانه از صنایع داشته باشید. در مرتبه بعد بحث داشتن سالن تولید و ثبت شرکت را مطرح کردند و در نهایت گفتند برای محقق شدن این شرایط باید حتما کد اقتصادی داشته باشید. خوب اسم این کار اگر گذر از هفت خوان رستم نیست، پس چیست؟

وی در پایان تاکید کرد: این نامه ‌نگاری ‌ها پژوهشگران را از اصل موضوع غافل می‌ سازد، امیدوارم مسئولان از طربق رسانه ها صحبت‌ و خواسته های ما را بشنوند.

*گزارش از سحرمغفرت
انتهای پیام/

تولید نانوسنسور برای هشدار سکته‌های مغزی و قلبی/ هفت‌خوان اخذ مجوز؛ مانع تبدیل ایده به محصول نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار