گزارش نصر از بررسی طرح تفصیلی محدوده تاریخی و فرهنگی شهر تبریز:

موافقت شورا با مصوبه طرح تفصیلی محدوده تاریخی و فرهنگی شهر تبریز 

1401/07/24 - 14:06 - کد خبر: 77775 نسخه چاپی

نصر: تفاوت باکو و تبریز چیست؟ آیا در آن جا یونسکو وجود ندارد؟ چرا در باکو در کنار آثار قدیمی برج های آسمان خراش وجود دارد؟ آیا در آن جا یونسکو احساس مسئولیت نمی‌کند؟

به گزارش نصر، صبح امروز 24 شهریور در اولین دستور جلسه علنی شورای شهر تبریز مصوبه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص طرح تفصیلی محدوده تاریخی و فرهنگی شهر تبریز بررسی شد. 
"یعقوب هوشیار" با انتقاد از نظرات کارشناسی از سوی میراث فرهنگی و عدم تطابق آن قوانین در بافت های قدیمی سایر شهر ها، توضیح داد: معتقدیم که باید آثارمان را حفظ کنیم، گاها در حصار مسائل کارشناسی گرفتاریم. 
وی با اشاره به سفر اخیری که به باکو داشت، گفت: تفاوت باکو و تبریز چیست؟ آیا در آن جا یونسکو وجود ندارد؟ چرا در باکو در کنار آثار قدیمی برج های آسمان خراش وجود دارد؟ آیا در آن جا یونسکو احساس مسئولیت نمی‌کند؟
وی خطاب به "احمد حمزه زاده" مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: آن چیزی که اکنون گفته می شود ضوابط یونسکو نیست، متاسفانه این ضوابط به درستی برای ما گفته نشده است.
هوشیار در پایان با توضیح وضعیت آثار قدیمی شهر به سنجران اشاره کرد و گفت: در سنجران چند درصد از ساکنین مهاجرت کردند؟ برای اینکه اصلا امکان زندگی وجود ندارد. 
"کاظم زعفرانچی لر" صبح امروز در صحن علنی شورای شهر تبریز، با انتقاد از تلاش میراث فرهنگی برای افزایش 400 هکتاری محدوده تاریخی به 1200 هکتار اظهار داشت: این اقدام در حالی است که اقدام موثری در 400 هکتار قبلی رخ نداده و سخت‌گیری‌های میراث فرهنگی باعث کوچ مردم این مناطق به سایر نقاط شهر شده و این مناطق هویتی تبریز خالی از سکنه شده است.
وی با بیان اینکه محدود کردن ساخت و ساز و تعداد طبقات، باعث شده بافت تاریخی به بافت مخروبه و خالی از سکنه تبدیل شود، تصریح کرد: مردم از ما سوال می‌کنند که ساختمان جدید استانداری که در قلب بافت تاریخی و کنار بازار قرار دارد، چگونه با کدام منطق و این ارتفاع احداث شده است؟ 
این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه در بازدید از مناطقی همچون چاپارباشی، حیدر تکیه‌سی، سنجران، بازارچه سرخاب، دوه‌چی و... مردم به دلیل محدودیت‌های میراث فرهنگی در تنگنای شدیدی قرار دارند و توانایی بازسازی منزل خود را ندارند، بیان کرد: میراث فرهنگی و شهرداری باید ضوابط واحدی را برای مردم تعیین کنند تا قلب شهر تبریز با مخروبه شدن، خالی از سکنه نشده و همچنان به حیات تاریخی و هویتی خود با تداوم سکونت مردم ادامه یابد.
زعفرانچیلر ادامه داد: موضوع دیگر این است که واقعا به اندازه هر هکتار از 400 هکتاری که در این محدوده وجود دارد چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گزارشی در این حوزه ارائه شود تا مردم و نمایندگان مردم در جریان باشند و شاید قانع شدند.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: به دلیل نتایج این سخت‌گیری‌ها و مخروبه شدن محلات تاریخی شهر تبریز، ضرب المثلی در این خصوص در بین مردم و ساکنان این محلات مطرح شده و  در بین اکثریت رایج است که "میراث فرهنگی، تبریزه واقعا میراسا قویوب!"

در ادامه "جواد رحمتی" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: مقوله میراث فرهنگی در شهر های تاریخی همیشه با یک سری چالش هایی روبرو است و آشفتگی در تصمیم ها اتفاق افتاده است.
وی افزود: در شهر هایی مثل باکو بین ساختمان های قدیمی و برج ها هماهنگی در بین عناصر در عین تضاد اتفاق افتاده است.
رحمتی گفت: در نگاه یک‌سویه میراث فرهنگی بی برنامگی وجود دارد، ارتفاع صرفا نمی‌تواند تعیین کننده موضوع باشد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شخصا با تعریض در بافت های تاریخی مخالف هستم نمونه ای که در شهر یزد وجود دارد برخلاف تبریز است، مردم در یزد به میراث مراجعه کرده و می‌خواهند که خانه هایشان ثبت شوند.
وی تاکید کرد: ضوابط را جوری تنظیم کنیم که بحث ارتفاع نسبت به اثر متفاوت باشد
معماری بنا هایی که اجازه می دهیم در بافت تاریخی درست شوند کمک کنند تا آن بافت تاریخی بیشتر معرفی و شناخته شوند.
در پایان دستور جلسه اول مصوبه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر به اتفاق آرا تصویب شد.
انتهای پیام/
موافقت شورا با مصوبه طرح تفصیلی محدوده تاریخی و فرهنگی شهر تبریز  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار